Ja, idag har vi ingen uppkoppling i vårt hus. Det ligger på landet och föregående ägare tackade nej till att installera kablar för ADSL och har klippt av de tidigare befintliga telefonkablarna utanför huset. Vi har skickat efter en offert på att dra kablarna på nytt, och fick pappren från företaget som sköter detta i veckan.
Skåpet för nätet sitter på andra sidan av vår grannes tomt, och enligt ritningarna som företaget skickade ska de alltså smälla upp två nya stolpar att dra luftburna kablar i, och dessa skulle sättas upp längs grannens tomtgräns, mitt emellan hans hus och tomtgränsen mot vägen - alltså skulle kablarna gå rakt över hans framsida, inne på hans tomt. Bland träd och höga syrener.

Hur funkar sånt här egentligen? Krävs det bygglov? Hans tillåtelse? Borde företaget verkligen göra på det här viset när de kan dra kablarna genom att sätta stolpar längs framsidan av våra tomter istället? Vi är lite konfunderade över hur det här ska gå till egentligen, vi vill ju verkligen inte slänga upp någon sladd i grannens trädgård men samtidigt så vill vi ju ha internet i vårt hem.

Tacksam för tankar, vi känner oss villrådiga och alltihopa känns lite konstigt.
 
Kommer ert hus punkt, där nya kabeln ska in, i rak linje med stolparna och skåpet? Jag misstänker det.

Så fort det blir en större vinkel än kanske 20° så bör det sättas staglinor, staglinorna kommer den stora vinkeln.
Ex: om teleledningen går i 90° så kommer staglinan gå ut ungefär på mitten på 270° vinkeln om det sätts en staglina.
I ert fall så skulle staglinorna hamna i vägen eller så skulle det behövas sättas minst två stolpar till på andra sidan vägen.

Företagets ritning hade underlättat.
 
Kan fixa ritning imorgon. Ja vårt hus kommer ju i linje med stolparna, men det finns inget skåp alls idag. Ska de sätta dit ett sånt i gränsen mellan våra tomter då? Det känns så märkligt att dra det rakt över grannens tomt, har inte han något att säga till om?
 
gräva?
 
Hur gick den gamla kabeln som klipptes av? Det kanske finns ett gammalt ledningsservitut.

Att det är lite träd och buskar gör inte så mycket för teleledningen.
Det är ju lågspänning, 50 volt bara, och försumbar strömstyrka,
så det finns inga säkerhetsskäl att röja för ledningen.

En sidofråga, av ren nyfikenhet: Vad kommer det att kosta, vet du det?
 
Du tänker helt rätt när du inte vill dra kabel över grannens tomt.
Det verkar för övrigt helt galet!
Borde gå att gräva ner kabeln istället, det borde bli billigare än att sätta stolpat?

Vi väntar in bilder/skisser.
 
Det är väl bara att leta rätt på den g:a kabeln utanför huset och skarva på den, lättare kan det väl knappast bli.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Har ingen aning om hur den gamla kabeln gick. Det enda vi ser av den hänger lös på ett hörn av huset, mot grannen. Utöver det syns ingenting. Vi har ett spänningsskåp av något slag på hörnet utmed vägen men det avslöjar ingenting.

Det enda servitut som vi har sett är avloppsbrunnen.

Vi tyckte också att det borde gå att gräva ner den! Hade ju trott att de skulle göra det, men tydligen inte.
16000 ska kalaset kosta. Vi får själva gräva från tomtgränsen till huset, så det måste ner ett skåp också? Känns oklart.
Vi är lite osäkra på huruvida det ens någonsin har funnits telekablar. Hon som ägde huset innan har inte särskilt många svar och har aldrig haft telefon inne. De har klippt kablar inuti huset också när de renoverat, vad hon säger är telefonkablarna. Några telefonstolpar finns ju inte, så vart kommer kablarna ifrån? De påstådda telefonkablarna hänger nere vid hörnet på taket. Ska se om jag kan skramla fram ritningarna nu.
 
Konstigt att dom inte föreslår dragning utmed vägen. Eltel har tillgång till alla gamla kabelritningar, både el och tele, så det kanske finns någon anledning därifrån. Nedgrävd kabel hade jag föredragit, kan det verkligen vara enklare med stolpar?

Grannen måste normalt godkänna dragning över hans tomt, om han vägrar kan han tvingas godkänna av ngn myndighet (kommer inte ihåg vilken). Men i detta fall ser jag inte varför det skall gå över hans tomt....
 
Kan det vara så att när dom för kanske 20 år sedan plockade ner luftledningarna så erbjöds fastighetsägarna att få kabeln nedgrävd istället. Av någon helt obegriplig anledning sa din fd fastighetsägare nej (sommarstuga?).

Jag skulle inte ha mage att vilja dra luftledning över grannens tomt (även om det verkar billigt). Jag hade fortsatt med grävarspåret, en telekabel behöver inte ligga så djupt, på vår tomt ligger den 20-30cm ner i marken. En minigrävare fixar grävningen på en förmiddag.
 
De streckade linjerna ser ut att vara avloppskorridorer. Den brukas oftast användas för ledningsdragning eftersom man inte får bygga över denna 3 meter breda korridor. Elledningar brukar läggas 60-70 vid sidan av mittlinjen för avloppet.
Kanske en utväg för att slippa luftledning och grävning på grannens tomt?
 
Avloppskorridorer låter konstigt, det finns inget kommunalt vatten. Vårt avlopp far ut åt andra hållet. Får titta på det. Får ringa ut någon som får förklara för oss precis vad det är som händer, tycker det låter helknepigt alltihopa.

Ja fastighetsägaren sa nej bara för två-tre år sen, pga hon inte ville ha telefon där. De hade det som permanentboende. Man kan ju tycka att det känns självklart att alla andra och eventuella framtida köpare vill ha det, dock, och därmed hade jag tackat ja oavsett.

Ska man gräva ner den så måste man gräva längs vägen, och på grannens tomt? Eller hur fungerar det oftast med landsvägar och deras diken? Usch, det här blev mycket besvärligare än vad vi hade tänkt oss.
 
Tjejens syster har varken dragit in fiber eller telefonledning i sitt nybygge!

Nu sitter de låsta med 4g utan täckning Hehe.

Så alla vill tydligen inte ha koppartrådar
 
Ett sidospår:

Allt fler avstår ju från fast telefoni och ADSL och går i stället över till mobil kommunikation.
Det är väl en möjlighet även för dig. Har du kollat hur bra signal/bandbredd du kan få?

Tänk också på att om det är långt till telestation kan bandbredden bli rätt begränsad.

Av fem fastigheter i mitt närområde saknar fyra fast tele, utan nöjer sig med mobilt bredband.
Fast kostnaden för anslutnng "bara" är 7000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.