Jag kommer snart att skaffa Powerline, fiffigt sätt att mata ut nätverk i bostaden via el-nätet. Man pluggar i en dosa i eluttaget där man vill mata nätverket, sen pluggar man i en dosa i det el-uttag som man vill plocka upp nätverket.

Jag läste om att man bör sätta dosan direkt i el-uttaget o INTE i ett grenuttag. Jag kan inte förstå varför det inte skulle fungera i ett grenuttag? :x
 
Vanliga grenuttag skall inte vara några problem. Det som eventuellt ger problem är grenuttag med inbyggda transientskydd, detta för att datasignalerna dämpas.
 
Köpte dessa:

zyxel-pla5215-pass-throughkit(191118)-Large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte testat med förgreningar så kan inte svara på det.
Mina sitter i varsitt uttag som är kopplat från det ena till det andra.
Mellan ovanvåning och källare.
Jag får runt 60 Mbit/s mellan mina men jag har i ärlighetens namn inget vettigt att prova med här.
Kan även va lite andra fel i nätverket.
Ville bara nämna det så du inte förväntar dig för mycket.
Men enkelt att koppla in är det och det är såklart värt en del bara det :)
 
Köp nånstans där det är lätt att lämna tillbaka. Ibland fungerar dom inte alls.
 
jlind74 skrev:
Vanliga grenuttag skall inte vara några problem. Det som eventuellt ger problem är grenuttag med inbyggda transientskydd, detta för att datasignalerna dämpas.
Ok, låter rimligt. Jag tänker koppla en powerline till ena köksskåpet, och där är det monterat ett utanpåliggande eluttag och det är där jag vill plugga in det. Alt dra en förläningssladd och plugga in powerline in i denna. Så då bör det vara ok.
 
pelle242 skrev:
Köp nånstans där det är lätt att lämna tillbaka. Ibland fungerar dom inte alls.
ok bra info. jag har bar en fas i lyan, dock flera säkringar, men det bör fungera bra här. Elen är i princip nydragen också så kablarna är fina, hoppas bara alla röda topphattar sitter som de skall ;)
 
nattugglan11 skrev:
Jag läste om att man bör sätta dosan direkt i el-uttaget o INTE i ett grenuttag. Jag kan inte förstå varför det inte skulle fungera i ett grenuttag? :x
Signalens styrka och kvalitet mellan enheterna blir bättre ju närmare varandra de sitter. Med en grendosa blir det lite längre avstånd och lite sämre signal. Om man har valmöjlighet är det alltså bättre att sätta Homeplug-enheterna direkt i ett vägguttag. Signalen kan även variera mellan olika uttag i samma rum, dels beroende på elledningarnas längd, men även beroende på vilken fas uttaget är anslutet till.

Det kan alltså fungera utmärkt med grendosor. Det är bara att testa!
 
Redigerat:
b_hasse skrev:
Signalens styrka och kvalitet mellan enheterna blir bättre ju närmare varandra de sitter. Ned en grendosa blir det lite längre avstånd och lite sämre signal. Om man har valmöjlighet är det alltså bättre att sätta Homeplug-enheterna direkt i ett vägguttag. Signalen kan även variera mellan olika uttag i samma rum, dels beroende på elledningarnas längd, men även beroende på vilken fas uttaget är anslutet till.

Det kan alltså fungera utmärkt med grendosor. Det är bara att testa!
En grendosas ytterligare 2 meter sladd kan inte ha någon inverkan, men däremot allt annat du nämnde. Jag kunde bara inte fatta varför man på nätet kan läsa att det inte skall fungera med gendosor - men det är säkerligen som jlind74 skrev, "transientskydd i vissa grenuttag"
 
Hur är det möjligt att det inte fungerar med ett fabrikat och sen fungerar med ett annat?
 
Menar du fabrikat av powerline? I så fall så är det troligen skillnad antingen i hur stark signal den skickar ut, eller på mottagardelens signalbehandling (=förmåga att undertrycka störningar).
 
J
Instämmer med övriga. Tydligen är det så att nyare standarder av Homeplug/Powerline, AV2 och uppåt fungerar bättre över olika faser eftersom de har en högre bärfrekvens, på Mhz-bandet. Då utnyttjas de kapacitiva förbindelser som alltid finns i centralen. Man kan även få en fasbrygga installerad av en elektriker. Den består i princip av kondensatorer, vilket ska göra det ännu lättare för bärfrekvensen att "nå över" mha kapacitansen. Dock inget jag provat. Man kan väl tänka sig att grendosor filtrerar bort just de frekvenser det rör sig om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.