Hej Forum
Jag funderar på en liten gjutjärnskamin till fritidshuset och har sneglat på Jötul F 100 alt Dovre 250 CBS. Men åtminstone Jötul F 100 är ju så låg, man måste nästan krypa på golvet vid eldning och asktömning, tycker jag.

Jötul F 100: Höjd std 570 mm, långa ben 630 mm, pris 500 kr extra.
Dovre 250 CBS, justerbara ben 660-740 mm, det är kanske acceptabel höjd.

Golvskydd. Golvet idag består av ekstav, 14 mm clickgolv. Jag funderar på ett golvskydd av 16 mm spånskiva och t ex garageklinkers från Biltema. Det borde väl bli ett ganska slittåligt underlag för att lägga upp ved etc.
Jag har läst många trådar om golvskydd med klinker men inte hittat någon piedestal.
Finns någon på forumet som ställt kaminen på piedestal, kanske 10 cm hög? Gärna foton.

Eg skulle jag vilja ha en något större kamin, men stugans planlösning med tillbyggd vinkel är nästan omöjlig för värmespridning. Jag återkommer med separat tråd om värmeförflyttning och placering av LLVP.
 
Jag har inget foto, men en bekant har en kamin som står på platsen för en tidigare öppen spis. Kåpan är borta, men murverket underst är kvar. Kanske 20 cm högt. För egen del skulle jag inte göra så. Kaminen ger intryck av att vara så mycket större. Dessutom är det sämre för värmespridningen att kaminen står högt. Om du ändå vill ha en sockel till kaminen skulle jag rekommendera att mura den med lecablock. Dessa är lätta och värmetåliga.
 
Tack för svar Avemo. Nu skrev jag kanske felaktigt "piedestal", jag tänkte mig en ca 10 cm upphöjning för att få en bättre arbetshöjd. Jo, värmen stiger ju uppåt och en takfläkt kan kanske vara lösningen.
När man lägger klinker under/framför kaminen tar man ibland bort golvet under kaminen. Det känns lite onödigt arbete, därför tänkta jag lägga klinker på en spånskiva. Kan det finnas nackdelar med detta?
 
Klinker bör läggas på "dött" material. tex gipsskiva, betong.
Annars så riskerar det att spricka, både i fogar å plattor. Speciellt vid en kamin där värmen ändras ganska fort mellan varm och kallt.
Om du väljer leca så finns ju den som är 9,5cm bred, lägg den och putsa sedan så har du en förhöjning på ca 1dm.
 
Har vår contura ca 10cm ovan golv på en rund upphöjning som följer kaminens böj. Gjutet med ingjuten slang för uteluft genom golv
tycker luckan hamnar på en bätter höjd med lite upphöjning
 
Visst har du rätt gizmo007, dött material får det bli, troligen gipsskiva. Om jag väljer en högre kamin, ca 700 mm så kanske det inte behövs någon upphöjning alls.
TomHed75. Då är jag inte ensam om detta med höjden. Vilken modell av Contura har du?
 
556 tror jag den heter. Hade ingen bättre bild än denna från paddan. Vi satte samma klinker på golv som sockel, rundat så den följer kaminens böj. Blev helt ok
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack ska ni ha. Jag återkommer när det närmar sig och troligen i en ny tråd.
 
  • Gilla
Tomparebolledo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.