I somras putsade vi om vår grund. Vi uppmärksammade då att en del av den gamla kallasfalten som fuktskyddar källareväggen gick upp en bit ovan mark. Putsen torkade 4 veckor och sedan målade jag med en ljusgrå silikatfärg.
Nu syns det tydligt att putsen suger fukt och silikatfärgen flagnar...!!!!! FAttar inte...den skall ju andas och vara öppan för fuktvandring. KAllasfalten hindra ju vandringen inåt.

Källarväggen i källaren är helt torr och det finns inga fuktproblem i källaren.


Varför blir det så här och vad göra?
/LArs
 
Jag testade silikat på våran betongtrappa för att se hur det höll.
Ett år senare så hade den släppt, vet ej varför :-/
 
skumt med den där "silikatfärgen". Jag har inte sett några flaggor/ skador på mina "murverk" målad med silikatfärg .... men har liknande problem med en betongtrappa som är målad ( ej av mej) med så kallad sockelfärg för puts och betong. Den sockelfärgen luktade lösningsmedel och kallades ej silikatfärg och andas ej heller. Efter varje vinter får jag nya färgbortfall = frostskador i trappan >:(.
Det finns en hel kolektion av färger som rekommenderas till puts och betond som kan heta: silikonat.... harts.... sil-ettellerannat men har inget släktskap med silikatfärgen som är baserat på vattenglas.
Silikatfärg binder kemiskt till underlaget och kan inte bubbla och flagna, har jag alltid trott. Vad var det för fabrikat ni målade med så jag inte köper det i framtiden :'(
gaia
 
Jag körde med Alcro-Beckers, enl. innehållsförteckningen så var den baserad på vattenglas.
Det konstiga är att det borde ligga kvar färg i porerna på betongen, men det är nästan helt borta.
Ett skäl kan vara att vi saltat trappen på vintern kanske ?
Trappen är också utsatt för regn.
 
Jag målade min sockel med silikatfärg för ett par år sedan.
Köpte en stor dunk med primer avsedd för silikatfärger som jag först strök två lager av (fabrikat Caparol tror jag).
Den har suttit kanon utan tendens till att flagna trots den varit fuktutsatt på flera ställen.
Inbillar mig också att väggen bör vara hyfsad torr när man stryker på primern.

/Håkan
 
jocke@nybleus.se skrev:
Jag körde med Alcro-Beckers, enl. innehållsförteckningen så var den baserad på vattenglas.
Det konstiga är att det borde ligga kvar färg i porerna på betongen, men det är nästan helt borta.
Ett skäl kan vara att vi saltat trappen på vintern kanske ?
Trappen är också utsatt för regn.
Jag skulle också förvänta mej att färgen sitter in i betongen och inte bara som en hinna på ytan. Regn och vatten ska färgen tåla utan problem. Har trappan varit saltatat innan du målade den? Klorider som finns i salt är inte så snälla mot betong men jag vet inte hur dom påverkar färgen.
Vattenglas är ju silikater som binder till kalk (Ca) som finns i cement och bildar föreningar som sitter hård sammanbundna med underlaget så det blir aldrig någon utanpåliggande hinna. Konstigt det där. För många konstiga tillsatser i färgen?
Ska kolla innehållet på Alcro om jag är nu klok nog för att förstå det. Det skulle vara nyttigt att kunna förstå och inte göra samma fel igen ;).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.