Hej,

Jag hade tänkt att isolera en befintlig friggebod på 15kvm.

Idag sitter panelen dikt mot reglarna, alltså ingen luftspalt imellan.

Min tanke är att på insidan slå på en läkt sedan isolering sedan vindpapp sedan osb.


Screenshot_1.jpg
Tror ni detta är möjligt? Risker? Bra att tänka på?

Syftet är att under vintern hålla ett par grader på insidan. Alltså ingen gäststuga.

Har helst ingen lust att slita bort all panel och börja om.


Mvh Micke
 
Vindpappen skall sitta på läkten, dvs utsida isolering.
På en friggebod anser jag denna lösning annars duger.
 
Jag stjäl tråden, för jag har samma fråga som "mersson" fast i mitt fall gäller det ett oisolerat garage som jag tänkt isolera för att hålla frostfritt på vintern. Kan bli aktuellt att någon gång värma upp det tillfälligt.
Mitt garage är uppbyggt på samma sätt som friggeboden i frågan. Ingen spikläkt som fasadbrädorna är spikade i, utan de är spikade direkt i regelverket och dess kortlingar. Jag har fått rådet av en person i byggbranschen att avstå från vindpapp och byggplast och bara isolera. I denna typ av byggkonstruktion är papp o plast mera till skada än nytta anser han.

Någon som har något annat bra svar?
 
Pappen kan nog inte göra någon skada, den är ju mycket till för att slippa att det blåser rakt in i isoleringen.
 
Ekonomibyggnader som inte hålls fulluppvärmda kommer ju periodvis att ha omvänd fuktvandring, dvs det är varmare ute än inne. Då är det inte helt bra med ångspärr/byggplast, utan vindpapp el bara gips/board är lämpligt då de är ånggenomsläppliga (i viss mån).

Fuktbelastningen som plasten ska eliminera är endast behövlig vid stor fuktalstring inne. T ex många personer (och husdjur) tillför en del fukt med utandningsluften, liksom långkok på spisen, och naturligtvis bad och dusch. Annars med en person, (som inte kör styrkepass och flåsar och svettas, el spelar vattenpolo), och stor rumsvolym och lämplig ventilation så är det inga problem. Då är det huvudsakligen uteluft som värms upp och sedan kyls av på väg ut genom väggen, med samma fukthalt, och då blir det ingen kondensbildning.

Vindpapp el asfaboard el likn bör alltid finnas på utsidan om isoleringen, annars är den inte mycket värd så fort det finns lite vind, vilket det nästan alltid gör.
 
Ok. Tack för tipsen.
Vad har ni då för praktiskt råd att ge trådskaparen och mig hur vi ska göra då?
Varken trådskaparen eller jag är intresserade av att slita bort ytterpanelen och göra om med spikreglar och vindpapp som det egentligen skulle vara.
Ska vi bara isolera utrymmet mellan reglarna och skippa vindpapp och byggplast, eller?
 
Har du cc 600 mellan reglarna så hade jag skruvat en läkt 22*35 (22 luftspalt borde räcka) mot panelen på varje sida om regeln och sedan skruvat upp en asfaboard-skiva på dessa, kör med plastbrickor (stora som femkronor) mellan skruvskallen och asfaboarden så håller det bättre. Sedan hade jag isolerat med 70 isolering och sedan OSB-skiva på insidan.
Ungefär såhär gjorde jag hemma på snickarverksstaden men där fick jag lägga en läkt i mellan då jag hade närmare cc 1200 i regelavstånd och glesa med 28*70 för att ha något att skruva OSB:n i.
 
Som Henke85 skriver. Kommer man inte åt från utsidan får man ta det från insidan. Läkt och asfaboard är bra. Idealt ska det då vara skruvläkt på alla 4 sidor i varje fack så att asfaboarden sluter tätt och inget vinddrag kan ta sig förbi. Se till så att läkt + asfaboard kommer på rätt avstånd för isoleringsskivans tjocklek.

Alt kan man använda vindpapp/duk som häftas fast i sidorna. Se i så fall till att det blir rejäla uppvik långt in på reglarna och kortlingarna så att isoleringen hjälper till att hålla/klämma fast pappen, samt att det blir lättare att trycka in isoleringsskivan utan att pappen/duken skrynklar sig och försvårar arbetet. Poängen med papp istf asfaboard är att man kan slippa läktningen, men då måste man vara noggrann så att pappen hamnar i rätt läge. Dvs inte ända ut mot panelen, och inte längre in än att isoleringen precis får plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.