I vårt nybygge kommer köket ligga på nedervåningen i vänsterkant. Man kan ana en skorsten till köksfläkten placerad på taket till våning 1 tillsammans med balkongen, som dock ligger längre bort.

En alternativ placering av skorstenen vore enligt ritning på taket till våning 2.

Vi ska ha takmonterad fläkt. Jag kan nu välja mellan en extremt kort imkanal, rakt upp från spiskåpan, eller en längre dragning snett genom taket våning 1 och vidare i väggen på våning 2 och uppåt.

Fördelen med placering på vån 2 är mindre fläktljud och mindre matos till rummen på vån 2. Nackdelen är några extra böjar och längre imkanal.

Vad skulle ni ha valt?

imkanal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innan vi rev den gamla murade skorstenen som vi bara använde två kanaler utav sju, så var imkanalen tio meter lång varav sju meter horisontell eternitkanal. Efter nydragna rör och ny skorstenshuv är kanalen ca fyra meter, vi märker ingen skillnad i luftflödet. Anledningen till rivningen av den murade skorstenen är ändrade planlösningar och utbyte av öppen spis till kamin.
 
Vad är dimensionen på kanalen?
Ni kan ju dra större kanal, t.ex. 160mm (istället för 125mm) för att få bra funktion.
Vad är skrivet i erat kontrakt?
 
  • Gilla
tiwilliam
  • Laddar…
JOW skrev:
Vad är dimensionen på kanalen?
Ni kan ju dra större kanal, t.ex. 160mm (istället för 125mm) för att få bra funktion.
Vad är skrivet i erat kontrakt?
Vi bygger helt själva och det finns ingen given dimension på kanalen. Jag vill helst montera takfläkt och skorsten nu för att långt senare ta beslut om vilken designkåpa som ska in i köket. Därför tänker jag välja en dimension som är standard, tänker nog 125 eller 160 beroende på vad takfläkt och kåpa kräver. TYcker det är onödigt att behöva konvertera från 160-125 i bägge ändar.
 
Dimensionen blir 160 mm efter råd från t.ex. Fjäråskupan kring fläktkåpor och takfläktar m.m. Lutar starkt åt att välja den längre kanalen och få upp fläkten på det övre taket för att slippa både ljud och matos.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.