Det hade inte hjälpt med någon besiktningsman, han hade konstaterat att rören varit dåliga. Hade han inte upptäckt detta så har rören paserat sin livslängd iallafall.
Det du har sparat på att inte anlita någon beiktningsman de pengarna kan du lägga på avloppsrören.
Ps. har inte anlitat någon besiktningsman när jag köpt hus, det bästa är att krypa runt själv med ficklampa, och kika, samt googla på hus typen/ samt hus med samma ålder. och givetvis läsa på detta forum.

Detta är troligtvis inte det enda du kommer upptäcka i ditt nya hus, det finns ofta överraskningar både bra och dåliga.

Byt avloppsrören själv det bör inte kosta så mycket att du behöver ta ett lån.
Det är inget märkvärdigt jobb.
Byt den biten som är dålig. det är en bra start + att du lär dej en del på köpet.
Att ta in en hantverkare för badrummet är en annan sak,

Ps i mitt första hus gick avloppet sönder när jag rensade köksavloppet, jag var nöjd med flödet tills jag gick ner i källaren, avloppsvattnet låg på golvet....

Lagade röret tillfälligt med vulktejp, det var helg.

Veckan efter köpte jag lite rör och böjar, samt övetgång mellan gjutjärn och plaströr.
Fixade det röret på några timmar.

Senare bytte jag ut alla andra avloppsrör i hela huset, i olka etapper allt efter som jag renoverade.
det var ganska enkelt att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Just att byta ett avloppsrör är ett av de säkrare hempul man kan göra inom VVS. Dels är det ganska lätt, dels blir det oftast inte några alltför allvarliga konsekvenser om man trots allt lyckas misslyckas. Röret är ju inte satt under tryck, och bara en begränsad mängd vatten kan rinna ut om dte läcker.
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
O
Ja ett par jet-kopplingar ett rör och en vinkelkap eller tigersåg, tigersåg är bättre egentligen.... Är det i källaren och ljuden inte spelar någon roll så kör med plaströr annars så kör du med gjutjärn
Oavsett... Det är så när man bor i hus!
Du kan inte lasta säljaren för att du inte gjort en besiktning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.