jag fortsätter skapa trådar idag efter helgens intryck :)

det är så att hos min farmor och farfar gjordes för ca 4 år sedan en ytbyggnad av ett nytt badrum.

när badrummet var klart så fanns inget fall i duschdelen, jag påtalade såklart detta men åldringarna tyckte det gick bra att använda en duschskrapa och skrapa ner vattnet i brunnen sedan de duschat, och det skulle ju bli så dyrt och besvärligt för hantverkaren och göra om tyckte de.

jag höll såklart inte med men lät det vara eftersom jag inte orkade övertala dem.

nu i helgen har jag åter varit där och nu håller dessutom innertaket på rasa in i badrummet. det har släppt och hänger ca 5 cm ner mitt i badrummet som förövrigt är ca 6 m2 stort.

nu tänker jag ta kontakt med hantverkaren och kräva att taket blir åtgärdat, har jag rätt till det trots att det är ca 4 år sedan arbetet gjordes? och skulle vi även ha rätt att få fallet på avloppet åtgärdat?

jag har tänkt vara "snäll" med hantverkarn och endast säga att han får fixa taket, eftersom mina farföräldrar "godkänt" att fallet mot avlopp är fel och hela arbetet är betalt sedan länge.

jag får ju ytterligare vatten på min kvarn när jag ofta hävdar att man ska göra jobbet själv för att få det riktigt gjort :)

vad tycker ni kära forummedlemmar?
 
Detta gäller enligt konsumenttjänstlagen:

"Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker kan du reklamera fel som upptäcks inom tio år efter att uppdraget slutfördes."

Så ring han och be han komma och titta så får ni komma överens om en lösning. Fallet i duschen är kanske lite sent att påtala nu om ni visste om det för 4 år sen.
 
Då är det alltså inte för sent som tur är:)

Ja visst känns det länge efter med lutningen men det är jag som kommer överta fastigheten och jag stör mig fruktansvärt på detta..
Följer reklamationsrätten fastigheten eller beställaren av tjänsten?
 
Vad är det för golvbeläggning?
Om det är plastmatta blir det ju inte så förtvivlat dyrt att ordna till fallet.

Jag vet själv hur irriterande det är med bakfall.
Jovisst, det går att skrapa ner vattnet, men så rinner mera ned från väggarna.
Golvet vill aldrig torka upp.

Detta med köplagen kan jag inte, men jag befarar att reklamationsrätten endast gäller den ursprungliga kunden.
 
Det är plastmatta på väggar och golv..

Hur kan man enkelt göra om fallet då?

Jag kan ju prata med han och höra vad han tycker om fallet, troligen är han ju medveten om det..
 
thestrut skrev:
Det är plastmatta på väggar och golv..

Hur kan man enkelt göra om fallet då?

Jag kan ju prata med han och höra vad han tycker om fallet, troligen är han ju medveten om det..
Med "inte så förtvivlat dyrt" menar jämfört med om det varit kakel-klinker på väggar och golv.
Golvmattan måste naturligtvis tas bort, nytt fall spacklas upp och ny matta läggas.

Men det är en enkel procedur jämfört med att riva och bygga om ett helt kakel-klinker-badrum.
Kanske du kan göra en deal med hantverkaren där du betalar för ny matta och han står för arbetet.
Det behöver ju inte svida så farligt i plånboken för honom.

Hoppas du kommer överens med hantverkaren och farmor och farfar!
 
men om man river ur golvmattan måste inte väggarna då bytas? alltså sitter inte golvet bakom/under väggmattan?

eller de kanske sitter kant i kant?
 
Man kan kapa mattan en bit upp på väggen och svetsa in den nya.
 
thestrut skrev:
men om man river ur golvmattan måste inte väggarna då bytas? alltså sitter inte golvet bakom/under väggmattan?

eller de kanske sitter kant i kant?
Jag förutsätter att det är plastmatta på väggarna också. Det är ju vanligast när man har plastmatta på golvet.
"Väggmattan" överlappar golvmattan med två, tre centimeter.
Den kan lossas i nederkanten och vikas upp så hela golvmattan inklusive uppvik blir fri.
 
C
M.h.t. vad Huggan skriver om konsumenttjänstlagen så framgår inget i citatet om att du genast efter upptäkten måste påtala felet.....M.a.o. Du kan påtala det nu... även om du upptäckt det tidigare.... Se till att gamlingarna,kanske i min ålder:D, inte är hemma... Skaffa för säkerhets skull en fullmakt från dem att du har rätt att företräda dem.

Gamlingarna kan annars undergräva dina disk. med hantverkaren. Bäst vore väl också att de inte är hemma när arbetet utförs så att de då inte går med på någat annat i uppgörelsen som du träffat med hantverkaren....

Tycker jag som inte kan konsumentköplagen... Man kanske borde läsa in den?
 
O
carra skrev:
M.h.t. vad Huggan skriver om konsumenttjänstlagen så framgår inget i citatet om att du genast efter upptäkten måste påtala felet.....M.a.o. Du kan påtala det nu... även om du upptäckt det tidigare.... Se till att gamlingarna,kanske i min ålder:D, inte är hemma... Skaffa för säkerhets skull en fullmakt från dem att du har rätt att företräda dem.

Gamlingarna kan annars undergräva dina disk. med hantverkaren. Bäst vore väl också att de inte är hemma när arbetet utförs så att de då inte går med på någat annat i uppgörelsen som du träffat med hantverkaren....

Tycker jag som inte kan konsumentköplagen... Man kanske borde läsa in den?
Jag TROR att inte att det går att komma 4år senare och klaga på felaktigt fall. Detta är något som upptäcks väldigt enkelt... Jag skulle nog lämna det felaktiga fallet där hän och koncentrera mig på taket. Där borde det finnas nått...
Men som sagt.... läs igenom KKL innan
 
C
Efter att ha läst konsumenttjänstlagen konstaterar jag att utrymme för att åstadkomma bifall till yrkande baserat på "att inget skrivits" om hur snart man måste klaga vad avser annat än fast egendom saknas. Med hänsyn till vad som angivits vad avser lös egendom, där man skall klaga "genast" är det inte heller sannolikt att vid en eventuell prövning få bifall.

På svenska: Mycket sannolikt kommer hantverkaren inte behöva betala för den fekatiga lutningen
 
Någon som känner till något fall där man fått igenom reklamation några år efter arbetet gjordes?
Jag tänkte vänta till efter helgerna innan jag kontaktar hantverkaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.