roland53 skrev:
Eller om man ställer frågan såhär; Vad har du gett för din 20 år gamla NilsJohan ugnstermometer :) :cool:
Har fått den gratis faktiskt :)
 
Peter2400 skrev:
Bytte dom inte ut ugnen?

Pinsamt dåligt att man på 2000-talet inte kan reglera temperatur bättre än så.
I ett så litet utrymme som en ugn borde man utan större problem kunna hålla tempen +- 1 grad.
En traditionell termostat har inte så snäva toleranser som +- 1 grad men det finns ugnar med ptc-givare som ligger på typ +-4 grader.
Typisk avvikelse vid 200 grader är +- 15 grader. Det har alltid fungerat bra för mig.
Händer ganska ofta att sådana här "fel" uppkommer när folk plockar fram termometern (gärna en modell som inte är tänkt för ändamålet) och ser att något inte stämmer. Då är det alltid fel på ugnen och man vill ha den fixad (eller utbytt ...)
 
torbeno skrev:
Händer ganska ofta att sådana här "fel" uppkommer när folk plockar fram termometern (gärna en modell som inte är tänkt för ändamålet) och ser att något inte stämmer. Då är det alltid fel på ugnen och man vill ha den fixad (eller utbytt ...)
Ja, det förtjänas kanske att påpekas att det bör vara en kalibrerad termometer som ska användas, en vanlig stektermometer är väl inte det rätta instrumentet :)
 
Chaly
Var tvungen att testa min 22 år gamla AEG-spis. 207ºC vid inställning 200ºC. Nöjd.
 
A
Det var bättre förr
Även ugnarna.
 
Gjorde ett test idag med en två år gammal ugn, satte den på 90 grader och satte in en skål med vatten i den la jag termometer vars temperatur visas i displayen på ugnen. Den kom upp i 66 grader. Tre timmar lät jag det stå. Antingen fel på ugnens termostat eller ugnens termometer egentligen lika illa vilket som. Jag anade det redan innan jag gjorde testet bör tilläggas.
 
Chaly
electroluxaren skrev:
Det var bättre förr
Även ugnarna.
Verkar så... Hur går man tillväga om man vill köpa vitvaror idag som kommer hålla och fungera i 25år? Finns det någon tillverkare som har kvalitetsprylar nuförtiden? Köket ska snart fixas till och rent estetiskt passar inte en gammal gulnad AEG in... verkar som många har bekymmer med sina nya vitvaror. Känns trist att köpa skit som inte håller...
 
wertok skrev:
Gjorde ett test idag med en två år gammal ugn, satte den på 90 grader och satte in en skål med vatten i den la jag termometer vars temperatur visas i displayen på ugnen. Den kom upp i 66 grader. Tre timmar lät jag det stå. Antingen fel på ugnens termostat eller ugnens termometer egentligen lika illa vilket som. Jag anade det redan innan jag gjorde testet bör tilläggas.
Om du hade låtit värmen öka så hade du kunnat se om vattnet kokade vid termostatinställning 100°C eller inte.
Vattnets kokpunkt är ju ganska konstant och inte beroende av kinesisk elektronik.

Vilken temperatur det är vid 90° inställning är egentligen rätt ointressant.
Det mesta man gör i ugnen händer ju vid 150-20 graders värme.
 
Chaly skrev:
...verkar som många har bekymmer med sina nya vitvaror...
Jaså, vad har du fått det intrycket ifrån?

Du är väl medveten om att alla som är nöjda inte skriver och klagar.
Varken till tillverkarnas kundtjänst eller hit till Bygga Hus.

Det är nog bara ett fåtal som har anledning att klaga (sticker jag ut hakan för mycket nu :) ).
 
Chaly
KnockOnWood skrev:
Jaså, vad har du fått det intrycket ifrån?

Du är väl medveten om att alla som är nöjda inte skriver och klagar.
Varken till tillverkarnas kundtjänst eller hit till Bygga Hus.

Det är nog bara ett fåtal som har anledning att klaga (sticker jag ut hakan för mycket nu :) ).
Jo, sant att det mest är de missnöjda som hörs. Men även från annat håll hör man att den generella kvaliteten har gått ner? Eller har jag tolkat informationen fel?

Är din uppfattning att vitvaror som tillverkas idag har samma kvalitet som säg, för 25-30 år sedan?
 
wertok skrev:
Gjorde ett test idag med en två år gammal ugn, satte den på 90 grader och satte in en skål med vatten i den la jag termometer vars temperatur visas i displayen på ugnen. Den kom upp i 66 grader. Tre timmar lät jag det stå. Antingen fel på ugnens termostat eller ugnens termometer egentligen lika illa vilket som. Jag anade det redan innan jag gjorde testet bör tilläggas.
Säker på att det går att göra så och uppnå 90 grader i vattnet bara för att luften är 90 grader? Kommer inte en del av vattnet att börja avdunsta och därmed kyla ner vattnet som finns i skålen? Borde vara en ekvation med luftfuktighet och lite annat inblandat. Annars skulle det ju inte fungera för en människa att svettas och hålla sig kall.

När du stoppar in en stek i ugnen så efter ett par timmar är innertemperaturen på steken 70 grader. Detta när ugnen hela tiden varit på 175 grader!

Tror som torbeno säger. Mycket mätfel hos vissa här ;).
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Chaly skrev:
...Är din uppfattning att vitvaror som tillverkas idag har samma kvalitet som säg, för 25-30 år sedan?
Svar: Ja, det är mitt intryck. Men jag kan ju ha haft tur :)

Veckan efter jag flyttade in i mitt förra hus 1998 började det rinna vatten ur Miele-diskmaskinen.
Då råkade Elgiganten ha öppningserbjudanden i Göteborg/Kållered så en ny Cylinda införskaffades.
Sedan dess inga problem med diskmaskiner.
Gammalt frysskåp (Electrolux) la av ca 2005.

Inga vitvaror som jag köpt sedan 1990 har slutat fungera.
Jo en: En 69 kronors vattenkokare från 2008, men den räknas väl inte?

Sen får man också tänka på vad man jämför.
En gammal tvättmaskin med 800 varvs centrifugering <--> en som centrifugerar med 1600 v/min.
Ett gammalt kylskåp <--> ett nytt med ismaskin och kolsyrat vatten
En enkel ugn <--> en med varmluft + mikro + ugnstermometer + timer + katalytisk rengöring...
osv
 
Chaly
KnockOnWood skrev:
Svar: Ja, det är mitt intryck. Men jag kan ju ha haft tur :)

Veckan efter jag flyttade in i mitt förra hus 1998 började det rinna vatten ur Miele-diskmaskinen.
Då råkade Elgiganten ha öppningserbjudanden i Göteborg/Kållered så en ny Cylinda införskaffades.
Sedan dess inga problem med diskmaskiner.
Gammalt frysskåp (Electrolux) la av ca 2005.

Inga vitvaror som jag köpt sedan 1990 har slutat fungera.
Jo en: En 69 kronors vattenkokare från 2008, men den räknas väl inte?

Sen får man också tänka på vad man jämför.
En gammal tvättmaskin med 800 varvs centrifugering <--> en som centrifugerar med 1600 v/min.
Ett gammalt kylskåp <--> ett nytt med ismaskin och kolsyrat vatten
En enkel ugn <--> en med varmluft + mikro + ugnstermometer + timer + katalytisk rengöring...
osv
Okej, kanske är det inte fullt så illa som jag inbillat mig.

Tycker ändå det är svårt att veta vad man betalar för när man köper vitvaror. Jag betalar gärna för kvalitet men är inte så intresserad av massa finesser och lull-lull. Är ej heller särskilt intresserad av att betala för ett varumärke om det inte är någon skillnad i kvalitet - och hur vet man det? Ofta är juh de dyrare varorna identiska med enkla modeller men med påbyggda finesser, så pris verkar inte alltid ge bättre kvalitet (snarare tvärtom, mer som kan krångla).

Nån som kan tipsa på bra metodik vid inköp av vitvaror för att betala för kvalitet? Miele hela vägen?
 
Chaly skrev:
Nån som kan tipsa på bra metodik vid inköp av vitvaror för att betala för kvalitet? Miele hela vägen?
Jag tror inte det finns något bättre råd än att köpa en maskin av känt märke och med minst 5års garanti. Dom dåliga komponenterna kommer troligtvis att visa sig från sina svaga sidor inom 5år och då får man ju dom utbytta, ofta mot bättre komponenter, därmed kan maskinen förhoppningsvis tuffa på längre.
 
Köpte mig nyligen en Electrolux EOB3000AOW (bäst i test Råd &Rön nr 9/2012) som jag också tycker hamnar för lågt i verklig temperatur jämfört med inställd temperatur!

Efter kontakt idag med Electrolux Service har jag fått reda på att jag skall vara nöjd om ugnstemperaturen vid inställda 200 grader hamnar mellan 160-240 grader (dvs då kan jag inte reklamera temperaturen)

Så jag borde vara jättenöjd för min ugn verkar hamnar på 170-175 grader! Jag får börja jobba på att få fram den känslan!

Per L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.