Har ett uttag under köksskåpen och vill sätta upp en spotlist under skåpet som levereras med en vanlig kontakt. Är det ok att dra in sladden i uttaget (finns plats för 2 kablar per ledare) för att slippa ta upp ett uttag till lampan?
 
Kanske. Beror på vilken typ av kabel det är, H-03 ?
 
Vet ej vad det är för kabel. Standard tunn vit, ojordad. Står SL-02 på den.
 
Ej godkänd för fast inkoppling.

MEN folk gör så ändå .....
 
Dragavlastning är ett måste iaf. Sen så gäller det nog att den spottlisten du har inte har ett uttag. otäckt att koppla ett uttag vidare somligger på 0.75kabel
 
Förutom att fast inkoppling av en "lampsladd" är diskutabel så finns en praktisk sida också.
- Behov av att göra lampan strömlös? Kommer det att fungera med att bryta säkringen?
- Inkoppling i uttaget. Om jag tolkar dig rätt finns det lediga (skruv?)terminaler i uttaget? Det kan vara besvärligt att få RK 0.75 att sitta i klämmor som är gjorda för 1.5 mm² och uppåt.
 
Lånar tråden lite istället för att skapa en helt ny.

Förbereder för en projektor i vardagsrumstaket och har nu dragit 20mm rör till en apparatdosa i där jag tänkt gå ut med HDMI-kabeln. Nu funderar jag på hur jag bäst löser strömförsörjningen. Vill helst inte ha en uttag för kontakt i taket. Är det tillåtet att sätta en apparatdosa med lock med utlopp och koppla in projektorn fast? Kabeln är av typen "datorströmkabel"
 
Om det är en anslutningskabel det handlar om så är det inte tillåtet. En sådan får inte förläggas dolt (nåja) eller kräva verktyg för att demontera.
 
Ok. Då får det bli en kontakt. Funkar det att sätta en apparatdosa, ett lamputtag och sen klippa kabeln och montera en stickpropp för lampor?
 
jeppeknaster skrev:
Ok. Då får det bli en kontakt. Funkar det att sätta en apparatdosa, ett lamputtag och sen klippa kabeln och montera en stickpropp för lampor?
Sätt ett vanligt 1-vägsuttag och klipp den gjutna stickproppen och montera denna istället! http://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/el/el-kontakt/evoline-plug-black/173732.4746/

Edit: Förvisso om den där sitter i taket så kanske det blir att den hänger... men det kanske egentligen inte är något problem. Sladden ska ju ändå neråt på något sätt.

//Patrik
 
Redigerat:
Varför inte ett vanligt vägguttag? Ett 1-vägsuttag bygger ju nästan ingenting och så slipper du kladda med övergångar.
 
Den där verkar ju sjysst Patrik. Snaggletooth, tänkte korta den medföljande kabeln till exakt rätt längd och vill därför ha en ny lågbyggande stickpropp som ersätter den på standardkabeln. Patriks förslag löser det. Sen kanske det finns andra typer också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.