OK - murare och sakkunniga se hit

Har ett litet -70 tals hus med teglet på bild. Verkar Dj.... underhållsfritt. Inte minsta skråma eller frostsprängning på 40 år. Men det är inte min smak om vi säger så. Gillar särskilt inte "mönstret" eller vad man skall kalla det och den b-bruna färgen. Alternativen jag funderar på är följande:

1) Putsa hela kåken. Minus för et stort jobb och att det känns som att man gör om ngt i stort sett underhållsfritt till ngt som kommer behöva betydligt mer underhåll.
2) Måla teglet. Helt klart enklaste lösningen men tycker inte riktigt att det blir så snyggt.
3) "måla"/slamma/kvasta huset med cement (blandat ganska mycket cement och bara lite sand). Har för mig jag sett det göras. Betydligt enklare än at putsa och borde "täcka/fylla ut" mönstret bättre än målning (att det fortfarande ser ut som en tegelvägg i förh till puts är helt ok). Men fungerar det?
Kan man isf blanda pigment i cementen eller hur gör men om man vill ha det ngn nyans vitare än cement?

Någon som har något annat förslag på hur man skulle kunna göra?

Tjena



bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Hej.

Personligen skulle jag inte röra fasaden utan njuta av dess närvaro som den är, men smaken är ju olika så klart - jag förstår grejjen. Min reflektion:

1 - Ja, stort och dyrt jobb, men blir snyggt.
2 - Eh, vissa tycker det blir snyggt, gillar man mexitegel så...
3 - Du tänker på något som kallas för säckskurning, det kan bli riktigt snyggt och utseendet strukturmässigt beror en hel del på arbetssätt. Bör grundas med trattspruta och varför inte applicera säckskurningsbruket med trattspruta också och sedan kvasta ut eller filta.

Ja, det finns genomfärgat bruk för 3:an

http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/55351795-1.pdf
 
Redigerat av moderator:
Håller med MaxPax
Att gå från en underhållsfri fasad till något som måste underhållas oftare är nog ingen bra affär, om man sedan dessutom måste betala för det - ännu sämre och i slutändan har fastighetsvärdet sjunkit ett snäpp vid ev. försäljning. :thumbdown:
 
Nä mer underhåll är inte kul.
Men färg och struktur på nuvarande är inte heller kul och den känslan väger nog över.
Så tror nog prishöjning för snyggare kåk går jämt upp med eventuellt minus för ökat underhåll :-D

Bilden är såklart i fel "ledd" men de har väl alla räknat ut.

Men fixar den här fasaden en säckskurning utan nät eller dylikt? Teglet har lite lite struktur tycker jag. Dessutom är det nog hårdbränt. Suger inte ett smack nästan. Det är ganska "glatt" och hårt och jag tror det kommer bli fogarna som håller det mesta?

Det jag tänkte på var nog inte säckskurning utan just mer att "måla" med cement. Har gjort det ngn gång när vi fixade en ladugård med mycket "sparsten" i väggarna. Då blandar vi först cement med 2-3 delar puts-sand och målade på stenarna för att ge dem lite "yta" före putsen. Ett par mm av någon sådan blandning borde räcka för den struktur jag vill ha på denna väggen. Visst cementen är lite "hårt" som ytskikt men det är det här teglet med tror jag.
Eller det funkar inte?

Säckskurningsbruk bästa valet? Gillar dock förslaget. Särskilt att det kan köpas med färg (tack för det Max).

Tjena
 
M
trollkungen skrev:
Nä mer underhåll är inte kul.
Men färg och struktur på nuvarande är inte heller kul och den känslan väger nog över.
Så tror nog prishöjning för snyggare kåk går jämt upp med eventuellt minus för ökat underhåll :-D

Bilden är såklart i fel "ledd" men de har väl alla räknat ut.

Men fixar den här fasaden en säckskurning utan nät eller dylikt? Teglet har lite lite struktur tycker jag. Dessutom är det nog hårdbränt. Suger inte ett smack nästan. Det är ganska "glatt" och hårt och jag tror det kommer bli fogarna som håller det mesta?

Det jag tänkte på var nog inte säckskurning utan just mer att "måla" med cement. Har gjort det ngn gång när vi fixade en ladugård med mycket "sparsten" i väggarna. Då blandar vi först cement med 2-3 delar puts-sand och målade på stenarna för att ge dem lite "yta" före putsen. Ett par mm av någon sådan blandning borde räcka för den struktur jag vill ha på denna väggen. Visst cementen är lite "hårt" som ytskikt men det är det här teglet med tror jag.
Eller det funkar inte?

Säckskurningsbruk bästa valet? Gillar dock förslaget. Särskilt att det kan köpas med färg (tack för det Max).

Tjena
Jag tror att bruket biter i teglet ännu bättre med trattspruta eftersom den slungar in material i måga små springor som man inte kommer åt i om man bara målar med kvast. Det går ju utmärkt att kvasta ut blandningen direkt efter att det sprutats på av trattsprutan, då får du den struktur du vill ha med maximal vidhäftning. Gör du så är det per nutida definition en säckskurning.

Jag anser att säckskurningsbruk är ett bra val då det är ämnat för just detta.

Glöm inte att hyra en ordentlig hetvattentvätt under en dag och gå över hela fasaden med den ordentligt innan du börjar slabba.
 
Du väljer det estetiska före det praktiska men blir det verkligen mer tilltalande?
Just nu har man tydliga fogar som skapar ett mönster men om man lägger färg/säckskurar denna yta blir det enfärgat och kan påminna om en skrynklig papper man har packat huset i. Hur spännande blir det?
Det enda rätta är kanske att tjockputsa Är det dekortegel fäst på träväggar bakom så kanske orkar den inte bära tjockputsen?

Jag skulle satsa de tillgängliga ekonomiska resurser och tid på målning av utvändiga trädetaljer typ fönster, dörrar, ny trappa osv och kanske på det sätt skapa ett mer spännande utsida. Trä behöver ju underhållas så det är inga bortkastade pengar och lyckas ni med färgvalet så ändras husets karaktär också. Testa möjligheter i målahus -program på färgtillverkarnas sidor.
No ja, ni har hela vinter att fundera på det :).
gaia
 
Glöm inte att kolla vad som gäller med bygglov. Tungt att få den i knät i efterhand.....
 
Trollkungen: Vad bestämde du dig för till slut?
 
Att gå in i väggen med mitt renoveringsprojekt
;-)
Lång bortavaro men det har varit fullt upp.
Faktiskt inte bestämt mig ännu. Vi har hållit på med tillbyggnader, tak o annat men nu börjar det bli fasad dags.
Vad jag tror är att det inte blir säckskurning alternativen är nog
1) Målning (jag har kommit gilla teglet lite mer men tycker fortfarande att färgen är för djävlig). Ska prova några alternativ typ kc färg o se om jag tror jag kan lite på det...
2) En renoveringsputs som en kopis använde på sin kåk. Han har lite försprång nu o än så länge ser det ok ut...
;-)
 
Sent ute men hur gick de?
Blev det någon säckskurning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.