Tjenis!

Registrerade mig här då det verkar vara ett bra ställe att få råd om hus :)

Jag och min sambo köpte ett hus för ca 4 månader sedan och min svärfar var med på alla visningar som vi hade och han sa åt oss att vi inte behövde anlita en besiktningsman eftersom han ansåg att hans erfarenhet räckte till då han själv har haft flera hus och gjort alla renoveringar själv och man tycker att man ska kunna lita på sin svärfar... MEN.. så kommer det roliga dagen efter vi flyttade in så upptäckte vi att ett av avloppsrören i källaren var sönderrostat på ovansidan mot taket, Svärfar tog en skruvmejsel och man kunde iprincip trycka den rakt igenom, Så han fick täta det temporärt.
Han lovade att ta in en VVS-kille som ska byta röret (samt lite annat smått)
Men so far inte ett pip om att fixa det.

Min fråga är, Vad gäller efter ett husköp när man inte har nyttjat sig av en besiktningsman och man hittar sådana fel? Kan man hänga säljare, mäklaren eller är man helt körd och får fixa det själv?
Ska även nämna att mäklaren var ett äkta stolpskott. Hennes stil var lite "köp eller stick" och vi var blinda och naiva och köpte ändå..

Tacksam för alla tips och råd i detta fall.
 
Redigerat:
Danne_84 skrev:
Kan man hänga säljare, mäklaren eller är man helt körd och får fixa det själv?
Jag hade satsat på att hänga svärfar...
 
  • Gilla
lichi43 och 8 till
  • Laddar…
Jo jag är sådär lagom irriterad på honom men han är en person som snackar fick jag reda på i efterhand.
Så om det då skulle skita sig helt att han tar på sig något, Vad har jag då för val? Och eftersom jag inte nyttjat besiktningsman så antar jag att jag går miste om en del saker som att påtala fel i efterhand?
Läste något om att man har upp till 10år att påpeka fel.
 
Välkommen till BH, ser att du gjort första upptäckten på ditt nya hus där renoveringsbehov finns. Det är vardag för alla husägare, speciellt med lite äldre hus.
Det är bara att kavla upp ärmarna och börja fixa, detta är inte det enda ni kommer att dyka på.
Säljare och mäklare har inget med detta att göra.
 
  • Gilla
Nanny Fine
  • Laddar…
Om avloppsrören är i gjutjärn handlar det om ett relativt gammalt hus du köpt. Undersökningsplikten för husköpare är ganska tuff. Vill man veta vad man köper måste man kolla upp det på ett eller annat sätt innan man skriver på. Det är väldigt sällan något kan anses vara dolda fel i ett gammalt hus. Räkna med fler spännande överraskningar och se renoveringen som att du skaffat dig en rolig hobby där du kan spendera mycket av din fritid och dina pengar.

Du är i gott sällskap av oss andra glada hemmafixare på byggahus.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Tack för snabba svar.
Som jag förstår det så är där inget jag kan påpeka till någon då vi inte nyttjade oss av besiktningsman?
Huset är byggt -64 och är siporex och betong, Vattenburen värme.
Rören är gjutjärn.
 
Jag tror inte en besiktningsman hade hjälpt. Denna hade nog bara konstaterat att rören var gamla och rekommenderat en fördjupad undersökning. Hade han hitta skadan hade ni ev kunna pruta ett par tusenlappar på inköpspriset i bästa fall.
 
Danne_84 skrev:
Läste något om att man har upp till 10år att påpeka fel.
Som det står i andra trådar är "fel" i den meningen saker som

1. Inte kan hittas med en grundlig undersökning.
2. Inte heller kan förväntas i ett hus av den ålder och generellt skick som objektet är.

Jag vet inte hur det står till med 2, men jag tycker att det verkar vara tydligt att felet inte uppfyller 1. Ergo: du har inget att hämta hos säljare eller mäklare.

Så, välkommen till BH, och som Nimajneb skrev, se det som en läxa och gilla läget.
 
  • Gilla
Freddie83
  • Laddar…
Då vet jag hur det ligger till :(

Med risk för att gå utanför ämnet, Funderar på att snacka med banken och utöka lånet och ta dom pengarna och få fixat alla sådana fel. Är ju inget som man vill vänta med genom att spara ihop till.
 
Hej å välkommen.
Om du hade använt en besiktningsman och han upptäck att rören var rostiga så hadde det blivit en notering i protokollet. Sen är min åsikt att ett hus från -64 har fel och brister. Ett rostigt rör ingår i hus byggda -64.

För knappt ett år sedan köpte jag ett hus bygg -55. Jag anlitade ingen besiktningsman. Huset var i stort sett orginal. Det som var gjort var vanligt underhåll, tapeter, målat, bytt tak osv. Det fanns mao inget som var nyligt renoverat och påkostat som skulle kunna vara fel. Hade det gjorts en massa renoveringar/ombyggnader de senaste 10 åren hade jag nog valt att anlita en besiktningsman.
 
Danne_84 skrev:
Då vet jag hur det ligger till :(

Med risk för att gå utanför ämnet, Funderar på att snacka med banken och utöka lånet och ta dom pengarna och få fixat alla sådana fel. Är ju inget som man vill vänta med genom att spara ihop till.
Den här typen av kostnader måste du ha med i din vanliga månadskalkyl, att byta ett avloppsrör kostar inte mycket och sådant ska du inte låna för. Annat är om du ska göra värdehöjande renoveringar, typ nytt badrum/kök/tak etc då är det OK att låna. Räkna med att du behöver renovera för 1-2000kr/månad i snitt och att du alltid behöver en snabbuffert på minst 20k för panikreparationer, byte av vitvaror osv.
 
Två övergångskopplingar (88-280) och ett 2m avloppsrör (88-051) från tex Biltema så fixar du detta på en timme. Dvs om det är 110 rör. Gamla järnrör kan vara riktigt jobbiga att kapa så en Tigersåg och riktiga blad underlättar.

Om det inte luktar och läcker så är det panik.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Jag kommer att anlita en VVS-snubbe som gör jobbet så har jag papper på allt.
Badrum kommer att renoveras också.

Tack för alla svar :)
 
  • Gilla
Berkka
  • Laddar…
det finns inga papper att få för att byta ett avloppsrör, ja förutom kvittot på material och arbete.
 
Prefekt tillfälle att läsa in dig och lära dig hur man gör (inte sista gången du kommer få smålaga tills allt är bytt) nästa gång kommer det vara storhelg och ingen hantverkare jobbar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.