Jag tänker montera ett par kanalfläktar inuti stumpar av spirorör eller kanske rött avloppsrör. Kanalfläktarna verkar vara 98 - 100 mm ytterdiameter. För att montera måste jag borra genom panelen i ytterväggen. Nu till frågan. Någon som vet ytterdiameter för spirorör resp avloppsrör, som passar kanalfläkten?
Jag måste köpa en hålsåg, vilken diameter skall den ha?
 
Krilleman
Spiro finns ju i 100mm rör så det borde ju passa bra!
 
Tänk på att falsarna på spiro rör bygger några mm så för 100 rör kör med 103-104 mm eller kontroll mät innan...
 
Det var ett snabbt svar, tack. Är 100 mm invändig eller utvändig diameter? Och med tanke på att spiro är falsat så bygger det väl lite grand.
 
Extra allt, du hann före mig
 
Diametern som anges på avloppsrör är ytterdiamater, på spirorör är det innerdiameter. Hade nog lagt på en 5-7mm på spiroröret för att garanterat få igenom det. "Godset" på själva röret är ju runt en millimiter, det som tar plats är den spiralformade falsningen vilken kanske bygger två millimeter till i en spiral runt röret.
 
Tack för svar. Jag får köpa en hålsåg med lite marginal.
 
Det är ofta lättare att ha lite marginal så man kan dreva/isolera/sätta tätningsmassa.
 
trattalask
Jag brukade borra 108mm när jag drog 100mm spiro. Brukar kvitta ifall det är ett par mm glapp eftersom man brukar vilja täta efter. Dessutom så är det skönt att ha lite justermån ifall man inte får hålen exakt där man vill ha dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.