Hej alla.
Min säkerhetsventil på VVB (Nibe eminent r 100) har börjat droppa efter inkoppling till det kommunala vattennätet. Enligt kommunen ligger vattentrycket på närmare 8bar.
Det är inte "mycket" som kommer från säk,ventilen, c:a 1.5L på 3 dygn.
Innan inkoppling på det kommunala nätet hade jag eget vatten och då ett tryck på 6-7bar och då var det inga läckage någonstans.
Vi är 3 personer i hushållet som duschar på olika tider på dygnet.
Jag utgår från att säkventilen som sitter på som original är på 9bar.
Har motionerat ventilen några gånger, vridit motsols så det knäppt till ordentligt, bara vridit så det spolar ur - inget hjälper.

Frågeställning:
* Är det en bra idé att sätta dit en ny ventil på 10bar?
* Passar den här ventilen på min Nibe: http://www.vvs-boden.se/lk-514-sakerhetsventil-med-avtappning-9-bar-p-404.html
* Vad bör jag tänka på vid byte av ventilen?

Hoppas på svar.
 
Ja det är bra att byta till 10 bar, men du kan även montera en reduceringsventil efter mätarkonsollen för att få ner trycket för tappvattnet. Monterat in sådana ventiler i äldre hus då ägaren varit orolig för det höga trycket.

Den passar, lin och locherpasta, kan vara bra att ha ifall inte oringen tätar, gängtape funkar också ifall det skiter sig.

Stäng vattnet, öppna kv vv kranarna för att släppa trycket, stäng igen.Stäng ventil på beredaren, ha byttor för att kunna ta emot dropp och söl. Bryt även strömmen till vvb ifall det skiter sig. Vrid några gånger på säkerhetsventilen för kolla så trycket har försvunnit.

Tänk på att det varmt vatten så du inte bränner dig.

mvh
 
Redigerat:
Ska inte säkerhetsventilen droppa när varmvatten görs? Vattnet expanderar ju när det blir varmt, det måste ju ta vägen någonstans.
 
Tack för snabb respons!.
Men hur ska jag göra - byta till 10bar eller bara byta till en ny på 9bar?
Vilken modell och märke passar bäst på min Nibe?

En reduceringsventil på inkommande vatten tycker jag blir dyrt, hittar bara ventiler kring 2000 -2500 kr/st - kanske någon vet av billigare varianter?

Ha en God Jul och ta det lugnt!
 
Lk är original på Nibe, 10 bars ventilen kan du köpa och testa dig fram med ifall du blir av med droppet,vattenjäsningen som inte 9 bars ventilen klarar, alternativ är att du drar några fullfräsare så ev skit spolas bort på den nuvarande ventilen så det inte är det som spökar för dig.

mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.