(Jo, jag vet, det är ett känt ämne... men jag har lite specifika undringar.)

Yngste sonens golv på övervåningen behöver ljudisoleras (han har börjat spela trummor...) Men det får inte bli för mycket bygghöjd, helst inte mer än några cm (annars får jag börja vända på dörrar och annat skojsigt). Så vad kan man använda som är tunt men stumt och ljudisolerar bra?

Golvet är byggt som så att där är brädgolv, därunder sågspån från 1950-talet, därefter bjälklaget. En tanke jag har är att bryta upp brädgolvet, skotta undan sågspånet och ersätta med något annat mer effektivt t ex stenull, samt därefter lägga tillbaka brädgolv, på med golvgips och avsluta med något trevligt laminat. Men jag skulle behöva lite input på den idén eftersom jag aldrig hört talas om något liknande, är det bra eller korkat? Motivera gärna.
 
S
låter bra. ljud från trummor är svårt att få bort helt
 
S
jag skulle nog ha både hård och mjuk stenull
 
Jag tror att tung packad sågspån är betydligt bättre än ull i ljuddämpningssyfte. Ju tyngre och mer packat material desto bättre. Inga springor.

Lägg ett lager golvspån el golvgips, alt flera lager masonit på brädgolvet, och toppa med något lämpligt nytt golv. Se till att alla skarvar mellan skivorna är tätade/överlappade. Glöm inte att dreva/täta alla springor mellan golv vägg o likn då ljudet annars går den vägen och ut/ner via kattvindarna. Ev också skiva på något lager (gips t ex) på dessa väggar.

Talar vi ett riktigt trumset så finns det inte mycket som stoppar. Då lär inget av det här göra mycket till el från.
 
S
sågspån dämpar ju inte något
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Den här ritningen var ju rätt intressant:
http://www.acoustics101.com/common/figure3_1a.jpg

Vad tror ni om sand som isolermaterial istället för stenull/rockwool, blir det för tungt? Dämpar det mer/mindre?

En annan tanke är leca, antingen som lösa kulor eller som byggblock. Nån som har erfarenheter eller kunskap?
 
Digitala trummor är nog den enklaste lösningen. Det blir ganska omfattande och dyra åtgärder annars. Dessutom brukar vanliga trummor inte vara så omtyckta av grannarna.
 
Hur du än gör så får du inte någon nämnvärd skillnad. Tyst och behagligt kan du glömma :) jag har replokal i min lada, i en del av stallet där jag isolerat och klädd i lågbudget grejer... Tyst är det Inte utanför... Kör på digitaltrummor, finns kanonbra grejer med grymt bra ljud för många kronor :)
 
S
eller bygga trumstuga i trädgårn.
på kontoret har vi fixat bästa fönster och väggar för att bryta bort ljudet från motorvägen.
bilar hörs inte men kommer det någon baslåde bil så hörs basen alltid
 
Man kan ju även lägga ett par mjuka disktrasor på utvalda trummor så blir ju ljudet inte så farligt för övriga i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.