Verkligen tack för ditt raka svar :), det uppskattas verkligen!

Ja, sant att vi har haft noll koll på läget, och det hatar jag mig själv för, borde kollat upp innan. Men vi trodde blint på säljaren, det han sa lät så bra, och han försäkrade oss det ena eller det andra. Som jag skrev, vi trodde att bara bygglovet var klart, så är det klart, då sätter man igång med bygget! Och när bygglovet var klart, då dök allt det här upp, som vi aldrig hade hört om förut!

Ja, han är en säljare såklart, men han representerar ju husleverantören eller hur? Då ska huslev. stå bakom det han lovat eller hur? Att vi inte har koll, ja, man kunde kanske vara bättre påläst såklart, men att säljaren har den tendensen att vilseleda såhär mycket, det borde vara straffbart tycker man.

Som jag skrev, vi ska ha ett möte efter helgerna, så vi får se vad som händer :(. Åter, tack så mycket för ditt raka svar, uppskattar det verkligen
 
  • Gilla
Herc och 3 till
  • Laddar…
Jag tror ni är långt ifrån ensamma om att inte ha riktig koll på läget. Det positiva i er situation är ju att du tvekade och inte signerade kontraktet. Ifall du signerat kontraktet hade du varit i en betydligt värre situation så läget är nog inte riktigt så illa som det känns som när du är mitt uppe i det. Det är mycket positivt :)
 
Kan det bli fråga om böter utan påskrivet kontrakt?
Eller är det så att ni kan gå skadeslösa ur detta gentemot husfirman och med endast en stukad glädje över ett missat husbygge.
 
swebichon skrev:
Jag tror ni är långt ifrån ensamma om att inte ha riktig koll på läget. Det positiva i er situation är ju att du tvekade och inte signerade kontraktet. Ifall du signerat kontraktet hade du varit i en betydligt värre situation så läget är nog inte riktigt så illa som det känns som när du är mitt uppe i det. Det är mycket positivt :)
Känns verkligen inte bra nu efter bygglov är klart och vi har kommit så långt... Vi får se vad som händer... Känns så tråkigt bara!
 
Workingclasshero skrev:
Kan det bli fråga om böter utan påskrivet kontrakt?
Eller är det så att ni kan gå skadeslösa ur detta gentemot husfirman och med endast en stukad glädje över ett missat husbygge.
Vi får se hur det går på nästa möte, tvekar inte alls att bryta med dom, men beror på hur chefen sköter det hela, kanske löser det sig med lite tur!
 
Nimajneb skrev:
Trist läge men om jag fattat det rätt:

1. Det finns inget påskrivet avtal
2. Det finns ett tidigare löfte om en orealistisk rabatt för minskade m2
3. Det finns ett tidigare löfte om färdigställande som i dag är orimligt.

Om detta är din förhandlingsposition så blir det tufft, vad gör du om säljaren o chefen säger nej, tack o hejdå efter nyår?
Jadu, vill dom slippa dålig publicitet så hoppas jag att dom tar sitt förnuft till fånga och håller vad dom lovat!
 
Fast jag har svårt att se att nån seriös media skulle skriva om nån som inte ens blivit blåst då det finns tillräckligt många som blivit blåst på flera hundratusen kronor utan att media brytt sig...
 
  • Gilla
Herc
  • Laddar…
JBA69 skrev:
Fast jag har svårt att se att nån seriös media skulle skriva om nån som inte ens blivit blåst då det finns tillräckligt många som blivit blåst på flera hundratusen kronor utan att media brytt sig...
Har redan kontaktat några som gladeligen publicerar detta, samt har en bror som jobbar på Sveriges Radio, och han har mycket kontakter inom press världen. Men jag vill inte gå så långt, jag vill bara att de håller vad de lovat.

Allt beror på hur nästa möte kommer att gå, vi hoppas att vi når en överenskommelse så alla blir någorlunda nöjda med det hela.
 
B
Som byggare och elektriker har jag byggt en hel del hus från grunden, ibland helt själv och i vissa fall med hjälp av entreprenörer.
De ny reglerna som gäller nu kräver i stort sett att man har kontraktet ABS09 som grund för att kunna få byggförsäkringar och ett bygglov.
Detta avtal är i mångt och mycket på kundens sida.
Läs det först och prata med din kommun så kommer det att bli bra.
Att det uppstår olika problem vid nybyggnation är inget ovanligt, det dyker alltid upp något som man inte tänkt på eller lagt märke till.
För din del verkar det vara mest en prisrabatt som är problemet, att koppla in advokater och dylikt anse jag inte vara lönsamt, det kan bli jävligt dyrt och det kommer att tära på dina egna krafter, förhandla hårt så långt du kan och se till rimligheten i rabatten, kanske hade säljare kalkylerat fel från början och rabatten skall vara betydligt lägre.
Var proffsig, och håll dig med hela tiden under byggprocessen, lägg näsan i blöt och ha ditt eget vattenpass med dig och besikta och fråga och rätta till det som du anser vara felaktigt byggfusk.
Bygglag som reser samma hustyp hela tiden brukar kunna sin sak, vårt sista hus reste vi förra året, det Estländska bygglaget på fyra personer reste huset komplett färdigt utvändigt med taktegel och plåtar på 6 dagar, perfekt arbete!
Kör hårt, mejla mig om du har några frågor, jag driver ett litet entreprenadföretag, Bosse.
 
  • Gilla
Shpend Salihi
  • Laddar…
Hej Bosse

Tack för ditt svar och tips, och ursäkta om det har dröjt med svar, helgerna vetdu :)

Jadu, har man otur med säljaren så har man det! En inkompetent jäkel som verkligen har noll koll på processen, men å andra sidan, vi kanske inte skulle lita så blint på honom, utan kunde ta reda på själv hur det går till.

Det som gör mest ont är att all strul började EFTER att bygglovet var klart. Innan dess så var det inga problem, trodde vi iallafall!

Men nu kommer vi att träffas nästa vecka med säljaren och hans chef, så får vi se vad vi kommer fram till.

Åter, tack för ditt detaljerade svar :)
 
Till trådskaparen, alltså jag tycker inte du är naiv som litar på säljaren. Om man köper något för mer än 2 miljoner av någon gör man det för att man känner förtroende för den människan och det företag där den är anställd. Sen anlitar man ofta ett företag då man saknar kunskap själv - man köper kunskap. Tråkigt att det blivit fel, men det enklaste är att ni sätter er ner och pratar igenom detta med leverantören. Har säljaren inte mandat så ta med en högre part kanske någon chef och kom överens om en lösning tillsammans. Det mesta brukar gå att lösa, ni kanske inte kan få 300 tusen avdrag men ni måste ifrågasätta hur han räknat och hur ni kan komma överens så att ni blir nöjda kunder som kan rekommendera företaget vidare.

Det är väldigt viktigt att ni hittar en lösning före bygget drar igång, för att om man är missnöjd före bygget startar kommer ni som köpare att leta fel och se saker ni aldrig sett om ni haft en bra inställning. Det är viktigt både för er och för företaget som ska leverera huset, och om ni inte är överens kommer det kosta mycket tid.

Var öppen och sympatiskt det brukar räcka långt och då är nog företaget mer villigt att göra allt dom kan för att hjälpa er och kanske sänka deras marginaler samtidigt som dom tar lärdom av situationen.
 
  • Gilla
Herc
  • Laddar…
Vilken husfirma?
 
C
Och hur gick det?
 
Några tips!

Be att få allt på mail och på papper, skyll på att du inte har skrivare...
Spar allt!
Påminn och påpeka allt ni kommit överens om
skriv till egna kommentarer på ritningar, avtal, tillägg, slutbeställningar etc
Bli inte förvånad! de gör så alla.
Det är alltid du som är byggherre och ska delta på tekniskt samråd mm. Även om husfirman hjälper dig med det hela.
Se upp med extra kostnader för grundarbete, förhandla ner påslaget!

Vilket firma är det? ^Låter som vår Myresjöhus-säljare....

Alla priser ska räknas för sig och kontrolleras även vid sittande bord. Det har vi tjänat på eller snarast fått behålla våra pengar.
 
  • Gilla
Shpend Salihi
  • Laddar…
Ville bara inflika det där med hur lång tid det tar, grannen byggde en Smålandsvillan i våras, dom fick bygglov i slutet på februari om jag inte minns fel och flyttade in vid midsommar. Så det kan gå snabbt också om allt flyter på :)
 
  • Gilla
Shpend Salihi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.