Jag ska göra en ny skrivbordsskiva och funderar på att använda mig av MDF (1900x600x19). Jag tänkte måla den vit med vanlig snickerifärg, men undrar om jag bör göra något åt sidorna? Skivan är alltså 19 mm hög. Jag vet att det finns typ vitt laminatband att limma på sidorna, men jag tror det blir svårt att få snyggt.
Kanske jag ska lacka sidorna innan jag målar? Eller jag kanske inte behöver göra något alls?
Det kanske blir snygga sidor ändå? :rolleyes:
 
Glöm laminatband. Det bästa är att lämna iväg för sprutmålning med syrahärdande färg. Om du ska måla själv måste du "täta" sidorna, annars kommer det inte att se bra ut. Det finns en massa metoder för detta - trälim, massor av färglager, snickerispackel osv. Efter att ha tätat väldigt många meter är mitt tips 2K spackel, plastic paddings "Ultimate" (ja, det står att den är för metall, det är inga problem. Den är lättslipad med sitter ändå bra och som andra 2K-spackel sjunker den ej ihop, så du behöver bara spackla en gång).

Slipa ytorna så att alla såg/fräsmärken försvinner. Använd kloss och försiktighet så att du inte slipar snett. Dammsuga kanten riktigt noga flera gånger. Lägg på tunnt med spackel. Slipa. Klart för grundfärg. I många sammanhang vill ja lägga grundfärg innan spackel för vidhäftningens skull, men med just Ultimate har jag inte haft det problemet. Det går såklart att grunda först om man vill.
 
Tack för snabbt svar.
Det är till skrivbordet nere i hobbyrummet. Jag sparar de gamla hutcharna så det behöver inte vara så superdupersnyggt. Är grundfärg verkligen ett måste? Fungerar det med grundfärgen man använder att grunda utomhuspanel (också vattenbaserad) eller måste jag köpa den grundfärgen som är avsedd för snickerifärg?

Snickerispackel har jag hemma. Jag kör nog på det. Annars så läste jag nyss att kvistlack fungerar också. Vad tror ni om det?
 
Rooney skrev:
Jag ska göra en ny skrivbordsskiva och funderar på att använda mig av MDF (1900x600x19). Jag tänkte måla den vit med vanlig snickerifärg, men undrar om jag bör göra något åt sidorna? Skivan är alltså 19 mm hög. Jag vet att det finns typ vitt laminatband att limma på sidorna, men jag tror det blir svårt att få snyggt.
Kanske jag ska lacka sidorna innan jag målar? Eller jag kanske inte behöver göra något alls?
Det kanske blir snygga sidor ändå? :rolleyes:
Varför inte använda melaminskiva direkt?
Vit, hård, mycket billig
 
Ja, grundfärg krävs. Som sagt ej för 2k-spacklet men för täckfärgen. Har ej provat utegrund till snickerifärg. Snicjerispackel funkar också bra, men kräver fler omgångar+grundfärg innan.
 
hantverkare1 skrev:
Varför inte använda melaminskiva direkt?
Vit, hård, mycket billig
Jag vill ha en skiva som är exakt 190 cm. Blir nog inte så bra att såga i en sån?
Annars så funderar jag på denna
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80251141/
 
Rooney skrev:
Jag vill ha en skiva som är exakt 190 cm. Blir nog inte så bra att såga i en sån?
Annars så funderar jag på denna
[länk]
Det går utmärkt att såga i melamin, antinget skär du mot en rätskiva precis där snittet hamnar med en vass kvin ett par gånger innsn du sågar för att slippa flisning. Annars hyr/lånar/köper du en sänksåg och snittet blir bra direkt.
Kantband är mycket enkelt att montera med endast ett strykjärn.
 
Det blir väldigt bra med bara grundfärg + färg, dvs samma som du har på övriga ytan. Det är gjort så på samtliga smygar av mdf runt mina fönster och jag tycker det ser bra ut.
 
Rooney skrev:
Jag vill ha en skiva som är exakt 190 cm.
Köp på en bygglada som kan kapa åt dig direkt (Bauhaus etc).
 
Byggmax har en som är 595 mm bred och 2440 mm lång. Jag kan kapa själv med cirkelsågen så den blir 1900 mm.

Frågan är nu bara om det går att använda utegrundfärgen jag redan har hemma eller om jag måste köpa grundfärg för lackfärg?
 
Byggmax MDF är av låg kvalitet och dessutom långt i från billig. Du har inget snickeri i närheten? Då får du förmodligen en bättre kvalitet till ett lägre pris.
 
Är Bauhaus av samma kvalitet? Jag använde den när jag gjorde invändiga smygar till fönstren och den var helt ok tycker jag.

Apropå det där med kanterna, jag funderar på om man skulle köpa sig en fräs och fräsa kanterna. Då får man ju även ytterligare en maskin till samlingen... :rolleyes:
 
Rooney skrev:
Är Bauhaus av samma kvalitet? Jag använde den när jag gjorde invändiga smygar till fönstren och den var helt ok tycker jag.

Apropå det där med kanterna, jag funderar på om man skulle köpa sig en fräs och fräsa kanterna. Då får man ju även ytterligare en maskin till samlingen... :rolleyes:
Klart du ska ha en fräs!
 
Jag håller med om att melamin eller laminat + kantlist är bästa alternativet i detta fall.

Melamin är stöt och reptåligt, samt går utmärkt att såga i.
För bästa resultat rekommenderar jag dock att du fräser av skivan åtminstone de sista millimetrarna. Detta kan du göra med exempelvis en handöverfräs som dras längs en fasttvingad rak bräda. Sedan tycker jag absolut att du ska ha kantlist runt. MDF är poröst, och slits annars snabbt i kanterna, speciellt i ett hobbyrum, kantlisten ger extra skydd och är snyggt.

Limma en kantlist som är lite bredare än skivan, sedan sätter du bara i ett litet radiestål i handöverfräsen, och fräser ned listen.

Glöm inte att skivan före kantlistning måste vara lite mindre än färdigmått (motsvarande hur mycket listen bygger) ifall skivan ska passas in där det är tight.

kantlist: http://www.ebay.com/itm/White-or-Al...174?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c1ebfdec6

Med denna metod slipper du slabba med färg också. Det kan dagisbarnen hållas med tycker jag.
 
Redigerat:
Jag skulle förresten avråda från att använda en sån ikea-skiva som du länkade till.
Många gånger är sådant billigt material uppbyggt av en slags honeycomb-papp. Så om du sågar i det, så dels slöar du verktygen, dels får du riktigt fula kanter då skivan inte är solid. Dessutom håller de inte för så mycket tyngd, nu vet jag inte vad du sysslar med för hobby i ditt hobbyrum, men det är väl gött med en robust och tålig skiva till det mesta. Själv kan jag få för mej att slänga upp en mc-motor o liknande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.