I min källare hade den förra ägaren reglat upp med träreglar i källaren och detta, vad jag har förstått, är ett stort no no. Det första jag gjord när jag flyttade in var att riva ner allting.

Nu vill jag dock själv regla upp i detta rum då det är en hel del synliga rör osv som jag vill dölja.
Då är frågan, vad för material bör jag använda? Samt, ska/kan man isolera när man ändå är igång?
 
Rekommendationerna brukar vara oisolerat och plåtreglar.
 
Misstänkte det men ville vara helt säker.
 
Är det någon särskild sorts gips man använder?
 
Brukar va vanlig gips, men att man lämnar en glipa/luftspalt uppe å nere för att ev fukt på gipsen ska kunna torka ut.
 
Hur stor luftspalt? Eller det räcker så att det inte tar emot i varken tak eller golv?
 
Jag satte plåtreglar på 1 cm-distanser vid golv och tak. Satte sedan tak- och golvlist med ca 5 mm distans till väggen. Satte vanligt gips, dubbla lager. Ingen isolering på insidan.
 
Det beror ju också på hur fuktigt det är. Är det rejält fuktigt (inte dränerat) så kan det behövas fläkt också. 10 mm brukar man rekommendera uppe och nere. Planera in "kanaler" så luften kan röra sig. Ofta räcker det med värmeskillnaden för att luften ska cirkulera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.