Hej!

Vi har ett hus från 1975 som vi flyttade in i förra sommaren. Vi har aldrig hört några möss och jag har haft ett par musfällor på sidovindarna och ovan-vinden men aldrig fått någon mus. Dock insåg jag i helgen när jag lyfte upp golven på en del av ovanvåningen att det varit en hel del möss där tidigare!

Isoleringen är helt söndertuggad och det finns en del musspillning där (men inte så mycket vad jag kunnat se hitintills). Bilden visar golvet mellan nedanplan och ovanvåning.
13841527228990.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta allvarligt på något sätt, ska man göra något åt det? (Här kommer jag förstås att byta isolering, men resten av ovanvåningen?)

Brukar det se ut så här i gamla hus? Jag förstår nu varför det satt små kluttar av murbruk mellan taket och fasaden på några ställen, troligen har man försökt täppa till hål där mössen kunnat komma in. Det är också rått gift utlagt på ovan-vinden, men det verkar vara längesedan. (Sidovindarna har man inte kunnat komma in i tidigare, det är jag som öppnat upp och satt inspektionsluckor till dem.)

Är det till och med ett dolt fel?

Mvh,
Andreas
 
Det är ju inte så mycket att göra åt så länge inget är skadat, elkablar t.ex. Se bara till att täta ordentligt runt omkring och fundera på var mössen kan ta sig in. Tänk på att möss kan ta sig genom hål så små som 8-10mm i diameter så det behöver inte vara några stora hål.
Det finns olika tunna metallnät på rulle som är bra att sätta upp om man har längre springor någonstans.

Dolt fel tror jag itne det kan bli, för det första är ju inget direkt skadat och det finns ingen ekonomisk förlust, sen tror jag man kan hävda att man kan förvänta sig besök av en och annan mus i ett hus...
 
Skulle du känna lukt från "råttpiss" går det att få bort med ozon.
 
Dolt fel?????

Världen är full av möss, råttor, myror, flugor, spindlar och allt annat levande och du kommer att få påhälsning av allt detta efterhand som du bor i huset. Trodde att skolan lärde ut sådant även nu för tiden ;) ;)
 
Du behöver inte göra något inte byta isoleringen heller. Kolla över elkablar bara så de är hela. Du kommer även i fortsättningen få in möss även om du inte kommer märka dom.
Dolt fel förstår jag inte riktigt vad du menar med?
 
Råttgift är inte bra, duger gott som bostad åt de små liven

Musbostad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bäst är fällor och helst två fällor till varje mus

Dubbelfälla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Protte
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
S
Världens bästa fälla.
Moomin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Juzisabus
  • Laddar…
Du kan lägga in osläckt kalk i bjälklaget runt om för att slippa möss och råttor
 
När du är där och river/bygger, mussäkra för allt vad tygen håller. Tjockt massivt trä och tjocka plåtar samt även betong/murbruk/sten är i princip det enda som klarar att hålla möss och råttor stången. Bygg gnagarsäkra skott. Glespanel, gips och glas-/stenull är värdelöst. Det ger fri passage över hela bjälklaget för både gnagare och vinden. Finns det sedan minsta lilla glipa så kommer de ner i innerväggarna. Särskilt illa om det är i köket, och då särskilt bakom sopskåpet. De känner lukten av era ratade "godsaker" genom väggen och gnager helt sonika rätt igenom byggplast/fuktspärr och gipsskiva.

All isolering, även den runt värmerör och ventilationsrör, fuktspärr, samt alla elledningar är i farozonen när gnagarna kommer in i huset.
 
Jag förstår att mössen i sig inte är ett dolt fel, problemet är ju är isoleringen är så pass upptuggad att den på sina ställen har kasat ner i väggarna mellan innerväggen (sten) och ytterväggen (tegel). Men det kanske inte är byggfel utan sånt man får räkna med. Jag har fyllt på där jag kunnat...

Jag har också haft vinddrag in längs golvet på ovanvåningen eftersom isoleringen inte längre har skyddat för vind som gått in under takskägget och skulle ha gått upp på vinden. (Nu åtgärdat med masonitskivor.)

Att mus-säkra helt är ju ett jättejobb, det får bli fällor tills vidare. Där jag öppnat upp nu kan jag ju såklart försöka. Har inte fått något i fällorna än så länge i vinter. (Har agnat några med torkat kött och några med kola, någon så att "det var det bästa". :D

(Och katten vill jag nog inte låt krypa runt i glasullen, känns inte riktig snällt. ;-) )
 
O
Dumlekola ska tydligen vara bra att agna med....
Problemet är att en del brukar försvinna i hanteringen.....:p
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Har fångat två st de senaste dagarna med överbliven konjaksmedvurst, agnat om varje kväll så det är färskt. Funkade kanon.
Det var i och för sig bara att osthyvlarna var i diskmaskinen i kombination med att jag var lat och redan hade färdigskuren korv i kylen som gjorde att jag provade. :cool:
 
vet någon vart jag kan köpa metallnät? verkar svårt att hitta på k rautas och andras webb...

tacksam för svar, nu när frugan såg en husmus springa över köksgolvet i stugan.... måst nog handla redan i morrn och sätta för ventilationshålen i torpargrunden...

tack tack...
 
tack.
länken funkade inte dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.