nordsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag sitter och skissar på bygglov för vårt taklyft och har lite funderingar ang takstolar. Vi tänker oss ett sadeltak med förhöjt väggliv då vi kommer att nyttja övervåningen som helplan för kök och allrum. Därav vill vi helst inte ha några avbärande bjälkar upp mot nock, men jag kan tänka mig en mindre kattvind där vi bygger några lägre skåp.

Vinkeln jag har ritat på är 37grader men jag har förstått det som att man kan få nättare konstruktioner om man höjer vinkeln.

Är det någon som har erfarenhet på området?
 
  • Västsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här en bild på huset som det ser ut idag. Synliga takbjälkar är inget problem, jag funderar på exemplet som här benämns A-takstol.
 
Vi bor i ett sekelskifteshus som har en blandning mellan Mansard och Ramverk. Känns som där går det att bygga ett nyttjande av "råvinden" och vi sitter nu och skissar som bäst. Dock kommer vi behöva bygga om några takstolar, detta kommer genom att vi bygger terrass. Som tur i oturen har vi nybyggda takstolar blandat med äldre, det gör att jag tror det inte kommer bli så pass omfattande som detta ofta verkar bli. Jag hade inte byggt A-takstol, tror det är svårt att få ytan då.
 
Tack för ditt svar, vad menar du med att det blir för lite golvyta då ? Med A-takstolen och limmträbalk borde jag få maximal golvyta då jag slipper sidramar invändigt?
 
Men jag tänkte på vinkeln, någonstans måste takstolens max vinkel dvs max takhöjd vara baserat på vilken konstruktion/modell av takstol som du visar ovan. Ska du bygga modell A, så är nog spännvidden väldigt stor om du ska få en takhöjd på 2400mm. Eller hur mycket tänkte du lyfta väggarna ( det är garanterat inte rätt termer jag använder nu ) för att kunna få en bra takhöjd inne utan allt för mycket biarea?
 
Glöm A-takstol. Du kommer att få sneda väggar med den. Möjligen sax som även är stabil för väggarna. Men om du skall ha en övervåning så är det givetvis ramverket, som är svensk standard. Mansard funkar men är betydligt dyrare! Ramverket är väl 45 grader. 37 grader är ingen standard.

Du måste även ha koll att väggarna klarar den högre belastningen. T ex får inte hammarbanden vara för klena! Använd takstolsboken och beräkna vad som behövs mht tungt eller lätt tak mm.

Jag har precis byggt om vårt tak från 11 grader till 27 grader och har grottat en hel del i detta!
 
Redigerat:
R Göran,
Vart hittar jag boken som du talade om?
Ska nog ta mig en lite titt i den, se om mina tankar går att genomföra.
 
Skönt med lite absoluta svar! Det är precis vad jag behöver i detta skede. Vi har alldeles för mycket val i denna process.

Men jag är inte helt med på vad du menar med att jag får sneda väggar med A-lösningen. Denna borde ju vara synonym med ryggåstak med limträbalk?

Jag tycker mig ha sett lite olika lösningar på ramverk, inte är alla 45 grader?

Jag har havererat lite som forummedlem då jag även ställt mina frågor här: http://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/204963-konstruktion-vid-forhojt-vaggliv-3.html
 
Jag gissar att det finns någon maxhöjd för det förhöjda vägglivet vid ramverkslösningen.
 
http://www.bokia.se/takstolsboken-2010-5065065 . Med denna bok och programvara som laddas ner i datorn kan man beräkna ett antal svenska standardtakstolslösningar med lätta o tunga tak och få exakta uppgifter på vad som krävs av material och spikbeslag samt vad som är rimligt teknisk att göra.

Du skall ju bygga en övervåning. Du kan inte höja sidoväggarna och använda en A-takstol. Vid vertikal belastning av högbenen t ex av snö får man en vertikal belastning på limträbalk och väggupplag. Men man får även en nedböjning av armen, vilket resulterar i stora horisontala krafter på armens upplag dvs väggarna. Har man en normal takstol tas de horisontella krafterna upp av underramen/underliggaren,. Den relativt korta hanbjälken på A:et räcker inte!

Du måste ha en konstruktion som håller ihop de förhöjda väggliven med underram och högben. De enda bra alternativen är ramverk eller mansard!
 
Redigerat:
Tackar!

Undrar om jag själv har tänkt lite optimistiskt gällande takstolarna, försöka bygga om stolar som sitter på plats kan ställa till lite oönskade problem tror jag.
 
Jag har ju byggt om mina fackverkstakstolarna. Men eftersom jag inte utnyttjar vinden till annat än att lagra diverse prylar så spelar det inte så stor roll. Då kan man sätta upp nya högben och strävor som med skruvbeslag förankras i de gamla takstolarna. Skall man ha en övervåning så uppträder fler problem än vad jag tidigare nämnt. Undertaket i huset är förmodligen infäst i fackverksstolarnas underliggare. Vill man inte renovera hela innertaket så måste man se till att stämpa upp innertaket, så att det inte rasar när man måste ta bort delar av det gamla fackverket. Ny takstolar uppsättes mellan de gamla. Man måste kolla . att hammarbanden tål den högre, belastningen. Därefter sätts nytt tak på den nya takstolarna. När detta är klart påbörjas processen att ta bort högbenen från de gamla takstolarna och säkra dess underarmar så att innertaket inte ramlar ner.

Man skulle i och för sig kunna bygga på de gamla takstolarna. Men det tar för lång tid och exponerar huset för vind och regn och den befintliga underarmen kan vara för klen att använda.

Att observera är att både ramverk och mansard kräver en hjärtvägg (bärande vägg) i närheten av husets mitt!

Bygg i trä har en bra beskrivning av att bygga på ett befintligt hus med övervåning. Finns här: http://www.byggbeskrivningar.se/takpabyggnad

Det finns två standards för ramverk 45 eller 38 grader. Jag skrev tidigare att 37 inte är någons tandard. Mea culpa!
 
Redigerat:
Ett ryggåstak med limträbalk i nock löser ju problemet med förhöjda väggliv, men det blir krångligare med ex rör för ventilation, även om det finns lösningar på det med. Du måste också lösa så att kraften från stolparna som håller uppe balken går hela vägen ned till grunden.
Så jag antar att detta inte är ett alternativ då du har ett rätt massivt glasparti i gaveln som en stolpe skulle "förstöra".

Det finns iofs alternativ på ryggåstak med två limträbalkar, men detta har jag bara sett i ekonomibyggnader.
 
pbengtsson skrev:
Ett ryggåstak med limträbalk i nock löser ju problemet med förhöjda väggliv, men det blir krångligare med ex rör för ventilation, även om det finns lösningar på det med. Du måste också lösa så att kraften från stolparna som håller uppe balken går hela vägen ned till grunden.
Så jag antar att detta inte är ett alternativ då du har ett rätt massivt glasparti i gaveln som en stolpe skulle "förstöra".

Det finns iofs alternativ på ryggåstak med två limträbalkar, men detta har jag bara sett i ekonomibyggnader.
Men hur gör du med det gamla taket? Underramarna måste ju fästas i något annars blir det knappast något golv på övervåningen eller tak i undervåningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.