Nej har inget staket på den sträckningen just nu men vi kan ju sätta upp ett. Grannen har nog inget alls, tror jag :)
Kan ju vara något att samarbeta, frågan är ju hur det blir om den personen säljer huset och en heltidsfamilj flyttar in ;)
 
Johan Gunverth skrev:
Inte troligt att det är en vägsträckning heller, då skall det vara konturstreckat (vägens bredd). Någon form av ledning är det eftersom det finns en knutpunkt öster om tomten (på en åker?). TS får gå ut och kolla vad som finns där.
Är ju vägens bredd du ser. Linjerna är ju gränserna och marken för vägen kommer som ett band igenom. Är självklart inga avloppsdiken eller annat ute på landet.
 
bittle skrev:
...frågan är ju hur det blir om den personen säljer huset och en heltidsfamilj flyttar in ;)
Det vore väl trevligt :)

Eller gillar du halvtidsfamiljer bättre?
Vad det nu är för något ;)
 
När det gäller tele så är det ena riktiga snålgrisar som sitter bakom stolparna.

Vid stormarna grävdes mycket av luftledningen ner och i samma stolpar eller många så hängde teleledningen med. Men när kraftbolagen erbjöd sig att gräva ner kabeln för att få bort stolparna (Alla stolpar var deras) så var det för dyrt för att skicka dit någon svagströmmare och koppla om i skåp mm eller evt koppla in de nya kablarna. Så vad tror ni slutresultatet blev?

Kraftbolagen grävde ner sitt och satte upp elskåp och grävde in till husen mm. Men Stolparna står kvar och teletråden hänger kvar i stolparna och stolparna är nu telebolagets ansvar.Mycket smidigare att få bekymmer och kostnader senare istället för att säkra nätet mot framtiden.

Så att man skulle få gräva själv och de bara kopplat in sin ände det tror jag ni kan glömma direkt. Smidigare om ni bara betalar grannens ADSL kostnad och kan nyttja hans istället. Alt gå på fiber om det finns möjlighet.
 
Hade det funnits möjlighet till fiber hade jag inte ställt den här frågan ;)
Ja det verkar ju onekligen som att det görs krångligare än det behöver vara. Att gräva ner borde ju alltid vara bättre än att dra ledningar, annars räcker det ju med en liten storm på västgötaslätten för att riva ner alltihopa igen.

Att betala för någon annans internet och sen försöka använda det över wifi därifrån känns som en lösning som är dömd att skapa problem, om den personen drar mycket så sitter vi där utan internet ändå till slut :)
 
KnockOnWood skrev:
Det vore väl trevligt :)

Eller gillar du halvtidsfamiljer bättre?
Vad det nu är för något ;)
Han som har huset nu är utomlands ifrån och är bara där på sommaren och kanske någon gång på vintern. Jag gråter ju inte över det, så att säga ;)
 
jag har 2 hus på samma tomt och där vart det nästan tvärt nej när jag frågade om Relacom kunde dra luftledning mellan husen, så gjorde man inte... efter lite lirkande och påpekande att båda husen var mina så gick dom med på det, kostade ca 5000:-

Mitt problem var att det bara gick en ledning in i huset som är planerat för 4lgh, nu drog man en kabel så att det går att få till 6st abb.

Kommer du att åka på anslutningsavgift hos Telia?
Gräv ner kabeln, har du en normal granne så bör det inte vara nått problem.
Lägg i en varningsremsa (eller vad det kan tänkas heta) och tala om för grannen att gräver han av den så fixar du det...

Du kan ju som sagt dela ditt bredband med grannen när han är där, som tack för hjälpen. Bor ni nära varandra så räcker det kanske att bara ge han lösenordet till ditt trådlösa nät
 
nino skrev:
Bor ni nära varandra så räcker det kanske att bara ge han lösenordet till ditt trådlösa nät
Med tanke på domstolarnas hantering av upphovsrättslagstiftningen är det ju verkligen att sälja ballarna till djävulen. Men det är ju grannens problem och inte TS...
 
Nyfniken skrev:
Med tanke på domstolarnas hantering av upphovsrättslagstiftningen är det ju verkligen att sälja ballarna till djävulen. Men det är ju grannens problem och inte TS...
Nu tar du väl i ändå!

Eller tror du på pedofilerna, nätraggarna och stalkarna som säger att "någon måste ha kapat min dator"?
 
KnockOnWood skrev:
Nu tar du väl i ändå!

Eller tror du på pedofilerna, nätraggarna och stalkarna som säger att "någon måste ha kapat min dator"?
Jag syftar på risken att någon av TS ungar tankar ned en Beckfilm och att TS granne därför får en räkning på 4 miljoner + 300' då filmen tydligen var av dålig kvalitet...
 
Börja med att begära ut en kabelutsättning för din tomt samt området runt. Har det funnits kablar förr finns det troligtvis med på kartan. Finns det en kabel är det kostnadsfritt att få den utsatt (en kille kommer ut och ritar vart den är).

Om det nu absolut inte finns några kablar så ska du givetvis gräva. Luftkabel låter ju som ett dåligt skämt från 1950-talet. I värsta fall gräver du ner slang själv så kan de dra senare. Grannen bör inte ha några problem med det.

Kabel>trådlöst alla dagar i veckan :)
 
Fast om abonnemanget står på oss så är det väl vi isåfall som åker dit på saker som gjorts på vår lina?
Det känns hursom lite olustigt att ha fullständiga främlingar på ens nätverk, vi har servrar som står på etc. Men "ersättningsbiten" går ju att lösa på något vis, antar jag.

Ja, vi får fasen ta ut någon som pekar på exakt vad dom menar. Det kanske är någon som inte har koll som har gjort ritningen, sånt kan ju hända också. Att dra luftlina över grannens framsida känns faktiskt inte som ett alternativ, trots att vi är idoga datoranvändare.
 
bittle skrev:
Det känns hursom lite olustigt att ha fullständiga främlingar på ens nätverk, vi har servrar som står på etc.
Det löser du enkelt med dubbla routrar (eller en dyrare som har stöd för VLAN, till exempel Asus Black knight).
 
Ska bara säga att vi chansar på 4g först. Känns bättre att prova det för några tusen istället för att kasta ut 17k med allt extraarbete när vi inte vet hur bra det blir ändå. Önska oss lycka till, jag är mest bekymrad över sambon som tycker om att spela och netflixa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.