Har suttit och fixa lite på min planlösning om med era tips om rekommendationer. Har jag kommit fram till en som jag tycker verkar riktigt bra.
Har satt in lite möbler för att se hur stor plats allt tar.
Jag vet att badkaret ser konstigt ut men jag har tagit riktiga mått på ett som jag är intresserad av. Sen är tanken att det ska finnas en klädkammare eller gaderop längs ena sidan i stora sovrummet.

//Mheel
 
  • plan_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser på det stora hela riktigt bra ut! Tänk på att dörrarna till bad/toalett ska gå utåt bara! Det blir ju en lång och lite tråkig korridor, men det är väl priset man får betala för att inte ha rum innanför kök och vardagsrum!

Härligt stort sovrum! Jag har personligen svårt att förstå varför man ska lägga så mycket yta på badrummet. Man blir väl inte renare för det ;). Men vill ni ha det så så gärna för mig :D.

Får man ha dörr ut från badrummet? Det får man nog, för jag har sett det i flera planlösningar. Anledningen till att jag frågar är att en granne till oss ville göra det (för en massa år sedan), men fick nej. Bad var OK, men inte när det var toalett i samma rum. Eller ska toan vara i det lilla rummet innanför? Jag trodde annars att det var bastu?
 
Det stämmer att det lilla rummet är en bastu. Hoppas att man får ha en dörr ut från toaletten , vet inte om man får det . Det återstår att se.
Är det någon särskild anledning till att dörrar till toalett/badrum ska gå utåt? Tycker det är mer praktiskt att dom går in, så kan man inte slå upp dörren på någon som går i hallen eller korridoren. Det är skönt att ha ett stort badrum. :)
 
Varför inte göra gästtoaletten lite, lite större och ha en dusch där samt skjutdörr isf en dörr som går ut i hallen, eller stjäl golvyta på toa?

Hallen ser ju relativt väl tilltagen ut som det är, så en knapp halvmeter extra för en dusch kan vara bra. Väljer man dessutom en dusch med infällbara dörrar, så tar duschen ingen plats oanvänd (så gott som i alla fall)

Annars ser det bra ut.

/alacs
 
En kommentar om klädkammare i stora sovrummet - gör den så stor att fönstret inkluderas i klädkammaren!!! Ovärderligt att ha ett vädringsfönster i klädkammaren. Dessutom blir det lyxigt att ha så stort att man kan gå in och ha lite svängrum.

/alacs
 
Härligt med ett så väl tilltaget vardagsrum/kök.

Några små detaljer:

- Utgången vid matsalsbordet - flytta dörren en aning mer in i rummet, på så sätt kan du ställa hyllor/vitrinskåp mot den väggen

- När du möblerar, försök alltid att dra ut stolarna vid matbordet, då ser du lättare hur stor plats matgruppen tar då det sitter folk vid bordet.

- om du tycker dörrar tar plats, så varför inte använda dig av skjutdörrar. Vi har det både in till tvättstuga och in till klädkammare och vi är supernöjda.

- personligen så skulle jag korta ner bardisken lite i köket, det ser ganska trångt ut vid det lilla matbordet.

- varför inte spegelvända hallen? Då ser du när du kommer in i huset mer av matsalsbordet och vardagsrummet, samtidigt som du kan förlänga wc en aning utan att utrymmet i hallen blir mindre (i liv med arbetsrummets vägg).

 
Du tänker väl på brandskyddet? Mellan garage och bostadsdel skall du uppfylla minst EI30, eventuellt skall du även ha en "luftsluss"(BBR  5:231) men den verkar du få genom tvättstugan. Då är det bara en självstängande dörr in till garaget som behövs och dörren utförs i EI30, alternativt EI15 om BBR 5:6214 anser det vara tillämpligt.  ;)
 
Om matbordet är till för att ätas på så kanske det ska stå intill köket? Om man "vänder" på köket och sätter ingången till höger så slipper man iofs det problemet..
 
Jag skulle flytta dörren till master bedroom 60 cm till höger (mot garaget) och sedan sätta en garderobsvägg mot "kontoret. Blir praktiskt med alla prylarna lätt tillgängligt och dessutom utmärkt ljudisolering till/från kontoret (eller blivande sovrum).

Då stör inte personen på kontoret som spelar datorspel eller lyssnar på musik de(n) som är i sovrummet, och vice versa!

Det där med dörr in eller ut från badrum är intressant. Enligt hederlig gammal svensk byggnorm måste alla badrumsdörrar gå utåt. Detta för att man lätt ska kunna ta sig ut, t.ex. i händelse av vilt sprutande varmvatten. Men i och med EU-anpassningarna för 10-15 år sedan tror jag man får göra som man vill. (Samma sak med 220V i badrum, heta ugnsluckor etc)

Själv tycker jag de gamla restriktiva reglerna var bra, mer på konsumenternas sida till skillnad från de nya som är på producenternas sida.
 
Hej!

Jag tycker också att det ser stort och trevligt ut men har naturligtvis några synpunkter:

Är inte spisen i hörnet en nöd?-lösning som man ofta gör när det är ont om plats? Med så mycket plats som du har skulle jag istället göra ett coolt stort skafferi i vinkeln och placera spisen på någon av de raka bänkarna.

Kommer du (ni?) verkligen att använda bägge matplatserna? I så fall har du gjort det väldigt långt att bära mat och disk till den större. Jag skulle föredra ordningen kök - matplats - soffor.

Gör gärna fler fönster över den långa bänken i köket. Med så stort kök borde det inte vara nödvändigt med överskåp överallt. Man kan aldrig få för mycket ljus i köket och det är alltid trevligt att titta ut när man jobbar :)

Ingen öppen spis/kamin?

Räcker storleken på tvättstugan? Den är ju ett genomgångsrum och jag antar att eventuella värmepumpar, ackumulatortankar och dammsugare ska vara där också?

Var är förrådet?

Lycka till!
/pinebar
 
Har ni barn eller tänker skaffa? Med tanke på att ni har två matbord, plus barstolar plus 3 soffor undrar jag hur många ni bor där? Eller har ni ofta gäster? Bara 2-3 sovrum? Jag hade hellre haft fler rum, ett till varje barn plus ett arbetsrum plus ett lek/spelrum.
Jag hade flyttat dörren och ett fönster i vardagsrummet, och gjort plats för ett rum till t.v. om ena sovrummet

Jag gillar inte kombinerat grovkök och tvättrum, om man har barn. Det blir massor med leriga kläder och skor från ens barn och deras kompisar.
Lägg in tvättmaskin, torkskåp, panna, kapphängare, skoställ mm, så du vet säkert hur det blir i tvättrummet/grovköket.

Glöm inte böcker? Var ska ni ha bokhyllor? Stereo? Kan en titta på tv (utan text) medan den andra lyssnar på musik?

Jag hade haft en skjutdörr mellan kök och vardagsrum för att kunna slippa matos och dunder från diskmaskin (eller det kanske bara är vår som dunndrar så mycket) i vardagsrummet.

Blir det inte väldigt mörkt i tvättrum/grovkök?

Hur är det med garderober/förvaring? Var kommer ni att ha extrakläder, lakan, badlakan, verktygslådan, städgrejjer, förvaring för alla extragrejjer (vi har så himla mycket grejjer som glödlampor, batterier, biltvättargrejjer, cykellagarkit, för att inte tala om damejeanner från den tiden vi gjorde vin, och tusen andra prylar). Förrådet är också fullt! Men inte vinden...

Pernilla (tvåbarnsmor med för mycket prylar och åsikter :cool:)
 
pinebar skrev:
Är inte spisen i hörnet en nöd?-lösning som man ofta gör när det är ont om plats? Med så mycket plats som du har skulle jag istället göra ett coolt stort skafferi i vinkeln och placera spisen på någon av de raka bänkarna.
/pinebar
Håller inte med om spisen, våra grannar skaffade precis nytt kök och de är helnöjda med att ha spisen i hörnet!

Pernilla
 
Jag skulle vilja vända på entren så att det blev möjligt att öppna upp en köksdörr från hallen. Kommer man hem med matkassar och barn osv så vill man inte springa runt en massa
 
Håller med Mats_o om kassar och kök!

Pernilla
 
Jag ger också ett poäng till Mats_o.
Öppna upp  :D Det blir alltid mycket mysigare också om man kan gå runt någonstans, förutom att vägen runt hela den långa bardisken är lång.

/pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.