Hmmm....


Har försökt fundera ännu mera.

Tycker det är ganska klart att det inte slutit tätt av någon anledning.

Efter att ha kikat på sprängskisserna på pannan så ser man "Kanal för rökgasevakuering vid lucköppning" självklart är sammankopplad med suget i övrigt. Sluter det inte tätt måste balansen i systemet ändras. Har ingen aning om hur rökgasfläkten styrs, man skall nog hålla dörren öppen för att den kan ha försökt kompensera och därmed gått upp i varv och gjort problemet ännu värre.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Verkar inte tjuva luft vid en snabb koll
Kanske tjäran tätar:D om dörren inte trycker mot vedklampar?


Nåt måste ju ha hänt.
 
D09
rca1959 skrev:
Kanske tjäran tätar:D om dörren inte trycker mot vedklampar?
😆😆😆😆

Alltid sagt att det är bra med tjära 😉
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
D09
D09 skrev:
😆😆😆😆

Alltid sagt att det är bra med tjära 😉
"

Det är normalt med lite tjärbildning, kan dock förvärras av en otät lucka.
Man kan lätt se på flätan runt luckan om metallen ligger an hela vägen runt.


Det är på grund av de vattenmantlade delarna av pannan runt luckan som kyler av pannans gaser som bildar tjärbildningen.
Innuti vedutrymmet har man de lösa plåtarna för att förhindra detta.

Detta är dock bra, för utan tjärbildningen eller de lösa plåtarna, så hade man istället haft kondens och rost på insidan pannan..
..Bara att skrapa bort allt som känns vara i vägen, med en spackelspade eller liknande när pannan är varm. Låt resten sitta kvar. "

Fick svar från Hargassner.
 
D09
Lågan reagerar ju iofs när jag drar den vid nedre hörnet på luckan, men där är väl luftintaget?
 
D09
"Vintern" börjar bra :)

7m3 förbrukat sen v39

Ca 19m3 kvar...

Borde klara värsta kylan med det :)

Uppskattar att det räcker ca 100 dagar
( amatörberäkning )
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1387399483.555714.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gött o slippa monsterelräkningar :)
 
  • Gilla
jensaro och 2 till
  • Laddar…
D09
Ha ha höll på att flamberas imorses

Tydligen hade tändningen inte funkat igårkväll.. Var väl lite för slapp med papper he he

Iaf så såg jag imorses på innegivaren att något gått fel så jag gick ner o kolla..

Öppna luckan och det var en fin glöd och så poff ha ha
 
  • Gilla
_lynx_ och 1 till
  • Laddar…
Då har du en passande profilbild och nyplockade ögonbryn mao. 😁
 
  • Gilla
Jannez69 och 1 till
  • Laddar…
D09
Såg nu att det runnit ur svart vätska på golvet

Förmodar att det är fukt från veden som blivit vatten och varit snäll nog att skölja rent bland askan he he

Ångrar faktiskt att jag inte gjöt en liten betongklack för pannan..

När pannan får övertemp så rinner det ut vatten bak, inget konstigt så sätt.

Men vattnet rinner ut bak och sedan framåt delvis under och där ligger en låda som man kan sopa ner askan i..

Notera vad som såg ut som början på rost under lådan..

Gör man fel om man förlänger utloppsröret 1 meter så det rundar pannan?

Kan väl inte göra någon större skada eller?
 
Det bör inte vara några probs. Är det säkventilen eller kylslingan som löser? Är det säkventilen så bör man inte ha för långa rör och flera böjar. Vettigt kan vara att helt enkelt dra typ ett tvättmaskinsavlopp till närmsta golvbrunn som kan försörja bägge.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
jensaro skrev:
Det bör inte vara några probs. Är det säkventilen eller kylslingan som löser? Är det säkventilen så bör man inte ha för långa rör och flera böjar. Vettigt kan vara att helt enkelt dra typ ett tvättmaskinsavlopp till närmsta golvbrunn som kan försörja bägge.
Säkerhetsventilen ( röd ) tror jag det är som släpper ut. :)

Tänkte om man bara tar ett lite större rör och hänger på så man leder vattnet förbi pannan och ut på golvet ( golvvärme he he )
 
Det går nog fint om det bara är en kortare bit, händer väl inte så ofta att det kokar kanske..
 
D09
jensaro skrev:
Det går nog fint om det bara är en kortare bit, händer väl inte så ofta att det kokar kanske..
Nä, jag brukar sällan mata pannan fullt utan siktar på 90-95%

Rätt eller fel vettefan men då slipper man att den släpper på trycket :)
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1388173443.640605.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha möts av en röd blinkande lampa och felmeddelande om att jag inte gjort rent grejorna fick jag ett lugnande besked av hargassner :)

Det var bara en påminnelse om att man ska göra rent i pannan, kommer med ca 200 timmars mellanrum.

Fick infon att meddelandet ska omformuleras till " information / påminnelse " istället för " fel" ha ha

Jag som städar så fint i pannan :)
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.