Som jag förstått det så är just begränsningen med 433 MHz-grejerna att det endast är envägskommunikation. Dvs huvudenheten skickar en signal till modulen typ "Tänd" men modulen kan inte svara "Jajamen, jag har tänt!".

För mig som redan sitter med ett gäng Nexa 433 MHz-brytare är det en bonus att Zipaboxen kan styra dem och jag får sätta dem på platser där det inte är så viktigt att det fungerar 100 % av gångerna.
 
Paxman skrev:
You and me both...:|
Plus en på den.

Jag har räknat bort Homecenter helt pga priset, men Vera och Zipabox verkar ju vara helt omöjligt att välja mellan. Som jag ser det så är major pros:

Vera:
+ Stor community
+ Stora programmeringsmöjligheter

Zipabox
+ Anpassat för larmlösningar
+ Lättanvänt (men kanske något begränsat)
+ Bra support från tillverkaren
+ Stöd för annat än Z-wave

Har jag missat något?
 
Nyfniken skrev:
Plus en på den.

Jag har räknat bort Homecenter helt pga priset, men Vera och Zipabox verkar ju vara helt omöjligt att välja mellan. Som jag ser det så är major pros:

Vera:
+ Stor community
+ Stora programmeringsmöjligheter

Zipabox
+ Anpassat för larmlösningar
+ Lättanvänt (men kanske något begränsat)
+ Bra support från tillverkaren
+ Stöd för annat än Z-wave

Har jag missat något?
Även Vera går ju att köra åtminstone 433MHz på som väl kanske är den tekniken som ligger närmast till hands att komplettera med.
 
Jag antar att man är låst på ungefär samma sätt med Zipabox som man är med Fibaro? Alltså att det inte finns alternativa appar som det gör till exempelvis Vera och Tellstick. Behöver ju såklart inte vara en nackdel men Zipatos app ser verkligen inte så kul ut...

Det finns förresten ett controllertest på lajka.idg.se men det kostar 39:-/mån att läsa det. Jag försökte signa upp mig men det måste ha blivit något fel för jag kan inte logga in. Ska bara kolla kontot innan jag försöker igen.
 
Jag tycker Zipatos app är helt ok.
Den innehåller inte så mycket grafik, men den är enkel, logisk och det går snabbt att komma dit man vill pga uppdelningen av fönster.
Vill du se status eller styra dina larmområden så trycker du på larmfönstret.
Vill du kolla temperaturer så trycker du på det fönstret.
Vill du se samtliga uppgifter från ett speciellt rum så finns det ett fönster för det med.
Jag är väldigt nöjd med appen.
 
Läste lite om fibaros nya brandvarnare och att HC2 kan uppdatera brandvarnarens firmware om det kommer nya funktioner. Kan även Zipabox uppdatera de enheterna som har uppgraderingsbar firmware?
 
iSnobben skrev:
Det finns förresten ett controllertest på lajka.idg.se men det kostar 39:-/mån att läsa det. Jag försökte signa upp mig men det måste ha blivit något fel för jag kan inte logga in. Ska bara kolla kontot innan jag försöker igen.
Det där testet behöver man inte betala för. Det stod inget där som inte går att läsa i Z-wave + Zipato-tråden.

Slutsatsen var väl:
Homecenter 2: Snygg, dyr
Vera: Lite krånglig
Zipabox: Lovande, men lite strulig
 
Synd att man har så lite tid att labba. Jag håller på med en Fibaro Wallplug som skall styra belysningen i ett Akvarium. När det är vanlig vardag skall det lysa mellan 7-21. När vi är lediga skall det lysa 9-22.
Min tanke är att jag skapar ett fiktivt larmområde som heter hemmaläge.
När larmområdet är tillkopplat så är det vardag. Annars helg, semester eller liknande.
Jag har gjort ett logiskt villkor för detta, men får det inte riktigt att fungera. När kravet för tiden är uppfylld så växlar reläet vid en larmväxling. Det skall vara tvärtom. När kravet för larmområdet är uppfyllt så skall reläet växla när kravet för tidszonen uppfylls. Bara att labba vidare. Synd på tidsbristen bara som sagt.
Roligt är det i alla fall :).
En annan grej som är trist är att styrningen för tid bara går att ställa med 15 minuters mellanrum.
Detta gör att det blir ett väldigt väntande när man labbar.
 
En annan lab jag håller på med är en Wallplug som skall bryta när strömförbrukningen är mindre än 10W i minst 10 sekunder.
Problemet är att reläet bryter även om det inte har gått ner under 10W.
 
Kan ni inte lägga ut lite lyckade logiska villkor så man kommer in i tänket.
Vart skall alla JOIN in och varför?
En programmering jag gjorde började fungera när jag flyttade JOIN ett steg ner i det logiska villkoret.
Men jag fattade inte varför.
 
Davve75 skrev:
Men nu fattar jag lite mer :)
Den här länken beskriver tydligt vad jag har gjort fel.
[länk]
Finns det möjlighet att scripta själv?dvs skriva/koda sina if-satser. A
 
Om man vill logga temperaturen över tiden, var sparas den informationen? Molnet eller boxen?
om det är i molnet så vad händer om internet förbindelsen får ner en stund, tappar man då den loggningen
kan man exportera loggningen till excel ?
 
Nyfniken skrev:
Det där testet behöver man inte betala för. Det stod inget där som inte går att läsa i Z-wave + Zipato-tråden.

Slutsatsen var väl:
Homecenter 2: Snygg, dyr
Vera: Lite krånglig
Zipabox: Lovande, men lite strulig
Det känns ju faktiskt som att de har kommit fram till samma sak som jag då och då har jag inte ens sett prylarna i verkligheten 😉 Zipabox ligger dock närmast till hands känns det som. 433MHz-modulen lockar och den verkar ändå hyffsat enkel. Dessutom känns priset helt klart rimligare än HC2. Ett bättre pris på HC2 så hade jag nog troligen köpt den direkt utan velande. Den känns lite mera färdig liksom.
 
angelikaj skrev:
Om man vill logga temperaturen över tiden, var sparas den informationen? Molnet eller boxen?
om det är i molnet så vad händer om internet förbindelsen får ner en stund, tappar man då den loggningen
kan man exportera loggningen till excel ?
För att säkerställa loggning så borde väl en backupmodul med 3G-sticka bättra på driftsäkerheten avsevärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.