Hej!

Jag vet att den här frågan varit uppe förut i omgångar, men jag har en lite ny vinkling på den tror jag.

Bor i en bostadsrätt, byggd 1973 och till spis-platsen finns det framdraget 3 x 15A i 2.5mms ledningar.
Det är ingen kontakt utan endast en skyddskåpa som döljer sladdarna. Inkopplat sitter dels en "vanlig" diskmaskin som norpat en fas, samt en traditionell gutjärnsspis på 400v spis som sitter på de två övriga faserna. Denna installation gjordes av auktoriserad elektriker.

jag skulle vilja köpa en induktionsspis (med ugn) och konstaterar snabbt att i stort sett alla vill ha 230v.

Mitt dilemma är att ifall jag endast tar en av de två faserna som jag utnyttjar idag, så får jag endast ut 230 * 15 = 3450 W vid maxbelastning. En kombinerad spis/ugn kan dra betydligt med än så. Jag kommer bara kunna använda max två plattor samtidigt utan att proppen går..

Spisen jag funderar på är bifogad: Visa bilaga Spis.pdf

Jag har läst en del på forum och vissa påstår att man kan koppla in två faser i en 230v spis, men jag förstår inte riktigt om det är möjligt eller ej.

Problemet är att ifall jag köper spisen, så köper jag till installation från försäljningsstället och de kräver att man måste ha verifierat att spisen är anslutningsbar innan de kommer. Jag hittar ingen information om huruvida tilltänkt spis går att köra på 230v x 15 A eller om det går att utnyttja flera faser..
 
Du kan koppla både en, två eller tre faser till en 230v spis/häll, allt beror på hur spisen är konstruerad.
Det viktiga, och detta är mycket viktigt, är att du har nolla framdraget till det trefasuttag som du ska koppla spisen till.
I ditt fall finns uppenbarligen nolla då du har en 230v diskmaskin kopplad till uttaget.

Mellan vardera fas och nollan får du 230v, så i ett trefasuttag kan du alltså få ut 3x230v. Med 16A säkringar går det att plocka ut 3x230x16 = 11Kw
 
Man måste ha en bild på inkopplingsschemat som nästan undantagslöst sitter tryckt på spisen (manualen säger nästan aldrig någonting om detta), men många moderna spisar går att koppla om till flera faser, det viktiga är att nollan finns med, eftersom elementspänningen är 230V.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Du kan koppla både en, två eller tre faser till en 230v spis/häll, allt beror på hur spisen är konstruerad.
Det viktiga, och detta är mycket viktigt, är att du har nolla framdraget till det trefasuttag som du ska koppla spisen till.
I ditt fall finns uppenbarligen nolla då du har en 230v diskmaskin kopplad till uttaget.

Mellan vardera fas och nollan får du 230v, så i ett trefasuttag kan du alltså få ut 3x230v. Med 16A säkringar går det att plocka ut 3x230x16 = 11Kw
Så i mitt fall skulle jag kunna ansluta 2x230v eftersom jag redan förbrukat en fas till diskmaskinen?
 
snaggletooth skrev:
Man måste ha en bild på inkopplingsschemat som nästan undantagslöst sitter tryckt på spisen (manualen säger nästan aldrig någonting om detta), men många moderna spisar går att koppla om till flera faser, det viktiga är att nollan finns med, eftersom elementspänningen är 230V.
Det här är ett gissel. Det verkar inte gå att få tag i kopplingsscheman för spisen över internet. Antar att jag måste åka och titta på den fysiskt för att se plaketten på baksidan av spisen.
 
Dra fram ny 10A matning till diskmaskinen så blir det rätt och bra.
 
Nimajneb skrev:
Dra fram ny 10A matning till diskmaskinen så blir det rätt och bra.
Elinstallatören kommer inte dra om elen för min diskmaskin, utan kommer bara ansluta spisen enligt de förutsättningar som finns på plats idag. Dvs två lediga faser á 15A.
 
Men har du nolla framdraget? Annars behöver du inte ens fundera på att koppla in den.
 
Om du vill nyttja din spis och ugn fullt ut så vill den ha 3x230V. Om den går att koppla in med 1 eller 2 faser endast så får du en reducerad effekt. Därför är enda sättet att få det att bli bra... att koppla in Diskmaskinen på en egen matning o spisen på 3 egna faser. Tycker det är synd att köpa en ny fin spis och sedan bara bli förbannad för att den är långsam.
 
Där spismatningen saknar nolla och det inte är enkelt att få fram en ny tråd till just densamma brukar 3:e fasen kopplas om till nollan istället, 2 x 16A brukar räcka, iaf de gånger jag har gjort så.
Blir ju samma i detta fallet, skillnaden är ju att nollan redan finns men diskmaskinen stjäl en fas istället.
 
Eftersom diskmaskinen är ansluten till dosan kan vi säga med stor säkerhet att det finns nolla i den. Det bästa är givetvis att ha tre faser till spisen och en separat grupp till diskmaskinen, men det var inte en del av frågeställningen. Två faser 16 ampere räcker långt och spisen blir inte alls långsammare än med tre faser. Det som är begränsningen är att du inte kan använda alla plattor och ugnen på full effekt samtidigt mer än korta stunder. När senast gjorde du det? Många lägenheter har en 20 ampere säkring till spisen och klarar sig bra med det. 2st 16 ampere säkringar är betydligt bättre.
 
Tack för alla svar!

Nu känner jag mig trygg i att beställa spisen.

God Jul!
 
Jag var tvungen att göra lite mer efterforskning eftersom jag fortfarande är orolig för effektutnyttjandet.
Tittade bakom spisen och skruvade bort skyddskåpan:

2013-12-25 10.49.51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-12-25 10.52.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-12-25 10.52.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vita kabeln innehåller brun, blå och grön/gul samt går till ett vanligt 230v uttag där diskmaskinen sitter inkopplad. I elcentralen sitter dessa ledare anslutna till den "tredje proppen" som man bytt ut från 16A till 10A när man gjorde denna installation.
Den grå kabeln går till befintlig 400v spis och innehåller brun, svart, svart, blå och gul/grön. Dessa ledare verkar gå till två andra proppar i elcentralen som bägge har 16A. En av dem verkar i huvudsak driva ugn och två plattor. Den andra verkar driva ugnsbelysning och två andra plattor (har testat att skruva ur en i taget och starta spisen).

Den spis jag funderar på att köpa har en anslutningseffekt på 10700W vid 230V, och det tolkar jag som att man behöver ansluta alla faser (3x16x230 = 11040 W).

Eftersom jag bevisligen har en nolla så är det inget problem att få 230V.
Dock så kommer spisen och diskmaskinen behöva sitta på samma fas (den tredje). Givet att man sätter dit en 16A så kommer spisen få sitt, men jag antar att proppen kommer gå med jämna mellanrum ifall man kör både spis och diskmaskin samtidigt och båda utnyttjar maximalt effekt just då.

Kan leva med att inte använda spis och diskmaskin samtidigt, men vill ju inte att något går sönder.
 
Skall inte uttala mig om effektbehovet mer än att maximala effekt behovet blir bara när diskmaskinen värmer vatten eller torkar vilket är under en begränsad tid.

Däremot, du behöver kolla avlastningen av kablarna in i din dosa, du har haft tur att det är jorden som har fått isoleringen sönderklämd, den till diskmaskinen, och inte så att du fick en av faserna hopklämd med locket med ett strömförande lock som resultat. Är alt i metall och jordklämman i dosan kopplad till dosan skulle förmodligen en propp löst men du behöver få detta fixat så du inte har skadad isolering eller skadar isoleringen på de andra ledarna.
 
Jag tror nog man kan lära sig att planera när man kör diskmaskinen. Personligen skulle jag valt att inte dela matning med ugnen. Om du nu säkrar upp till 16A så måste väl även vägguttaget för DM vara anpassat för 16A samt att kabeln dit ska bytas 1,5->2,5mm2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.