Vi håller på att renovera ett stenhus och håller just nu på i vardagsrummet. På vissa ställen har det spruckit och där lossnar det ju en hel del och dammar. För det första finns det asbest i cementväggar överhuvudtaget? Huset är byggt under 50 talet. Det jag vet är att taket har asbest men övrigt har jag noll kunskap om det här.. Vill gärna ha svar innan vi fortsätter rivandet
 
Kanske blev fel forum men släng in det i rätt då :)
 
Skicka gärna bilder, det är lättare att ha en åsikt då. Normalt brukar man väl inte ha asbest i vanlig cementbruk/puts.
 
Det är nog ingen fara.
Jag gissar att det är puts som släpper och dammar.
Fredrik
 
Trodde inte heller att de var någon fara men tar hellre de säkra före de osäkra :) är mest rädd om gumman
 
ImageUploadedByTapatalk1388092103.540825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjuder på en bild
 
Troligtvis inte asbest.
Även damm från pust är skadligt, om annat så är det jobbigt att ta reda på det fina dammet som blir när du river.
Så här kommer ett tipps
tejpa in dej i det rummet, på med engångsoverall och andningsskydd, hyr gärna en luftrenare och en byggdammsugare och riv ner all skit på engång. damsug och våttorka så slipper ni dammet överallt.
Luftrenaren ska stå och gå några timmar efter rivningen, så slipper du dammet i alla andra rum. och då blir nog gumman nöjd, Och det kan vara värt mycket:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.