Då får det bli en sådan.
Men handfat och tvätt hade jag fattat rätt ?
Fredrik
 
S
Fredrik Å skrev:
Då får det bli en sådan.
Men handfat och tvätt hade jag fattat rätt ?
Fredrik
jodå. har du bauhaus i närheten så finns gummimuffar där
 
Yes Bauhaus finns i närheten men jag försöker undvika dom pga den usla servicen och höga priser på rördetaljer.
Det får bli Hornbach..Halva priset jämfört med Bauhaus och Hornbach säljer "märkes" prylar...
Fredrik
 
S
Fredrik Å skrev:
Yes Bauhaus finns i närheten men jag försöker undvika dom pga den usla servicen och höga priser på rördetaljer.
Det får bli Hornbach..Halva priset jämfört med Bauhaus och Hornbach säljer "märkes" prylar...
Fredrik
gör så. jag fixade genom röris som jag känner.
 
  • Gilla
Filip1
  • Laddar…
Krilleman
Fredrik Å skrev:
Hej
Jag står i begrepp att byta och komplettera avlopp i en f.d toalett och klädkammare som ska förvandlas till badrum.
Idag är rören i gjutjärn till toalett och handfat.
Dessa ska bytas till plast och kompletteras med en golvbrunn till duschen och en avsättning för eventuellt framtida tvättmaskin.
Ska det vara slätände som sticker upp ur plattan eller ska det vara muff?
Plattan kommer att bilas bort och ersättas med EPS betong och flyspackel.
Planen är att dra in en stam med 110 rör och sedan göra påstick med 50 mm rör för handfat och tvättmaskin samt 75mm för golvbrunn.
Fredrik
Först och främst vill jag bara nämna att om du kan dra 75mm avlopp till tvättställ och tvättmaskin, så gör du det! 50mm används vid renovering i nödfall. 75mm är standard i nybyggen. Så kan man använda sig av dessa dimensioner så gör man det. Den enda det underlättar för, är dig själv!

Vid din framtida tvättmaskin sätter du för tillfället en propp från smartline. RSK 2831363. Dock hittar jag ingen internetbutik med denna som saluförs, varför inte? Men din lokala rörbutik kan ta hem åt dig för billig peng, den är snygg och tät för framtida behov! Och när du köpt din tvättmaskin monterar du ett vattenlås med utloppsats i ditt 75 rör. Slät-ända eller muff spelar ingen roll då detta vattenlås som heter 8073895 passar oavsett!!! Köp till en rörsats 8073897. = Snyggaste installationen för tvättmaskin!

Tvättstället drar du upp 75mm rör till och oavsett om det avslutas med muff eller slät-ände rör passar en orange gummibussning i båda! RSK 3106649 Ovan denna sitter vattenlåsets huv som täcker hela installationen. Jag rekommenderar faluplasts flexi pung. Detta vattenlås passar i alla installationer! RSK 8073653

Då återstår bara toaletten som man självklart monterar med en WC-vinkel. Varför? Jo för enkelhetens skull. Kapa ner den till 6cm ovan golv efter allt är färdigt. Det finns allt för många val av "porslins-gud" på marknaden idag. Och vill man ha valfriheten så monterar man denna då alla varianter passar! Oavsett "italiensk-designad" eller "billagste-möjliga-ala-bauhaus" Och gummimuffen i tidigare inlägg, som passar på ett 110mm rör, har jag aldrig gillat. Det blir bara problem med den! Och för förespråkarna av denna gummimuff: så blir det bättre och man gör installationen för samma peng då man slipper dubbla 110x45º böjar i golvet = nästan samma kostnad!

Man ska alltid göra det enkelt för sig själv. Det blir billigast i längden!

roland53 skrev:
Det bästa och korrekta är muff men om det är helt omöjligt så kan du använda slätändan - det finns anslutningsmuffar som kan köpas senare.
Vad grundar du denna informationen på? Det är absolut inget fel med att dra upp slät-ände vart man ska ansluta TM/TS/WC!
 
Redigerat:
Tack för svar.
Förmodligen kommer det aldrig att kopplas in någon TM då detta är badrummet i vår generationsdel men när vi ändå gör jobbet så är det lika bra att sätta dit en avsättning för eventuella framtida ägares bruk.
Vad får du 75mm standarden ifrån ?. Var jag än läser så står det 50mm till tvättställ,75 till golvbrunn och 110 till toan.
Fredrik
 
Krilleman
Nej, jag kan inte länka till någon standard, men den gamla skolan säger att man inte monterar 50mm avlopp om det inte behövs för det trånga utrymmets skull.

Frågan är ju dock då vad det står i AMA.
 
roland53 skrev:
Det bästa och korrekta är muff men om det är helt omöjligt så kan du använda slätändan - det finns anslutningsmuffar som kan köpas senare.
krilleman_215 skrev:
Vad grundar du denna informationen på? Det är absolut inget fel med att dra upp slät-ände vart man ska ansluta TM/TS/WC!
Sid 3
http://www.uponor.se/~/media/Files/...sningar/DAG_HUS_VAG_Lilla_Husgrundsskolan.pdf

sid 3. Notera att muffarna på alla delar är monterade närmast avloppskällan och den ”raka” delen av röret/böjen är monterad närmast ”gatan”.
http://www.gelia.se/upload/279/Avlopp_ror_delar_09.pdf

Här finns lite av varje för husrenoverare
http://www.lundagrossisten.se/documentslib/pdf/Utbildningskompendium_VVS_steg_1.pdf
 
Krilleman
Dina båda länkar som du hänvisar till sida 3 påvisar inte att man ska avsluta med slätända eller muff vid färdigt golv som TS frågar efter. Dom handlar om flödesriktningen och hur man bäst monterar avloppssdelarna efter denna vilket faller sig naturligt.

"Ska det vara slätände som sticker upp ur plattan eller ska det vara muff?"

???
 
Ja krilleman, vi har förmodligen tolkat frågan på 2 olika sätt. Det är kanske inte helt självklart hur man monterar avloppsdelarna om man inte är yrkesman. Nu har TS fått en massa svar och infallsvinklar och det hoppas jag klargör :)
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.