Korvgubbe
Nu blir det lite OT men jag tycker precis tvärtom. Vad var det för fel på den gamla hederliga "vårdslöshet i trafik"? Lagen verkar ju vara princip identisk fast begränsad i vad som räknas in. Att läsa ett sms är inte tillåtet men ett vykort är? Var finns logiken där?
 
ullberg
Korvgubbe skrev:
Nu blir det lite OT men jag tycker precis tvärtom. Vad var det för fel på den gamla hederliga "vårdslöshet i trafik"? Lagen verkar ju vara princip identisk fast begränsad i vad som räknas in. Att läsa ett sms är inte tillåtet men ett vykort är? Var finns logiken där?
Jag är helt med dig på den, jag hade tänkt skriva något om små barn och deras föräldrar var en ok kombo men tänkte att det kanske rörde upp lite känslor (oups, nu gjorde jag det visst ändå...)

Regeln ska givetvis vara konstruerad så den fyller sina syften och min utsaga om att den gör det var inte riktigt sann.

Men låt oss lämna det, ledsen att jag spårade lite OT. så - åter till topic, sist jag hade en produkt från TomTom hade den egenheten att den krävde ort eller postnummer innan man fick ange adressen. Är det något de fixat nu för tiden? Jag vill hävda att det gjorde den obrukbar i storstadsområden, när man behöver en GPS vet man inte exakt vilken postort en adress tillhör. Min GPS var på väg ut genom fönstret när jag en gång skulle till en adress i närheten av Kungens Kurva. Vilken postadress som gäller där (KK var det inte kan jag lova) vet jag fortfarande inte... (Märks det att jag bor norr om stan?)

/U
 
Den där TomTom som du tittat på är ju 5 tum vilket många smartphones är så det lär ju inte synas bättre på den. Sedan tror jag inte att "community" uppdateringar är så mycket värt och en GPS med gamla kartor är sämre än ingen alls.
 
ullberg skrev:
Jag är helt med dig på den, jag hade tänkt skriva något om små barn och deras föräldrar var en ok kombo men tänkte att det kanske rörde upp lite känslor (oups, nu gjorde jag det visst ändå...)

Regeln ska givetvis vara konstruerad så den fyller sina syften och min utsaga om att den gör det var inte riktigt sann.

Men låt oss lämna det, ledsen att jag spårade lite OT. så - åter till topic, sist jag hade en produkt från TomTom hade den egenheten att den krävde ort eller postnummer innan man fick ange adressen. Är det något de fixat nu för tiden? Jag vill hävda att det gjorde den obrukbar i storstadsområden, när man behöver en GPS vet man inte exakt vilken postort en adress tillhör. Min GPS var på väg ut genom fönstret när jag en gång skulle till en adress i närheten av Kungens Kurva. Vilken postadress som gäller där (KK var det inte kan jag lova) vet jag fortfarande inte... (Märks det att jag bor norr om stan?)

/U
men den egenheten är kanske fixad i den produkten som jag refererade till #11
 
pelle242 skrev:
Den där TomTom som du tittat på är ju 5 tum vilket många smartphones är så det lär ju inte synas bättre på den. Sedan tror jag inte att "community" uppdateringar är så mycket värt och en GPS med gamla kartor är sämre än ingen alls.
Jag har ingen smartphones och har inget behov av sådan
jag tänkte ta mig från a till b på ett säkert sätt
 
ullberg
Elkludde skrev:
men den egenheten är kanske fixad i den produkten som jag refererade till #11
Ja det är mycket möjligt och mitt tips är att kolla upp det innan köp. En snabb koll i manualen http://download.tomtom.com/open/manuals/non-LIVE/TomTom-EU-non-LIVE-RG-sv-se.pdf får mig att tro att de fortfarande håller på med detta hyss, men någon som har en lite nyare modell kanske kan dementera (eller bekräfta)

/U
 
tomtom är jättebra enkel att använda lätt att följa när man kör. problemen uppstår när man försöker uppdatera eländet, det brukar ta ett par timmar med trixande ominstalltion av mjukvaran i datorn test av alla webbläsare man har installerade etc och när man väl fått allt att fungera så ändrar dom antingen hur websidan fungerar eller uppdaterar mjukvaran man har installerad på datorn.
Min nästa gps blir vad som helst men inte en tomtom.
Men om man gillar att trassla med att få eländet att uppdateras så varför personligen tycker jag att det bara ska fungera.

Sen skulle jag nog inte köpa en refurb på nåt som nytt inte kostar så mycket till att börja med
 
Redigerat:
ikeo skrev:
tomtom är jättebra enkel att använda lätt att följa när man kör. problemen uppstår när man försöker uppdatera eländet, det brukar ta ett par timmar med trixande ominstalltion av mjukvaran i datorn test av alla webbläsare man har installerade etc och när man väl fått allt att fungera så ändrar dom antingen hur websidan fungerar eller uppdaterar mjukvaran man har installerad på datorn.
Min nästa gps blir vad som helst men inte en tomtom.
Men om man gillar att trassla med att få eländet att uppdateras så varför personligen tycker jag att det bara ska fungera.

Sen skulle jag nog inte köpa en refurb på nåt som nytt inte kostar så mycket till att börja med
Har Kollat på denna istället
https://www.netonnet.se/art/telefon...tums_skarm/tomtom-start20eu22ltm/196828.4682/
 
Föredrar traditionell GPS framför smartphone. Sen rätta mig om jag har fel men en vanlig GPS tar signal från satelliter medans om jag navigerar med smartphone så måste jag ha 3G/internet för att det skall funka?
 
verktygsgurun skrev:
Föredrar traditionell GPS framför smartphone. Sen rätta mig om jag har fel men en vanlig GPS tar signal från satelliter medans om jag navigerar med smartphone så måste jag ha 3G/internet för att det skall funka?
Nja, kartorna kräver uppkoppling, men ex Nokia låter dig ladda ned kartorna för offlineanvändning, positioneringen går via GPS.

De TomTom jag haft har varigt riktigt trevliga, men har garmin också och det är ingen jätteskillnad.
Men idag tycker jag att realtidsuppdatering är snudd på ett måste. Kör jag i sverige så är det enbart mobilen som gäller (Nokia Drive, Waze), men kör jag utomlands är det Garmin då jag har kartorna nedladdade, har inte testat Nokia utomlands ännu.

Tror också att det är TomTom som fixar kartorna till Apple Maps (TomTom köpte Tele Atlas), alla andra använder sig av Nokias (f.d. Navteq). Waze ägs av Google och är mer uppbyggt kring användarnas inrapporteringar. Kring detta finns det massor av info och jag kan ha tokfel, det jag ville säga är att varje kartapplikation oftast använder sig av en kartleverantör.
 
verktygsgurun skrev:
Föredrar traditionell GPS framför smartphone. Sen rätta mig om jag har fel men en vanlig GPS tar signal från satelliter medans om jag navigerar med smartphone så måste jag ha 3G/internet för att det skall funka?
Nja, som tidigare nämns. Till mobilen finns det 2 grundtyper av GPS applikationer.
- Den billigaste... den laddar ner kartorna via 3G löpande
- Den "klassiska". Man laddar ner kartorna i förväg till mobilen och slipper därmed vara uppkopplad, mao som vilken köpeGPS som helst.

Den andra varianten är det enda som alltid funkar och enda vettiga alternativet utomlands.
Själv har jag integrerad GPS i bilen, en nedladdad i iPhonen för Europa och en annan nedladdad för Nordamerika.
 
Korvgubbe
verktygsgurun skrev:
Föredrar traditionell GPS framför smartphone. Sen rätta mig om jag har fel men en vanlig GPS tar signal från satelliter medans om jag navigerar med smartphone så måste jag ha 3G/internet för att det skall funka?
Telefoner använder sig av aGPS där a står för assisted. De använder sig av mobilnätet för att få en position initialt, de är alltså snabbare på att "hitta dig" än en vanlig GPS som enbart använder satelliter.
För kartorna krävs det mycket riktigt uppkoppling om de inte är sparade lokalt som pbengtsson säger.
 
Jag har en TomTom Go eller One eller vad den heter. Funkar hyfsat, har inte strulat ofta. Har funkat att uppdatera utan problem. Några få gånger på några år som den inte hittat positionen, men då har jag startat om och så har det funkat.

Den slår däremot på sig själv ibland.

Och kartorna är sisådär, men den är inte uppdaterad, det har förhoppningsvis blivit bättre nu.
Vägar som bytt namn med varandra, fått helt nya konstiga namn. Vägar som inte finns, trots att den fanns innan GPS'en tillverkades.
Vissa vägar räknar den fel på, den vill köra omväg på flera km trots att man väljer kortaste vägen. Och vägen man åker på finns med.
Den räknar 10 km/h i snitthastighet på grusväg, så väljer man snabbaste vägen kan det bli en omväg på det dubbla...
Ingen aning om de ändrat det.
En vända ville den att jag skulle åka över järnvägen, men det fanns ingen övergång på flera km. Strax innan det ville den att jag skulle åka över en bäck/vattendrag på några meter brett och djupt ner...

Har inte velat betala för någon kartuppdatering, då jag inte vet om det är fixat. Tänkte kontakta dem och kolla, innan man kostar på en uppdatering.

Eller så byter jag märke, finns ju ett som har kostnadsfria uppdateringar så länge man har GPS'en, kommer inte ihåg vilket märke det var nu...
 
Tom Tom har fria uppdateringar på en del modeller
Men det är kanske klokt att satsa på 5" i ställer för 4,3" 1 cm större runt om ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.