För två år sedan tog vi hjälp av snickare med att byta fönster och sätta ny fasad. Vi hade innan dess försökt göra det själva men haft svårt att få det helt tätt. Efter flera försök bestämde vi oss för att leja bort det så vi skulle slippa vara oroliga.
Ganska fort så började ett par fönster läcka och snickarna kom tillbaka och tätade dom extra. Nu har det trängt in vatten runt många fler fönster och det droppar från innertaket.
Vi sitter här rätt trötta och uppgivna när vi vet hur mycket jobb det är att ta upp både fasad och innerväggar, golv och tak. För att inte tala om att byta isolering och allt vad det drar med sig :0(
Är det någon som vet om man har någon slags garanti på snickararbeten? Eller är det försäkringsbolaget som ska hjälpa oss? Vi upplevde snickarna som duktiga och måna om att göra ett bra jobb!
 
Försäkringsbolaget tar inget som beror på utifrån kommande vatten så dom kan du nog tyvärr glömma.

Byggaren har i princip ansvaret att åtgärda bristerna i sitt arbete om det är brister det beror på. Om det läcker runt många fönster verkar det mer som ett konstruktionsfel och frågan blir naturligtvis vad har ni beställt och vem har i så fall bestämt hur konstruktionen skulle se ut. Börja med att prata med byggaren/snickaren och möjligen också försöka få någon konstruktör/besiktningsman att titta på utförandet för att utröna om konstruktionen är riktig.
 
Har det runnit in så mycket vatten att det droppar en våning ner är det ju generalknas. Kan du lägga upp lite bilder på det hela?
 
Vi håller på och renoverar övervåningen. Just där som det har runnit ner i taket finns ingen isolering i väggarna på andra våning, så det var väl fri väg för allt vatten ner i isolering ovanför kökstaket. Men BLÖTT är det! Ska ta bilder imorgon i dagsljus.
Vi vet ju då att det har regnat in kring de fönster som inte har smygar mm på övervåningen, sammanlagt 4 fönster, samt under vår fönsterdörr på nedervåningen för där är inte heller smygar. Men alla de andra fönstrena på nedervåningen som nu ÄNTLIGEN är smygade, fodrade osv, hur fasiken ska vi veta hur det ser ut runt dom?
Känns bara riktigt, riktigt jobbigt att ta upp allt när vi nu äntligen börjar få lite ordning och reda omkring oss här nere. Man har ju liksom annat att göra också..
Kommer inte exakt ihåg vad som sas när vi beställde jobbet, men jag vet att det var mycket snack om få just den sidan av huset tät. Den ligger väldigt utsatt och var ordentligt vattenskadad när vi köpte huset. Men det är ju bara när det blåser och regnar från ett visst håll som det är risk att vattnet driver in.

Ok, vi får ta kontakt med någon utomstående angående konstruktionen. Men hur länge har snickaren ansvar? Jag är inte säker men jag tror att den snickaren vi anlitade ingår i en större firma nu. Är han inte längre ansvarig då?
 
Är det så att det bara regnar in för att inte all fönsterna har smygar så kan man inte skylla det på snickaren. Även om det var överenskommet med snickare att han skulle sätta smygar vilket du själv säger "Kommer inte exakt ihåg vad som sas när vi beställde jobbet" så har du ju set att det inte funnits och lämnat det så i 2 år.
 
Jo, smygar på utsidan är ju klart. Jag pratade mer om insidan. Kanske det inte heter smygar på insidan?
Snickarna gjorde allt klart på utsidan innan dom lämnade.
 
Saxat från Konsumentverkets hemsida:

Att reklamera
Reklamation innebär att du förklarar att du inte vill
nöja dig med tjänsten. Du måste också tala om varför
du anser att tjänsten är felaktig.
Vid dröjsmål ska du på samma sätt tala om att du
anser att tjänsten är försenad, om du vill häva avtalet
eller kräva ersättning.
Du ska reklamera hos näringsidkaren. Det kan ske
genom brev eller muntligen, till exempel per telefon.
Du måste alltid reklamera inom skälig tid efter det
att du märkt eller bort märka felet. Om du reklamerar
inom två månader från att du märkte felet, har du
reklamerat i rätt tid.
Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden
förlängd till tre år. Det gäller tjänster som du avtalat
om den dagen eller senare. För tjänster som du avtalat
om före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års
reklamationstid.
Om det gäller arbete på mark, byggnader eller anläggningar
på mark, i vatten eller på andra så kallade
fasta saker är den längsta tiden för reklamation
i stället
tio år från det att uppdraget avslutades.
Har näringsidkaren handlat grovt vårdslöst eller i
strid mot tro och heder får du alltid reklamera inom
tio år efter det att uppdraget avslutades.
Om du inte reklamerar i tid går du miste om dina
rättigheter enligt lagen. Reklamera därför så snart
som möjligt.
 
Sitter där överbleck?
Ibland kan man bli lurad och tro att det är fönstret eller konstruktionen runt som är fel eftersom det läcker vid fönstret men det kan likaväl komma in vatten på ett helt annat ställe men att det kryper ut vid ett fönster. Ta en bild på fönstret utifrån samt hela fasaden så vi får en bättre bild av problemet.
 
C
Det kan vara så att skadan är ersättningsbar från din villahemförsäkring antingen via den vanliga villahemförsäkringen eller den tilläggsförsäkring du kan ha köpt som heter hem eller villahemplus eller stor hem eller villahemförsäkring,kärt barn har många namn....


Säg åt snickaren att hans arbetsgivare anmäler det inträffade till sitt försäkringsbolag.
 
Vet vi att det är snickarens fel?

Enligt min mening tyder given information på annat.

TS vet inte vad han beställt.
TS hade en fuktskadad fasad redan innan.
TS anger att vatten kunde komma in på övervåningen.
TS antyder att det är någon slags långtidsprojekt på renoveringen - om man inte skyddar utsatta delar så får man fuktskador.

Mitt förslag är att TS anlitar en sakkunnig för att fastställa varför fuktskadorna uppstått och vad som behöver åtgärdas. Det är kanske ett större konstruktionsfel eftersom fasad mm tidigare blivit skadade?
Först därefter kan man väl diskutera vem som varit försumlig :confused:
 
C
Nej, fördelen med att utnyttja ev. befintlig försäkring är att han s.a.s. får besked om varför skadan inträffat av besiktningsmannen från försäkringsbolaget. Utan kostnad! Det ankommer inte i första hand på försäkringstagaren att ta ställning till om skadan är ersättningsbar eller inte,det kan han inte veta fullt ut....Han skall anmäla skadan som om det vore en ersättningsbar skada. Försäkringsbolaget kan då handla på två sätt: Antingen anta att det sannolikt är en ersättningsbar skada o själva besikta eller be kunden att frilägga skadan(på egen bekostnad) o sen komma o titta. Vad har han att förlora? Ingenting! Vad kan han vinna? En gratis besiktning....Jag är inte så övertygad om att försäkringsbolagen idag har så kompetenta besiktningsmän att de alltid fattar det för bolaget mest gynnsamma beslutet. Ibland åker de inte ens ut o besiktar....
 
carra skrev:
.Jag är inte så övertygad om att försäkringsbolagen idag har så kompetenta besiktningsmän att de alltid fattar det för bolaget mest gynnsamma beslutet. Ibland åker de inte ens ut o besiktar....
Nu fattar jag varför min premie på villaförsäkringen alltid blir dyrare :mad:
 
C
Japp,så är det...Kvaliten är sämre idag men det beror inte på de anställda....det beror på bolagen....de är idag o har varit ett bra tag besjälade av att spara pengar på de anställdas kompetensutveckling,Jag har också varit lärare på IFU,Institutet för försäkringsutbildning, så jag vet vad jag skriver om.... Likaväl som de hänger sig till en "snäv juridisk tolking" av försäkringsvilllkoren. De är inte som de borde vara d.v.s. reglera sina skador som "Bonus pater familias" den gode familjefadern. skulle ha gjort. Snåla in i skador är vad som gäller bland annat genom mindre kompetenta medarbetare....som har begränsad juridisk kompetens men ibland god teknisk kompetens det borde gå hand i hand men gör det inte.Men klaga inte på de anställda,klaga på bolagen......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.