Vi har påbörjat vinterns inneprojekt ikväll och jag tänkte ställa ett par frågor.


Jag började riva ut garderoberna som står längs ena innerväggen i sovrummet ikväll, under dem är det betong. Nuvarande golv (laminat) är alltså lagt fram till garderoberna så är det klart och tydligt. Jag har inte kommit åt att kolla vad golvet är lagt på nu. Vi har tänkt lägga nya golvet hela vägen in under garderoberna, tycker det blir snyggare så. Väggen de ska stå mot gränsar mot vardagsrummet. Väggen är "reglad" horisontellt med råspont, riktigt kvalitetsbygge :) OT men ännu en anledning att jag vill lägga golvet hela vägen in, finns inte så mycket att fästa garderoberna i så lite stabilitet under lär inte göra skada. Nån nackdel med att inte lämna betongen naken under garderoberna?


Golvet i rummet är kallt och jag vill få lite bättre komfort. Vad ska jag lägga för golv? Vi har tänkt oss kvalitetslaminat i vit ask eller annat vitt laminat med lite liv i. Bör jag överväga andra alternativ? Fabrikat/modeller som är extra lämpliga?

Om laminat, vad ska ligga under golvet? - första golvet jag lägger direkt på betong. Men fuktskyddsmatta och sen en sån vanlig isoleringsmatta, eller?

Många delfrågor och mycket text. Tacksam för svar!
 
Första frågan då är om det är isolerad platta eller finns källare under?
Eftersom det är betonggolv är det alltid bra med fuktspärr först eftersom betong alltid kan binda fukt oavsett. Är det platta på mark utan isolering bör du ju ta en funderare om du alls ska ha trägolv, alternativt ventilerat golv.
Är det källare under eller isolerad platta så finns det lite tjockare underlagsfoam man kan använda för att få en "skönare" känsla i golvet.
Det är också stor skillnad på "riktig" parkett och laminat i känsla!
Man kan få rätt bra priser på riktig parkett, alltså en med mer än 3 mm trä, idag så jag skulle satsa på det...
 
Vill du inte ha ett kallt golv ska du ju hålla dig så långt borta från laminat som möjligt (det tycker jag man ska i vilket fall som helst).
 
Tack för svar och ursäkta att jag inte svarat.

Det blev så att vi rev mellanväggen och har byggt upp en ny. Samtidigt passade vi på att flytta dörren in till sovrummet och har nu nya förutsättningar. Den största anledningen till att lägga laminat var att vi inte ville ha nivåskillnader ut mot angränsande rum och även att de vita/ljusgråa parkettgolven vi hittat sved lite väl i plånboken. Nu när vi flyttat dörrhålet ska vi ut mot ekparkett och vi har hittat ett golv som matchar bra och har en ok prislapp, och det blir ingen nivåskillnad. Vi vill gärna matcha ihop golven i huset så gott det går efter alla tidigare ägares små bidrag... Och med två småbarn (snart 2 1/2år resp 7mån) blir det en del slitage från bobycars, leksaker osv så det blir bra att slipa ner parketten om ett antal år ist för att kasta ut ett laminatgolv och byta... Sen är det ju mycket snyggare med naturligt liv i golvet också!!

Bor för övrigt i ett 1 1/2 plans LBhus från 1974, plattan är inte isolerad eller åtminstone förutsätter vi att den inte är det. Idag ligger plastmatta limmad på plattan i det aktuella rummet (blivit avrådd från att riva ut den) och gångfoam under laminatet. Inga tecken på fukt under där garderoberna stod eller där jag kommit åt att titta under golvet.

Så frågan är, fuktspärr eller inte? Jag säger själv nej, kör utan eftersom det uppenbarligen ser ut att ha fungerat i närmare 40år, men vad säger expertisen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.