Alla är nöjda med baltisk arbetskraft, men hur får man tag på dem? Jag behöver renovera en reverterad fasad i Västerås med de svenska murarna har inte varit intresserade, eller inte haft tid i år. persson@bahnhof.se
Lars
 
Kolla med Bello, som du hittar på byggahus.se hemsidan under rubriken "hitta hantverkare".
Där kanske du får napp.
 
Hej,
den här nystartade firman har jag bra erfarenhet av:

Ilona Carlssons EF
0735-310177
sigtunabjorn@hotmail.com

De fixade mina skeva och svåröppnade altandörrar så de blev som nya igen.
 
www.byggbazar.se hittar man många. De verkar gilla gratis annonsering, hittar inget annat skäl varför de finns där. Jag hittade en polsk firma som gjorde ett jättebra jobb. Det finns ett antal saker att tänka på, du bör främst ha kunskap själv att kontrollera arbetet. Det är inte bara sett ur kvalitetssynvinkel, även missförstånd uppstår lätt och man löser byggdetaljer på annat sätt i andra länder. Ibland är det bra, ibland ger det ett resultat som man inte tänkt sig. Vad gäller balter, så kom ihåg att vi är ganska naiva i Sverige när det gäller att hålla avtal. En balt håller inga avtal om han hittar något bättre = inga förskott, du kan inte vara säker på att de dyker upp om han hittar ett bättre jobb, osv.
När de väl är på plats så jobbar de ofta i full fart, med bra resultat. Men se till att vara övertydlig med vad som skall göras och kolla att det görs på det sätt du vill. Missförstånd händer mycket lättare pgav språkförbistring.
 
Vi tillhör väl den kategori som tydligen inte finns då ;)

Vi har haft litauer här någon månad i sommar och blivit ett par erfarenheter rikare.

Uppdraget var att lägga om tak (byta delar som var ruttet, byta papp, byta pannor) samt i mån av tid måla om. De ville arbeta 12 timmar/dag sju dagar i veckan. Jag tror inte att man kan arbeta effektivt så, så jag drog ned det till 11 timmar med en timmes obligatorisk rast (även det i underkant, men de vägrade mer) och söndagar lediga lika mycket för vår, grannarnas som för deras skull.

De som jag hade kontakt med var omväxlande en svensk med rysk fru som kunde kommunicera samt den litauiske företagsägaren som talar en intressant blandning av engelska svenska och ett par andra språk.

Jag fick en tidsuppskattning att cirka två veckor för två personer skulle det ta, men då kanske inte målningen var klar...

Såhär efteråt borde kanske man kunnat identifiera att det var en hyfsad glädjekalkyl - till sist var dom här fem veckor och till slut blev det en brytning där de helt enkelt lämnade allt där de stod utan att komma tillbaka så att vi själva fick avsluta målningsarbetet.

I denna situation blev det en tydlig konflikt mellan svensken som hade kopior på alla företagsuppgifter och ställde ut fakturor till höger och vänster och skaffade "egna" hantverkare som han använde företagsuppgifterna för att få pengar till sig själv och den litauiske ägaren. Svensken hävdade att han var tvungen att få pengarna annars skulle arbetarna inte själva få några pengar.

Till slut har det blivit så att vi betalat alla fakturor förutom 6000kr eftersom timantalet på den sista fakturan verkade skena okontrollerat i samband med att vi inte var hemma, att arbetet inte blev avslutat och att ett utetak blev förstört eftersom de hanterat det ovarsamt.

För att betala något annat än del av första fakturan krävde jag att få se:
f-skattesedel (som svensken hävdade att det inte gick att få om man inte hade svenskt personnummer vilket är fel - alla hantverkare som vistas i Sverige måste kunna uppvisa F-skatteseden eftersom du annars blir betalningsansvarig för arbetsgivaravgifter, moms och vad som kan tillkomma) Efter ett tag hade han ordnat det, men det tog några månader. Han har arbetat heltid i Sverige de senaste två och ett halvt åren och aldrig behövt visa f-skattesedel hävdade han.
intyg som visade att gubbarna fått betalt (svårt att kontrollera äktheten, men ändå som en markering)
gubbarnas egna anteckningar om vilka tider som arbetats och vad som gjorts vilken dag.

Timpriset på hantverkarna var 130kr i timmen vitt och av det har det nu i efterhand visat sig att hantverkarna fått 60kr och företagledaren och svensken resterande.

De har inte satt moms på någon av fakturorna eftersom de hävdar att de betalar moms i Litauen, jag har även fått papper på detta. Detta är dock fel. Det är inte momspliktigt med markarbeten, men arbeten på fastigheter skall beläggas med moms.

Så: skulle vi anlitat baltisk arbetskraft igen?
Vet inte faktiskt. OM vi skulle göra det igen skulle vi se till att:
Ha tillgång till en egen tolkfunktion så att man kan prata med arbetarna utan att gå via deras arbetsgivare för att se till att de fått betalt osv.
Ha ett papper, om så än en kladd på en ungefärlig tidsåtgång, vem som skall betala verktyg och liknande som de inte själva har, vilken skyddsutrustning som de har tillgång till (arbetarna ville ha sele för att arbeta på taket, men fick aldrig någon av företaget) och hur och när fakturor skall betalas.
Se till att få följesedlar på varenda timmes arbete som är påskriven av såväl arbetare som företag (det verkar vanligt att företaget lägger på 10% timmar från det arbetarna rapporterar och tar de pengarna själva)
Ha en klausul att de inte får dricka alkohol under hela tiden som arbetet skall utföras (känns jobbigt att ha två gubbar på taket som luktar spritfabrik från "festen" kvällen innan. Speciellt utan selar och i lågskor eftersom de inte fått arbetsskor...)
Specificera vad en rast innebär och vad man förväntas göra under arbetstiden - är "planering" arbetstid exempelvis? Om man skall lägga tak, är det tiden på tak och stegar som räknas, eller nere i den svala källaren där två-tre timmar ägnas åt planering då det är som varmast?

Det vi fick och som man skall kräva är information om hur de tolkar vad som gäller för momsbetalning, vad som gäller vid en konflikt kring hur mycket som skall betalas, referenser som tidigare haft med dem att göra och någon slags dokumentation om att de faktiskt arbetat med liknande uppgifter tidigare och vid ungefär hur många tillfällen.

En dag kallade de in ytterligare fem litauer som skulle hjälpa till. Av dessa var det två som uppenbarligen visste vad det handlade om, en som var glad och ville lära sig och två som satt på marken och tittade på.

I det stora hela är vi ändå nöjda - taket blev bra, huset blev målat, grundningen innan målningen pratar hela grannskapet om - skrapning, högtryckstvätt, skurning med målartvätt, högtryckstvätt, skrapning och slutligen slipning med sandpapper av hela huset och priset blev i alla fall inte dyrare än om en svensk firma hade gjort det, vilket ingen hade lust att göra ändå.

Det som kunde blivit bättre är detaljer som att de kunde spikat pappen enligt instruktionerna istället för en spik/löpmeter, att det nog hade varit enklare att börja uppifrån och läkta och pappa istället för nedifrån och lite omprio på nedlagd tid...
 
Förresten: Du kan få namn för att kontakta dem om du vill, men på eget ansvar. Jag hade nog hellre chansat på någon annan...

:)
 
Har inte så mycket erfarenhet av balter på byggen, men här, i halland med omnejd, figurerar det rätt många polacker som man helst ska undvika. Har själv sett hur mycket de fördärvar istället för att göra rätt.. Troligtvis är det inget fel på polska yrkesmän, men många som kommer tar alla jobb de kan få, även om de inte har en aning om hur de ska utföras. T ex murare som ger sig på el och vvs-arbeten.

 
Några självklarheter som jag glömde att nämna;
- Kolla att de (både 'förmedlaren' och snickarna) har arbetat i sverige en tid.
- Att de har referenser på jobb i Sverige.
- tidsedlar skall godgännas av beställaren (du)
- Man skall göra upp arbetstider i förväg som tidigare inlägg beskrev. Och inte minst, vilka som ska arbeta!

I mitt fall jobbade snickarna mitt i den varmaste sommaren. Inte kul att lägga shingetak) De jobbade mellan 6 och 13, sedan mellan 18-21. Raster under arbetstid var minimala. Jag jobbade på bygget med andra saker stundtals så jag kunde verifiera löpande. Vi klarerade ledigheter och erättare i förväg så inga missförstånd eller oväntade saker uppstod.
Låter som om jag hade tur med de jag hittade, eller lyckades filterera bort de dåliga/oseriösa. Hade säkert kontakt med 6-8 andra som jag ratade pga att de inte kunde eller ville uppfylla ovanstående.
Sedan är det säkert så att förmedlaren/företagsinnehavaren tar hälften av vad man betalar. Rätt eller fel...
Tidsuppskattningar håller sällan, oberoende av nationalitet. Det gäller att ha koll på att förseningen är berättigad, dvs man måste vara plats själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.