Hallå därute, Vi har köpt ett hus som förutom kommunalt vatten har kvar brunn och hydrofor. Den har en pump brevid sig men det sitter ingen i brunnen. Tänkte höra om det är någon som har bra kunskap om hur man sköter en hydrofor och hur den fungerar. Hur skall den underhållas om man nu bara använder den för bevattning i trädgården under sommaren, skall den vara igång konstant eller stängas av efter att man använt den osv?
 
Hydroforen stänger man inte av och på, möjligtvis pumpen. Antar att du har en ejektorpump till en djupborrad brunn eller?! Kör tryckrelät så att du har den inställd på ett tryck mellan 2-4 bar, funkar utmärkt... Om du märker att trycket går väldig snabbt upp när pumpen startar resp. att trycket går ner väldigt snabbt då du tömmer hydroforen på vatten så kan du behöva lufta ur den. Detta för att bygga upp en ny luftkudde på toppen av hydroforen. Vissa hydroforer har dock inbyggda "fysiska" kuddar, detta märker du...
 
Det sitter endast en elmotor kopplad till vad jag antar är ngn slags pump. Jag provade och starta den och då hände först ingenting men efter ett tag började det skvalpa i den och det kom in vatten. Det går ett rör från hydroforen i källaren ut och ner i brunnen som nog inte är så djup.
Så den skall vara igång jämt med vatten i även om den bara används ibland? Själva hydrofortanken är inte ny utan snarare gammal men den har en relativt ny dosa som sitter på toppen och som jag antar skall styra pumpen utifrån trycket i hydroforen. Är det på denna jag skall följa trycket? Skall den göras rent? Öppnar man då luckan nertill och spolar ur den?
Hur luftar man ur en hydrofor? Har som sagt aldrig använt en sådan tidigare.
 
Hydrofor har du för att pumpen inte ska behöva starta så fort du öppnar en vattenkran. Du sparar på pumpstarter och jämnar ut trycket i kranen.
Den instängda luftkudden i toppen på hydroforen fungerar som en stor tryckresurs (komprimerad luft har en stor fjädrande kraft). Luftkudden i hydroforen är Mao Nödvändig för en bra funktion.

Pumpen startar när trycket kommer under värdet för pumpstart.
Pumpen stannar när den har pumpat in vatten från brunnen tills trycket har höjts och värdet för pumpstopp uppnåtts.(Till och frånslagsgränser brukar vara ställbara för att passa i olika applikationer)

Om du bara ska använda den gamla brunnen för bevattning ibland kan du ju slå igång pumpen endast vid dessa tillfällen och låta grejorna vila emellanåt.
En viss motion några gånger/ år kan ju vara bra för att inte grejorna ska becka igen och fastna.


 
Tackar, det börjar klarna en hel del om hur den där behållaren i källaren fungerar.
Skall nog se till att försöka ha igång den under sommarmånaderna konstant.
Blir tanken automatiskt luftad när man tömmer den, eller hur skall man lufta ur den som någon skrev? Har ingen kompressor eller så för att blåsa in luft som stod ngn stans. Men om detta bara innebär ojämt tryck så spelar det kanske ingen roll eftersom vi bara skall vattna blommor med vattnet.
 
För luftning av min hydrofor så lossar jag toppluggen sedan öppnar jag en kran i botten och låter allt innehåll rinna ut. Du kan även öppna inspektionsluckan nertill på hydroforen och skölja ut ev. smuts. Efter detta så tar du och skruvar på toppluggen (med ny gängtejp) och drar så det smakar s... i munnen. Stäng igen öppningarna nertill och fyll på vatten. Voila, nu bygger du upp en ny fräsch luftkudde allt eftersom vattnet pumpas in i hydroforen  ;) Vissa hydroforer har även en luftnippel i toppen så du kan pumpa in luft...

EDIT:// Hoppsan, höll på att glömma de viktigaste detaljerna!!! Se till att pumpen är frånslagen samt att hydroforen är trycklös!!! Alltså, töm hydroforen via bottenventilen (utan att ha ström till pumpen) tills trycket är nere på noll.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.