Ska försöka mig på att gjuta platta i mitt lilla torp (4*8m) då syllen behöver renoveras.
Har ingen som helst erfarenhet av detta men tycker det är roligt att lära sig.
Kommer antagligen ha en miljard frågor men tar en i taget.

Shaktbotten: Hur plan måste den vara, eller ska den kanske ha fall? Funkar det med ett par centimeters skillnad och smågropar tex?
 
Den behöver inte vara särskilt plan, det är viktigare att makadamen blir plan, där ska det helst inte slå på mer än någon centimeter.
 
Shaktbotten: Hur plan måste den vara, eller ska den kanske ha fall? Funkar det med ett par centimeters skillnad och smågropar tex?
Svar: Den behöver inte vara särskilt plan,
Ok, tack för svaret.
Synd att jag inte kan editera ursprungstråden. Testar med citat på tidigare frågor/svar.
Går vidare med nästa två.
Avlopp i plattan : Spelar det någon roll vart/hur nära en kant de kommer?

Tänker använda PP S16 BD, som jag förstått får gjutas in och läggas i mark. Däremot så ska man övergå till PVC SN8 1m från byggnad. Förstår jag det rätt att detta är för att PVC tål marktryck bättre och PP tål värme bättre? Så om den där 1m verkligen blir 1cm-200cm kvittar egentligen eller finns det försäkringar eller annat där 1m kan vara ett krav?
 
Shaktbotten: Hur plan måste den vara, eller ska den kanske ha fall? Funkar det med ett par centimeters skillnad och smågropar tex?
Svar: Den behöver inte vara särskilt plan.

Obesvarade:
1. Avlopp i plattan : Spelar det någon roll vart/hur nära en kant de kommer?

2. Tänker använda PP S16 BD, som jag förstått får gjutas in och läggas i mark. Däremot så ska man övergå till PVC SN8 1m från byggnad. Förstår jag det rätt att detta är för att PVC tål marktryck bättre och PP tål värme bättre? Så om den där 1m verkligen blir 1cm-200cm kvittar egentligen eller finns det försäkringar eller annat där 1m kan vara ett krav?
Om man samtidigt (eller vid senre tillfälle) vill bygga ut. Vad bör man tänka på ang plattan(plattorna)?
Är det kanske så att det är att föredra två skilda plattor?
Gruset bör ju ha en stabil grund i ytterkant för att inte rasa när man gräver för utbyggnaden antar jag.
 
Shaktbotten: Hur plan måste den vara, eller ska den kanske ha fall? Funkar det med ett par centimeters skillnad och smågropar tex?
Svar: Den behöver inte vara särskilt plan.

Obesvarade:
1. Avlopp i plattan : Spelar det någon roll vart/hur nära en kant de kommer?

2. Tänker använda PP S16 BD, som jag förstått får gjutas in och läggas i mark. Däremot så ska man övergå till PVC SN8 1m från byggnad. Förstår jag det rätt att detta är för att PVC tål marktryck bättre och PP tål värme bättre? Så om den där 1m verkligen blir 1cm-200cm kvittar egentligen eller finns det försäkringar eller annat där 1m kan vara ett krav?
Då grundmuren är av natursten vill jag ersätta den för att få en plan yta att bygga upp nya plattan mot.
Jag har en utbyggnad mitt på ena ytterväggenoch då blir det svårt att lyfta hela stommen samtidigt så jag tänker mig att lyfta i omgångar.
Vad ska jag använda till den nya? Lecasten eller gjuta en normal kantbalk? För/nackdelar? Annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.