Hej!

Vi är relativt nyblivna ägare till ett 20-talshus, som för närvarande består av två lägenheter (en på varje våningsplan). Vi står i begrepp att göra om huset till ett enfamiljshus, men vill tänka igenom det hela noga, för att få en så optimal planlösning som möjligt. Vi är överens om att ha sovrum, allrum, wc och badrum på ovanvåningen. Hall, kök, vadragsrum, träningsrum/kontor och bibliotek/gästrum hamnar allt på bottenvåningen. (Och sedan lyxar vi till det med hemmabio, verkstad, tvättstuga och hobbyrum i källarplan).

Just köket är ett sådant otroligt viktigt rum att det blir rätt, så vi har lekt runt en massa med olika planlösningar. Köket just nu ser ut så här:

9154752.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
9154757.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som det ser ut nu har vi tre olika förslag på kök. Jag redovisar dem i varsitt inlägg nedan. Ni får hemskt gärna komma med synpunkter på de olika förslagen! Vi har ritat in skåpen där vi vill ha dem, men inte helt tänkt igenom stil på luckor/golv etc, eller förhållande skåp/lådor i varje modul. Orkar inte göra det tre gånger. :)

Här är en planlösning på hur bottenvåningen ser ut idag, mer eller mindre korrekt…

9192295.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förslag 1: är att helt enkelt behålla köket som det är.

Skärmavbild 2013-11-27 kl. 23.34.42.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelar: slipper (antagligen) byta vatten/avlopp. Lättare att bara byta stommar etc. Kan behålla ett befintligt skafferi.
Nackdelar: får ett relativt litet kök (jämfört med storleken på resten av huset). Lite lite förvaringsutrymme. Vi måste lägga till mer bänkyta (fattas idag), och då blir det framför fönstret, som då täcks till en liten del av köksbänken. Vi får ett ofantligt stort matrum, som vi inte behöver. Hallen som ligger utanför blir fortsatt liten.
 
Förslag 2: är att ha kvar vitvarorna (minus kyl och frys) där de är idag, men att öppna upp emot det stora rummet där vi tänkt ha matrum, och ha mer förvaring där.

Skärmavbild 2013-12-12 kl. 22.13.12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild 2013-12-12 kl. 22.28.03.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild 2013-12-12 kl. 22.29.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild 2013-12-12 kl. 22.30.19.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelar: Får mer förvaring. I övrigt samma fördelar som förslag 1.
Nackdelar: känns som det kan bli en lite konstig lösning? Varken hackat eller mallet. (Eller är det istället ultimat?) Hallen blir fortsatt liten.
 
Förslag 3: Vi byter helt plats på köket, och öppnar upp till ett annat rum (som i de andra två förslagen skulle vara bibliotek/gästrum – det är inritat som sovrum på planlösningen).

Skärmavbild 2013-12-18 kl. 19.06.28.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelar: Känns som den bästa lösningen på köket, med skåp etc. Trevligt med matsal i anslutning, som inte är helt öppet mot köket ändå. Får en bättre hall. Får utgång direkt från köket till altanen (där vi har grillen).
Nackdelar: måste dra om alla rör. Kan inte ha kvar skafferiet. Måste ha genom hall och vardagsrum för att komma in till köket (meckigt med kassar?)

Skärmavbild 2013-12-18 kl. 20.23.37.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild 2013-12-18 kl. 20.23.50.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild 2013-12-18 kl. 20.24.10.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild 2013-12-18 kl. 20.27.07.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant känns alt 2 bäst. Där kommer ni ju också ut på altanan!?

Tror som sagt att ni ska beakta hela planet och inte bara köket.

Jag hade rivit nuvarande skafferier och således fått en större hall. Möjligen byggt nytt, grundare skafferi mot ytterväggen i samma hörn i köket och bara tagit hälften av "skafferidjupet" i hallen. Satt kyl/frys 30 cm in på nuvarande hall (och ny vägg bakom såklart) och resten ut i nuvarande kök. Bredvid kyl/frys kanske bara vägg el 30 djupt högskåp.
 
Vet inte hur mycket vill och kan ändra men jag fick en tanke om att byta plats på kök och matsal och även öppna upp till vardagsrummet. Vet inte om det ger mer plats för förvaring med tanke på fönster/altandörr men alla tre rum känns mer sammanhängande.
Untitledd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul projekt. Jag tror inte att man skall stänga igen. Det ger en väldigt bra känsla att man kan gå runt i ett hus. Både ljusmässigt och ytmässigt. Det tycker jag verkligen att ni skall behålla.

Jag brukar generellt inte vara särskilt mycket för att man skall ändra planlösning om man har äldre hus. Men jag tycker ert förslag nummer två var rätt bra faktiskt.

Stor hall? Nja säger jag. Den kommer i alla fall vara liten tror jag. Är övervåningen identisk med nedervåningen?
 
Tack för alla entusiastiska svar!

wedin - det stämmer bra, vi kommer ut på altanen i förslag 2 också. Bra tips om att dela av skafferierna på djupet, det har jag inte tänkt på!

apollonia - tack för ny idé! Skall fundera över den ordentligt! Huruvida vi kan öppna upp mellan murstockarna (dvs mellan nuvarande kök och vardagsrum) beror på hur vi gör med rummen på ovanvåningen. Som det ser ut nu går vatten och avlopp i den väggen.

Jugend - tack för tankarna! Planlösningen på nedervåningen är redan ändrad från original så tillvida att husets nedervåning tidigare hade en egen ingång, och var stängd emot nuvarande trapphus. Den egna ingången var i det rum som ser ut som sovrum på planlösningen - halva rummet var utomhusveranda under tak, och halva var hall. Det är verkligen roligt att ha fått tag på originalritningarna (tyvärr mycket dåligt inscannade).
Övervåningen är i princip likadan. Bifogar den nedan. Lite av problematiken med planlösningen på bottenvåningen är också att vi borde beakta hur vi skall göra ovanvåningen, för att veta var rören skall gå.
(Som det ser ut nu lutar vi åt att göra om köket på ovanvåningen till ett sovrum, och att dela av det stora rummet med balkongen, så att vi får ett badrum (utan toalett, tror vi - blir mer komplicerat att dra ett grövre avloppsrör där, finns inget i nuläget) i delen med minst antal fönster. Då blir det som en stor föräldradel med sovrum, badrum och garderob. Vi behåller toaletten vid hallen, men tar bort duschen (planlösningen stämmer inte riktigt där - i verkligheten har de byggt in duschen som en nisch in i sovrummet bredvid, och inte så bra heller). Förutsättningarna på ovanvåningen är att vi vill ha tre sovrum, ett allrum och ett badrum).

9154774.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska det vara sovrum på andra våningen så ska det finnas en toa också, tycker jag. Hoppas jag missförstått att ni inte kan ha en toa där. Annars kommer ni att ångra er :).
Jag tycker om nr 1 men utan köksmöbler i matrummet. Tycker att kökets placering är ok som den är nu dvs nära ingången. Man kan kanske inredda som version 2 men behålla köket kvar där den är? Verkar som om du har jobbat mer med nr2 för den var enklare att möblera :).
Ett par timmar konsultation med en arkitekt skulle hjälpa dej att undvika de värsta planeringsfel och onödiga kostnader :). Det kan bli ett unik boende eller en rad obekväma kompromisser och nödlösningar som ser bra ut bara på papper :).
gaia
 
Gaia - jodå, vi kommer absolut ha en toalett på ovanvåningen, men separat från resten av badrummet.
Det är ingen dum idé med arkitekthjälp! Det är så svårt att veta hur alla idéer hade fungerat i verkligheten. Våra funderingar har rört sig i riktning åt att ha kvar köket som det är, och ha mer förvaring i matsalen, men inte i form av köksskåp. Du har helt rätt i att jag inte jobbat så mycket med förslag 1.
Alla funderingar är hjärtligt välkomna!
 
Nu har vi funderat fram och tillbaka ett par varv, och detta är den planlösningen vi fastnat för en lite längre tid. Det är en variant på planlösning nummer 2, då vi kan ha kvar vattenrör och avlopp där de är idag. Med reservation för att inte detaljerna stämmer (tänkte ha rostfri bänkskiva vid diskho/häll, bordet är i "gästläge" etc):

Skärmavbild 2014-01-15 kl. 19.20.10.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2014-01-15 kl. 19.20.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2014-01-15 kl. 19.21.15.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2014-01-15 kl. 19.21.48.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2014-01-15 kl. 19.23.18.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.