T
På tråden "värmelampa" under teknik förevisas en 1300W infravärmare av spotlighttyp med principen "lysrör" (snarare typ halogenrörslampa) som kanske kan användas i samma syfte.

Säljare är Brissmans Brandredskap AB och Lidabgroup
Data:
1300w IP 54, Ger 90 % värme och 10 % ljus
Brinntid på lampan min. 1100 timmar
Kostnad per timme ca 1:- Artnr: 50050.000 Reservlampa
Artnr: 50050.001
Pris: okänt just nu-semesterstängt hos båda....

Länk med bild på:
http://www.brissmans.se/Produktblad/Varmelampa.html

http://www.lidabgroup.com/visaprodukt.asp?rId=90&mId=16

Tack till Wertok (hittade lampan i uppvärmningssyfte)
 
Fasting65 skrev:
ah, då har jag lysrör i min nyköpta, odyra maskin från jula.
Har det gått bra??
 
Jodå. Kartongen är uppsprättad, provstartad och sen.......... lade jag ner den igen. Puh, vi har för mycket att göra med andra delar av huset.

detta är symptomatiskt för mig; Jag köper prylar och är tokintresserad lååångt innan jag börjar använda dem.

Min värmare/speedheaterkopia kommer nog ligga till sig ett par veckor (läs månader) till.... Jag kan lyfta tråden framåt september 2005 igen  :D


ps. Eftersom lampan kostar 199 kr eller nåt sånt, så kan den gott ligga och samla damm. Med den typen av investeringar behöver man inte känna någon stress... förutom från er forumister.
 
8) Idag gjordes första och antagligen sista testkörningen. :p

Det funkade inte som förväntat. Antagligen har jag för stora fönster eller också har jag inte tillräckligt med tålamod. :-/

Nu kör jag med varmluftspistolen istället. 8) :D
 
Illa...
Jag ska börja till veckan hoppas jag, vi får väl se hur det går.
 
Kan man inte bara använda färgborttagningsmedel. Får det sitta på i 15 min så ramlar färgen av.
 
T
TN-Funkis skrev:
På tråden "värmelampa" under teknik förevisas en 1300W infravärmare av spotlighttyp med principen "lysrör" (snarare typ halogenrörslampa) som kanske kan användas i samma syfte.

Säljare är Brissmans Brandredskap AB och Lidabgroup
Data:
1300w IP 54, Ger 90 % värme och 10 % ljus
Brinntid på lampan min. 1100 timmar
Kostnad per timme ca 1:-  Artnr: 50050.000 Reservlampa
Artnr: 50050.001
Pris: okänt just nu-semesterstängt hos båda....

Länk med bild på:
[länk]

[länk]

Tack till Wertok (hittade lampan i uppvärmningssyfte)
Glöm mitt tips- lampskrället kostar runt 3.000:- så Jula ligger bäst till i detta fall.
 
JoakimS skrev:
Jag använder Powerjet gasolbrännare till färg och beslag och överhandsfräs till det gamla kittet. Det blir formel 1-fart på arbetet. Metoderna lämpar sig bäst för oss som i första hand vill bli klara någon gång och som tar skavankerna med en klackspark.
Hur går du tillväga så att du inte fräser karm eller sbräcker fönstret?
Något speciellt frässtål?

MVH Patrik
 
Fasting65 skrev:
Min värmare/speedheaterkopia kommer nog ligga till sig ett par veckor (läs månader) till.... Jag kan lyfta tråden framåt september 2005 igen *:D
Nå Fasting?
Det har gått många veckor nu. Funkade Jula-värmaren?
 
Någon som har testat den?
 
Jag kan berätta att som terassvärmare är den värdelös, vi köpte den men åkte och lämnade tillbaka den samma dag.
 
Som jag sagt i någon annan tråd, terassvärmare funkar finfint som färgborttagare. Har en med tre effektsteg, precis som den ovan.
 
Vilka situationer har du kört den i? Borttagning av färg på fönster inomhus/utomhus? Borttagning av färg på fasadväggar? Är i färd med renovering av ett gammalt hus målat med latexfärg och har tröttnat på att skrapa för länge sedan. Har läst lite om speedheater som ju verkar vara en bra produkt till ett saftigt pris. Speedheater använder sig av infravärme medans terassvärmen verkar var av glödtrådsvariant. Kan det vara så att man förstör materialet med den??

Främsta användningen kommer att vara att ta bort färg på fasad utomhus och senare även på fönster men de kan man ju bära in å jobba med i källaren.
 
Jag har använt den för borttagning av färg och kitt på nedmonterade ytterbågar. Både plast och linoljebaserad färg. Funkar som sagt bra, inte en enda ruta har jag haft sönder än! Peppar peppar. Manicken är rörförsedd, ingen glödtråd alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.