Jag tänkte lägga en beställning på dyckert och spik så att jag har allt hemma när mitt inredning av vindsprojekt kommer att sätta igång.

Ang dyckert.
Jag har en Makita AF505. Den kommer jag att använda till att sätta taklister, dörrfoder, golvsocklar och fönsterlister. Vilka längder kommer jag att behöva för dessa jobb? Vilka längder till vilka jobb?

Ang spik.
Jag kommer inom snar framtid att köpa en Hitachi NR90AE. Mitt första jobb kommer att vara att spika panel på insidan av garaget efter att jag isolerat det. Vilken dimension på spikar bör jag ha till detta? Några andra "bra att ha" dimensioner som jag ska passa på och beställa samtidigt?
 
Anna1984 skrev:
Jag tänkte lägga en beställning på dyckert och spik så att jag har allt hemma när mitt inredning av vindsprojekt kommer att sätta igång.

Ang dyckert.
Jag har en Makita AF505. Den kommer jag att använda till att sätta taklister, dörrfoder, golvsocklar och fönsterlister. Vilka längder kommer jag att behöva för dessa jobb? Vilka längder till vilka jobb?

Ang spik.
Jag kommer inom snar framtid att köpa en Hitachi NR90AE. Mitt första jobb kommer att vara att spika panel på insidan av garaget efter att jag isolerat det. Vilken dimension på spikar bör jag ha till detta? Några andra "bra att ha" dimensioner som jag ska passa på och beställa samtidigt?

Tänk att spiken ska vara tjockleken på materialet x 3.
Dvs, till lister och foder som ofta är 12 mm så tar du 30-40 mm spik.
Till reglar använder jag alltid 90 mm spik och till råspont och ytterpanel 60-75 mm
 
Sedan beror det ju på vad du har att fästa i. Exempelvis en 22mm panel har du ju ingen nytta av lång spik om du bara har en 22 eller 28 läkt att spika i. Samma med dyckerten, ofta har du väl bara gips+osb=24mm+listen så 35 räcker väl, förmodligen även 30 då den försänks något.
 
Redigerat:
Tack för era svar.

Någon som kan länka till den typen av dyckert jag behöver till Makitan och till de spikar jag behöver till Hitachi NR90AE? Så att jag inte beställer fel typ av spik.
 
Redigerat:
FredrikR skrev:
Till Makitan:
[länk]

Till Hitachin:
[länk]
Kanon, tackar.
 
Inge kul att spika invändig panel med plastbandat dock men det kanske du räknat med?
 
Ska det på gips utanpå panelen? Eller målas?
 
Stefan N skrev:
Inge kul att spika invändig panel med plastbandat dock men det kanske du räknat med?
Jasså varför är det inte det?
 
FredrikR skrev:
Ska det på gips utanpå panelen? Eller målas?
Nej det ska inte på gips eller liknande. Men panelen på insidan ska målas vit.
 
Anna1984 skrev:
Jasså varför är det inte det?
Blir ju lite plastskräp vid varje spik.
 
Kör alltid biltema 21 graders spik och det fungerar utmärkt. Har för mig att jag kört byggmax också utan problem.
 
Stefan N skrev:
Blir ju lite plastskräp vid varje spik.
Hur gör man för att undvika det?
 
Skippar 21 graders maskinen och kör 34 graders pappbandad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.