Skall installera takhögtalare (Preference K-82 - se länk) i taket på nedervåningen, och skall bygga in dem i en inbyggnadslåda. Har fördelen att arbeta med en oinredd övervåning, vilket gör att jag kan göra hålen, och lägga i alla dragningar och låda ovanifrån genom mellanbjälklaget. Frågan är dock hur jag skall dimensionera lådan för att få bästa möjliga ljud / bas. Har förstått att det finns program som hjälper med detta, men bör väl finnas standardmått och dimensioner för olika storlekar - 6 1/2 tum och 8 tum, eller? Tänkte bygga i MDF.

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112170

Tacksam för svar
 
Mikael_L
Pancha skrev:
Frågan är dock hur jag skall dimensionera lådan för att få bästa möjliga ljud / bas. Har förstått att det finns program som hjälper med detta, men bör väl finnas standardmått och dimensioner för olika storlekar - 6 1/2 tum och 8 tum, eller?
Nej det finns inga standardlådor baserade på elementets storlek.

Vill man beräkna en låda måste man minst veta högtalarelementets fs, Vas och qts (minst), tre parametrar som alla beräkningsprogram är beroende av.
Även en sådan beräkning och simulering säger långt ifrån allt om slutresultatet. Närliggande väggar, rumsutformning och reflexer bidrar också till det slutliga ljudet. Och mycket annat.

Vet man inget om elementet så är sluten låda nästan alltid det säkraste att bygga, mindre risk att det blir totalt tokigt. Men storleken är ändå inte helt lätt att sia om.
Men för stor är ofta bättre än för liten.
Med stor sluten låda går högtalaren ned nära elementets resonansfrekvens (fs) innan den börjar tappa basåtergivning. Den spelar som regel mer kontrollerat och "torrt" Den tål mindre effekt än med liten låda.

Med liten låda blir det en puckel, basförstärkning, i en frekvens över fs. Ju mindre låda desto större puckel, desto högre i frekvens. Om det inte blir för mycket låter det ofta mer basigt och spektakulärt (även om det är mindre korrekt). Men överdrivs det så blir det dåligt och otajt ljud.

När en tillverkare designar ett element har han ofta i tanken att elementet ska antingen vara i basreflexlåda eller sluten låda. Och konstruktionen och elementparametrarna blir då rätt olika.
En element designat för basreflex funkar generellt bättre (men kan låta lite basfattig) i en sluten låda än vad ett element för sluten låda fungerar i basreflexlåda.

Här kan du läsa en hel del matnyttigt om alla möjliga aspekter av högtalarbygge, även hitta formelsamlingar för alla sortes beräkningar och länkar till web-baserade högtalarberäkningsprogram.
http://www.drkrupp.se/hifi/

Vill du komma vidare måste du försöka hitta fs, vas och qts för dina element.
Är detta omöjligt skulle jag personligen chansa på en ca 40-60 liter sluten låda, fylld till ungefär hälften med fluffig dämpull.
 
Tack fölr era svar! Hemsidan http://www.drkrupp.se/hifi/ var precis vad jag letade efter! En hel del riktigt bra och enkla tips som hjälper en med grunderna! Gjorde en låda i MDF enligt de dimensionsgrunder som angavs.
 
Pancha skrev:
Gjorde en låda i MDF enligt de dimensionsgrunder som angavs.
En gammal l tråd men frågar ändå ;) Kommer du ihåg vilka dimensioner du använde för lådorna? Jag skall också montera 8" i tak så tips vore välkommet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.