Som jag skämtsamt postat i en tråd i en annan avdelning så kanske en del vet redan vilken idiot jag är.

Här är min senaste bravad, en demolerad 3 meters skena från...Festool:

01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu har jag beställt en ny skena, 3 meter igen, och tänkte att den nya ska få ett bättre liv.

Började fundera på något sätt att skydda skenorna vid transport och förvaring.
Jag har väska till 1400 mm skenor och om det finns väskor till 800, 1080 och 3000 mm skenor så länka gärna! Kanske en tredjepart?

Eftersom jag inte hittat någon väska till övriga storlekar så tänkte jag nu bygga egen låda.
Först funderade jag på att göra om förpackningen av masonit till en öppningsbar låda med gångjärn men jag är tveksam om den håller. Lär bli värsta glapplådan efter en kort stund.
Sen började jag fundera på plexiglas men kom fram till att en sådan låda skulle väga alldeles för mycket, och inte minst klumpig.
Givetvis skyddar inte en låda eller väska mot övervåld men man slipper i alla fall irriterande repor och andra skavanker.

Så finns det någon med en lysande idé om hur man ska bygga en låda? Formgjuta tunn plast?
Jag är beredd att bygga eller köpa färdig om det finns på marknaden så alla idéer och förslag är av intresse!

Kriterier som jag har nu är följande:

  • Låg vikt
  • Lätt att öppna och stänga
  • Hållbar, vattentålig är ett plus
  • Ge tillräckligt med skydd vid transport och förvaring
 
:(

Lösningen?
Såga till en ram av aluprofil, 20*20mm som är precis större än skenan på både bred och längd. Typ 3050*300.
Popnita fast tunn plywod på vardera sida, den kan med fördel vara lackad/målad om du ska ha lådan på biltaket.
Skenan tar du ut via ena kortsidan, där aluprofilen är monterad med vingmutter eller likande snabblås istället.
Du kan ev klä insidan med filt eller någon sorts glidplast/skydd.
 
Skulle jag transportera väderskyddat och stöttåligt skulle jag gå på ett avloppsrör i lämplig dimension och två proppar och ett handtag. Skulle jag bära runt på den så kanske något här skulle fungera:)
 
Helt galet tråkigt. Men jag kan inte låta bli att undra hur du lyckades böja skenan så där?.

Ett enkelt sätt att bara skydda gummiläppen är väl en lång trälist som du fräser ett spår i.På samma sätt som skyddet för skridskor. Och några band eller snören som spännes eller knytes runt skenan.


pär
 
Jag tror på corres lösning. Eventuellt kan man byta ut aluminiumprofilen mot trä då aluminium i de dimensionerna ändå inte ger SÅ mycket stadga.
 
Kom nu på en deluxe variant. Vad tror ni om att köpa carbon fiber och forma om den efter skenan? Det enda jag inte vet hur det ska gå till är hur den ska öppnas. Först tänkte jag att man sluter den helt och låter en kortsida vara öppen. Men då behöver man 6 meters utrymme för att få ut skenan. Då är det bättre att försöka få långsidan öppningsbar.
 
End skrev:
Kom nu på en deluxe variant. Vad tror ni om att köpa carbon fiber och forma om den efter skenan? Det enda jag inte vet hur det ska gå till är hur den ska öppnas. Först tänkte jag att man sluter den helt och låter en kortsida vara öppen. Men då behöver man 6 meters utrymme för att få ut skenan. Då är det bättre att försöka få långsidan öppningsbar.
Gör 2st "U" där ena får vara botten och den andra lock. Går säkert att göra många smidiga varianter av det med fina låsningar.
 
Av vilken anledning behöver Du så lång skena?
 
Ska du ha den på bilen??
kanske hittar du Här...

13.CITROEN_NEMO_2008+_RP121-1024x768.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pernitta skrev:
Av vilken anledning behöver Du så lång skena?
Det är den längd man vill ha för att dela standardskivor (2440x1220) på längden. Skönt att inte behöva meka ihop två kortare skenor med allt vad det innebär av skarvar och potentiella sneheter. Dock antyder ju tråden att det också finns vissa problem med hanteringen av så långa skenor, speciellt om man är ute och far... :)
 
Två st tremeters lister 3x3 cm, sen limmar man plywoodskivor på bägge sidor. Det blir en styv sandwich. Sen lägger man en list i ena kortsidan. Den öppna sidan förses med ett band som håller skenan inne, antingen med kardborre eller en spännrem. Spännremmen kapas 2 dm från spännet och så sätter man de två delarna på varsin sida av öppningen.
Nån form av smart lösning ska väl till för att skarva plywooden, den brukar ju bara vara 2,40 lång. Vill man lyxa till det kan man använda min favorit 4 mm mahognyplywood. Och om listerna görs högre blir det styvare sandwich. En variant på aluminiumramen som är en bra idé.
 
Redigerat:
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
jonmo skrev:
Det är den längd man vill ha för att dela standardskivor (2440x1220) på längden. Skönt att inte behöva meka ihop två kortare skenor med allt vad det innebär av skarvar och potentiella sneheter. Dock antyder ju tråden att det också finns vissa problem med hanteringen av så långa skenor, speciellt om man är ute och far... :)
Såga en bit, lyft inte bort sågen, skjut skenan i sågriktningen, fortsätt sågningen. Kolla för säkerhets skull avståndet mellan skivkant och skena om Du är osäker.

Gör Du så klarar Du Dig med en 1400 mm skena och en sådan kan ha transportera i en takbox till bilen.
 
Redigerat:
Jo till en plyfa som ska döljas av gips duger det självklart att göra så, även om du även där blir betydligt mer effektiv med en 3m...
Men kila en täcksida/passbit till ett kök för 100 000,- på ditt sätt o försök ta betalt..
 
Gissar på att du lagt den så den endast vilat i bakkant på grindarna. Lägg den både i framkant och bakkant på grindarna så kommer inget att hända. Så fraktar jag mina skenor utan problem. Är man orolig så lägg en 2"7 under som du surrar extra mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.