:rolleyes:Jag och min sambo håller på och spacklar i vårat nybyggda hus och insåg nu att vi valt att placera garageplattan alldeles för långt bak... När vi ritade upp huset och garaget på karta så tyckte vi att det skulle bli perfekt att ha garaget bak vid sidan av huset för att få en uteplats i söderläge och lä men nu när vi står och tittar ut genom fönstren i vardagsrummet (har 2 meter långa fönster), så inser vi att det enda vi kommer att se när vi tittar ut är en stor garagevägg... Och nu börjar jag fundera på hur man skulle kunna lösa det på bästa sätt... Det första jag tänker på är att flytta plattan. Den är c:a 4x7,5 m och den skulle behöva flyttas 8 meter framåt, något som vet om det ens är möjligt?

Andra alternativ som jag funderat på är att bygga en garageplatta längre fram och göra en uteplats av den redan gjutna plattan alternativt att förlänga plattan och låta den bakre delen av plattan bli en liten veranda (men vet inte hur det blir med panelen längst bak på garaget då). Någon som har några andra tips?

//S
 
Ingenting är omöjligt som Gunde skulle sagt. Men kostar nog en slant, finns ju firmor som flyttar hela hus så de ska inte va no. problem, en mobilkran å ett par balkar under plattan så e de bara å lyfta.
 
Nej, får bli alt.2 Ny platta till garaget längre fram, och använda befintliga plattan till veranda / uteplats.


//AA
 
S
dyrare alternativ att flytta på hela plattan
 
Är den isolerad eller direkt på mark?

Inget VA, utan enbart platta direkt på mark?

Fixa en ny undergrund. borra ner ett gäng öglor i plattan och lyft den med en kran från gamla till nya platsen. Kruxet kommer att bli att se till att både voten och själva plattan får bra stöd överallt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Plattan är isolerad. Ja, det kanske får bli en dyr uteplats... och en ny platta längre fram... Får nog fundera ordentligt fram till sommaren när vi hunnit bo i huset i ett par månader... Men hade ju varit så smidigt och "bara" kunna flytta liite på plattan... :)
 
Jag skulle bara fixa till platsen framför. Isolering och lecakulor.Sen prova med att dra/pusha med stor hjullastare. Anslutat med att spruta in PU under plattan för att stabilisera den. Det kommer att bli lite skador i kanten på plattan. Så flyttade vi en gång en 3.5x3.5 m. Det gick bra.
 
Om det går så bo in er först. Kanske det trots allt inte är så hopplöst med garage och uteplats där ni först planerat dem? Kanske garageväggen går att göra intressantare/vackrare med fönster el spaljeer etc? Det låter i vart fall som att ni har skapat en liten mysig läad och insynsskyddad innergård i söderläge? Sådant är guld värt om bara utformningen är välgjord.
 
  • Gilla
swejocke
  • Laddar…
S
thomasx skrev:
Är den isolerad eller direkt på mark?

Inget VA, utan enbart platta direkt på mark?

Fixa en ny undergrund. borra ner ett gäng öglor i plattan och lyft den med en kran från gamla till nya platsen. Kruxet kommer att bli att se till att både voten och själva plattan får bra stöd överallt.
det där måste va någre mirakel öglor det där
 
den borde väga runt 10-12ton va?
4*7,5*0,2 = 6m3 och ca 2000kg / m3 lite grovt räknat
 
nino skrev:
den borde väga runt 10-12ton va?
4*7,5*0,2 = 6m3 och ca 2000kg / m3 lite grovt räknat
Dom största stenblocken till Cheopspyramiden väger väl runt 15 ton...
Dom fraktades bra mycket längre än vad TS behöver göra.
Är väl bara o beställa hem en busslast Egyptier så fixar de detta galant:cool:
 
  • Gilla
MRK och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
nino skrev:
den borde väga runt 10-12ton va?
4*7,5*0,2 = 6m3 och ca 2000kg / m3 lite grovt räknat
Det borde väl snarare vara max 4 m3 ...?

2dm tjocka plattor gör man ju i princip aldrig till personbilsgarage.

Men alltså fortfarande bortåt 8 ton, vilket det finns både mobilkranar och lämpliga lyftdon för.
Jag kan tänka mig att man kan få en kran av rätt storlek för ca 2000:-/ timme.
En 100-tons kran torde väl klara bortåt 10 ton på tillräckligt utligg?

Och själva lyftet går ju fort, men sen är frågan vad etablering och kringtid blir. Det kommer nog ganska lätt smälla iväg minst 4-5000:- för bara kranen.
 
Ja, vi får nog vänta och se hur vi känner när vi väl flyttat in men just nu irriterar jag mig så mycket över att vi "förstört" den enda fina utsikten som vi hade... Tyckte vi hade tänkt till på allt men tji fick jag... ;)
 
S
ni kanske till och med ändrar er. kommer utsikten bestå? kan ju bli fler som bygger där.
 
Vill ni lyfta så ring Kjell på KS-Kran, Går det lösa så löser han det.

http://kskran.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.