Såhär på juldagen sitter jag och funderar lite..

Har ett gammalt hus med platt eternittak. Undertak är nån slags spåntak eller vad det heter. Allting är tätt och fungerar såsom det är nu. Läkten som syns på bild sitter väldigt tätt.

Jag funderar på om man kan skruva ny takplåt med farmarskruv rakt genom eterniten och spåntaket ner i gamla läkten eftersom denna sitter så tätt.

Undviker på så vis att tvingas lägga ny läkt utanpå eterniten och bygga taket på höjden...

Tips och åsikter? Hur skulle ni gjort Jag vill helst ha eterniten kvar då den fungerar som ett nytt undertak.

. 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • bild(1).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det fungerar nu skulle jag aldrig i hela livet skruva upp ett plåttak på detta, huset kommer ju förlora hela sin själ.
 
Du måste läkta enligt monteringsanvisningen för det tänkta taket.
 
Hehe jag har faktiskt inte bestämt om jag ska lägga nytt tak ännu men eterniten är inte så vacker längre...

Ok så jag kan inte skruva i läkten som sitter under eternitplattorna även om de sitter väldigt tätt och är friska? Jag måste tvunget ha ny läkt utanpå eternittaket?
 
Hmm ok räcker det att spika bärläkt direkt mot de platta eternitplattorna eller måste man ha ströläkt?
 
Y
Vad fyller läkten för funktion?
 
Novisfixaren skrev:
Hmm ok räcker det att spika bärläkt direkt mot de platta eternitplattorna eller måste man ha ströläkt?
Du måste ha strö och bärläkt annars ruttnar bärläkten pga kondensvattnet som blir stående mot bärläkten, ströläkten gör att vatten kan rinna under bärläkten. Spika inte för då spricker eterniten. Använd skruv med borrande spets. Skruven skall vara avsedd för utomhusbruk.
 
Läkten fyller funktionen att jag måste ha den tycker de flesta här. Men mitt mål från början va att skruva raktigenom eterniten till den gmla läkten som sitter väldigt tätt (se bild)
 
Jag hade aldrig "lagat" ett helt tak.

Det finns väl firmor som tvättar/målar tak?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.