Så här blev det med ottossons ljusgrå samt rutor i onämnbar vattenlöslig annan färg.. Det gick i varje fall snabbt att måla... Hoppas det sen håller i mer än 14 dagar..

Lustigt förresten vad olika råd man får när man går in i färghandlar och frågar.. Alla har olika åsikt och alla vet bäst!! Och linoljefärg det finns inte längre och om det finns så skall man absolut inte måla golv med det!!! Har du gjort det??? Då måste du slipa bort det annars vet man inte vad som kan hända.. ovs ovs ;-)
 
  • IMG_1198.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
njitnjau;
- Snyggt! har du fler bilder från ditt kök?
 
Jag har precis målat som Globestar. Tre lager som torkade på två dygn var, knappt. Jag möblerade in efter fem dagar, på mattor.
 
Tackar, Jag kan ta ett par till lite senare.
 
TorpSara: Vilken linoljefärg? En del har ju sickativ i sina färger...
 
globestar skrev:
Idag har jag målat golvet med 15% kimröksgrå bruten linoljefärg från gysinge...ska bli intressant att se hur lång tid det tar att torka så att vi kan flytta in...
Globestar, tycker du inte att den blandningen är väldigt kall och blå eller det är kanske det som du är ute efter?

Jag provbyggde ett köksskåp och målade i drygt 20% kimrök men frugan sa "Nej tack, för blått".
 
Jag målade med Gysinge. Tillsatte sickativ själv, ska medges. Men jag orkar inte vänta i evigheter på golv, snickerier är ju enklare på så sätt... Och tre lager håller nog rätt bra ändå. :)
Vi hade ca 15%kimrök och det blir en kall blå färg. Väggarna kommer att vara bränd terra som ju är rosa, och det går väldigt fint ihop och ger ändå ett varmt intryck i slutänden.
 
Idag efter 3 dygn "klibbar" inte färgen på ytan men jag törs absolut inte gå på den...
...Min far & sambo är tokiga på mig för de vill sätta in golvlisterna så att elektrikern kan komma & montera klart strömmen....

Jag har strukit ett lager så tunnt jag kunde. Tyvärr är temperaturen troligtvis väl låg så det torkar inte så snabbt...Själva rummet är uppvärmt men dörren står öppen ut mot en glasveranda som inte är varken uppvärmd eller isolerad.

Ja det blir en kall blåaktig grå färg men den verkar passa bra ändå mot illrosa tapet med hjärtan på (runt hjärtana är det en silvergrå linje som matchar golvet). Dottern är överförtjust iallafall.

Undrar bara när hon kan flytta in....
 
Ville bara meddela att det gick helt enligt planen med rutigt golv.. iden var att det inte skulle vara lika smutskänsligt som innan då det bara var ljusgrå linoljefärg.. innan fick vi skura helt hysteriskt varje dag, nu känns det mer normalt.. man kan lugnt låta det vara en halv vecka utan att man får psykbryt.
 
Äggoljetempera är enligt min erfarenhet bättre än linoljefärg, bla mer slittåligt (segare) vilket också gör att det inte krackerlerar. Dessutom är det billigare. Med rätt teknik är det oehört lättblandat

1. Lägg pigment i vatten minst ett gygn i förväg (kan göras i stora mängder och lång i förväg)
2. Blanda ägg och linölja med en mixerstav några minuter (blir som äggtoddy eler sockerkakssmet)
3. Blanda pigmenten med vanntent med mixerstaven samt häll i det i äggoljeblandningen
4. Måla samma dag som du häll t i vattnet eller ta en del av färgen och doppa inte penseln i den du vill spara (i kylskåp max en dag)

Målade min alltför ljusa rullgardin med detta i veckan och det blev mycket snyggt. Dessutom har jag målat 15 kvm tak och tre kvm vägg. Mycket nöjd med alltihop..
 
Hej,
vi håller på och målar hallgålvet med Ottossons färg. Torktiden är mindre än två dygn. Vi späder första strykningen med 10% terpentin och andra med 5% terpentin. Gamla golv blir verkligen som nya

. DSC_3224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollar in mera på http://sommarvagen4.blogspot.se/


Casper
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vill bara göra ett litet inlägg ang. torktid på linoljefärg. Det finns vissa ämnen som försenar linoljans oxidation - t.ex mjukgörare. Återfinns i plastmattor, akrylatfärg mm. Dessa hindrar oljan från att få kontakt med syret och gör färgskiktet gummiartat. Linoljan oxiderar i kontakt med syre och processen påskyndas av solljus. Tippar på att det är UV-strålningen som gör det.
Så om man eliminerar störande ämnen (mjukgörare) ställer en fläkt som får röra om luften (alt. ordnar lite korsdrag, drar på ventilationen lite extra eller motsv.) och ser till att ljus finns, så torkar en strykning på knappt ett dygn. OM färgen är av reko kvalitet. Finns lite skiftande kvalitet på ffa linoljan som används. Sickativ och terpentin tycker iaf jag är en styggelse, finns egentligen inget motiv till användning av dessa. Sickativ gör färgen spröd. Terpentin bidrar till marknära ozon, skadligt för den som målar och sminkar bara om en dålig färg.
Avslutar med ett tips när man ska måla just golv - tillsätt fernissa. Ca 50gr/lit färdigstrykningsfärg.
 
Det behövs värme för att linoljefärgen ska torka. Minst 20C.
 
Oldboy skrev:
Det behövs värme för att linoljefärgen ska torka. Minst 20C.
Precis, tack! Den glömde jag. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.