Hej,

Har precis blivit nekad att göra uppfart ut mot vägen där jag har min postadress.

Först blev jag nekad på kommunnivå, de hänvisade mig till Trafikverket.
Nu har även Trafikverket nekat mig.
Nästa instans är Länsstyrelsen, håller i skrivande stund på att formulera en överklagan och tänkte höra om någon har erfarenhet i ämnet.

Bakgrund:

Vi har idag vår uppfart på baksidan av fastigheten.(Röd markering på kartan)
Vi vill bygga ett garage, och det hade med fördel placerats så att uppfarten kommer på "framsidan" alltså mot den väg där vi har postadress.
(Se grön markering.)

Vägen vi använder idag (Orange och Blå) är en grusväg som används av oss och några från kvarteret innanför. (Tillhör alltså inte vår tomt)
Då sikten vid denna väg (röd cirkel) är väldigt dålig, har vi föreslagit att denna väg stängs av och görs om till gång/cykelväg. (Vi använder denna väg som infart, inte utfart)
Alltså kommer Orange del vara avstängd och vi får enbart använda Blå del framöver.

Största anledning till att vi vill flytta vår uppfart är att nuvarande placering är på baksidan av huset, med gräsmatta trädäck och kvällssol.
Är hemskt att ha bilarna stående här(!)
Ett garage här hade förstört hela tomten...


Skäl till avslag är att Trafikverket anser att den befintliga lösningen är säker och bra.
Dessutom försämras trafiksäkerheten då de kommer en ny anslutning till den väg vi har postadress till.

Mina argument i ansökan var att eftersom sidovägen stängs av, kommer all biltrafik vid den nya anslutningen (vår uppfart) att isoleras till vår fastighet, inga andra bilar kommer köra där. Dessutom är den flyttad ca 50 meter från den gamla skymda utfarten (röda cirkeln) där 2 andra grannar också har utfarter.

Jag tycker ju såklart att jag borde ha rätt till uppfart mot den väg som jag har postadress.

Kan också tillägga att vägen jag vill ha uppfart mot, har hastihetsbegränsning satt till 40km/h.

Som sagt, någon som har erfarenhet av liknande scenario?
Tar tacksamt emot info.

uppfart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Rickard
 
Tips nr 1 är ju att fixa en möte med handläggaren och diskutera frågan och höra vad som verkligen är problemet, och hur ni ska gå till väga för att få som ni vill.
 
Nu bor jag på landet och kanske det är lägre krav där.
Jag hade en 200 meter egen svårplogad väg från en lite större väg in till min tomt.
För 30 år sen gjorde jag helt enkelt en ny infart så vägen bara blev 100 meter lång.
Straxt efter det kom vägmästaren och yrade om att jag behövde tillåtelse för en ny infart.
Jag sade att han skulle skita i det för det var bara småpåvefasoner, varpå han mjuknade och sa att de redan hanterat ärendet och godkänt infarten. Tomtar!
Nu har jag gjort ny infart igen utan att fråga även denna gång, och det har fungerat de senaste 10 åren.

Du skulle aldrig ha frågat ;-)

Ta hjälp att göra en överklaga av en jurist, skaffa mycket bilder och väg noga för och nackdelar skriftligt.
Framförallt, ge inte upp.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Om det är trafikverket som har hand om vägen du vill göra ny utfart till så betyder det en allmän väg.
Att du skulle få anlägga en ny utfart från ett garage ut på denna vägen ser jag som ganska osannolikt. Enda chansen isåfall är om du har vändmöjlighet inne på tomten och kan köra ut bilen utan att behöva backa.
 
Nej, jag har inga relevanta erfarenheter.

Men jag tycker ditt resonemang låter logiskt och riktigt,
så du har i alla fall mitt moraliska stöd!
 
Jag vet långt mycket värre utfarter som är lagliga än det du snackar om. Jag vet om de som har utfart mot två olika vägar!
Tror det bara är att snacka med rätt personer och inte ge sig.

Sen kanske det är enklare att be om ursäkt än att fråga om lov. Dock vill man ju göra rätt för sig i den mån det går givetvis. är det en mindre stad/kommun och man vet med sig att området inte ska ändras så hade inte jag brytt mig ett skvatt.

Det du kan göra är att be dina grannar skriva på att de inte har ont av din kommande utfart och att de bara ser fördelar med detta. En annan som haft grannens utfart mittemot sin egen har jag suckat tungt när de "parkerat" in en annan då de ställt sig på gatan framför sin "min" garageinfart.
 
Ring och be att få prata med handläggaren på Trafikverket, en vänlig personlig kontakt kan ibland lösa "konstiga knutar".

Det verkar inte rimligt att det skulle förvärra trafiksituationen nämvärt med den förändring du föreslår.

Jag antar att de två grannar du talar om som har utfart vid den röda cirkeln egentligen har sina utfarter mot samma gata som den röda cirkeln i samma område. För den röda cirkeln var vad jag förstod endast infart.

Jag gissar att ni då i dagsläget får åka lite av i en cirkel för att komma ut från er fastighet och att även det blir en förbättring med nya uppfarten?

Personligen hade jag nog inte ens tänkt tanken att söka lov för att göra en sådan anslutning, men det kanske man behöver. För garagebygge ja så klart, men för själva uppfarten. Man behöver i alla fall inte lov för att stensätta eller asfaltera en viss yta på tomten för att t.ex. anlägga en p-plats.

Kolla upp om man måste det, eller så kanske ni redan vet att man måste det när det gäller anslutning mot allmän väg. Annars sök lov för garaget på önskad plats med infart från nuvarande väg. Och "ångra" er sedan efter ett tag och anlägg infarten där ni vill ha den ;)
 
pelpet skrev:
Tips nr 1 är ju att fixa en möte med handläggaren och diskutera frågan och höra vad som verkligen är problemet, och hur ni ska gå till väga för att få som ni vill.
Det ska göras, ska bara samla tankarna!

cem77 skrev:
Om det är trafikverket som har hand om vägen du vill göra ny utfart till så betyder det en allmän väg.
Att du skulle få anlägga en ny utfart från ett garage ut på denna vägen ser jag som ganska osannolikt. Enda chansen isåfall är om du har vändmöjlighet inne på tomten och kan köra ut bilen utan att behöva backa.
Hej,

Glömde nämna att uppfarten kommer göras så bred att jag kan vända inne på tomten.
Min dröm är att göra en "båge" in på tomten, se bild nedan.
Detta har jag också förklarat som en snygg och trafiksäker lösning.
båge.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


KnockOnWood skrev:
Nej, jag har inga relevanta erfarenheter.

Men jag tycker ditt resonemang låter logiskt och riktigt,
så du har i alla fall mitt moraliska stöd!
Det kan behövas.
Tackar!


thomasx skrev:
Ring och be att få prata med handläggaren på Trafikverket, en vänlig personlig kontakt kan ibland lösa "konstiga knutar".

Det verkar inte rimligt att det skulle förvärra trafiksituationen nämvärt med den förändring du föreslår.

Jag antar att de två grannar du talar om som har utfart vid den röda cirkeln egentligen har sina utfarter mot samma gata som den röda cirkeln i samma område. För den röda cirkeln var vad jag förstod endast infart.

Jag gissar att ni då i dagsläget får åka lite av i en cirkel för att komma ut från er fastighet och att även det blir en förbättring med nya uppfarten?

Personligen hade jag nog inte ens tänkt tanken att söka lov för att göra en sådan anslutning, men det kanske man behöver. För garagebygge ja så klart, men för själva uppfarten. Man behöver i alla fall inte lov för att stensätta eller asfaltera en viss yta på tomten för att t.ex. anlägga en p-plats.

Kolla upp om man måste det, eller så kanske ni redan vet att man måste det när det gäller anslutning mot allmän väg. Annars sök lov för garaget på önskad plats med infart från nuvarande väg. Och "ångra" er sedan efter ett tag och anlägg infarten där ni vill ha den
Du har förstått helt rätt angående röda cirkeln.
Jag rörde ihop de lite där.
De två grannar som har utfart, har de mot samma gata som röda cirkeln.
Deras utfarter ligger nära min nya planerade utfart.

Och du har även förstått de rätt vad gäller vår cirkelkörningen när vi kör ut, detta kommer förbättras avsevärt. Vår biltrafik i grannkvaretert kommer helt att försvinna.

Jo, man kanske skulle struntat i att söka, men vän av ordning som man är så...
Dessutom kommer ett bygglov av garage att avslöja uppfartsplaner.
 
Redigerat:
Här kan du läsa mer om vad som krävs för att få tillstånd:

http://www.trafikverket.se/Privat/V...sok-om/Ansokan-om-anslutning-till-allman-vag/

Sikt åt båda hållen 3 meter in från vägen och möjlighet att vända inne på tomten. Kan du klara det och i övrigt inte försämra trafiksäkerheten är du en bra bit på vägen. Ta alla punkterna där och motivera att din utfart uppfyller dessa så blir det nog svårt att neka din utfart. :)

Om det nu är dålig sikt vid nuvarande utfart, hur kan det då vara bättre vid din föreslagna punkt? Är det höga häckar eller annat som skymmer vid nuvarande?.
 
cem77 skrev:
Här kan du läsa mer om vad som krävs för att få tillstånd:

[länk]

Sikt åt båda hållen 3 meter in från vägen och möjlighet att vända inne på tomten. Kan du klara det och i övrigt inte försämra trafiksäkerheten är du en bra bit på vägen. Ta alla punkterna där och motivera att din utfart uppfyller dessa så blir det nog svårt att neka din utfart. :)

Om det nu är dålig sikt vid nuvarande utfart, hur kan det då vara bättre vid din föreslagna punkt? Är det höga häckar eller annat som skymmer vid nuvarande?.
Frågan är ju hur långt åt båda hållen det ska vara sikt 3 m in från vägen.
Den nuvarande anslutningen som nämns och är markerad används inte alls som utfart, så den är inte jämförbar ur trafiksäkerhetssynpunkt, däremot grannarnas utfarter, ett par av dessa syns på kartan.
 
peternicklas
Säger de inget om att det är prickad mark som du vill lägga infarten på?
Vårt hus förre ägare hade samma problem. de vill anlägga en parkeringsplats sidan om en väg men fick nej. OK, vägen var då riksväg 2, vilket kanske förklarar saken. Dock så var det en parkeringplats i direkt anslutning till vägen och fri sikt på flera hundra meter i båda riktningarna. Jag ansökte sedan om att få en utfart mot samma väg från ett nytt garage. Jag hade tur för vägen skulle övergå i kommunalt ägande. Fick mitt bygglov. 6 månader senare så fick jag reda på att kommunen inte fick äga vägen då den korsar en järnväg, lite tur hjälper till. Du bör få lov att flytta infarten enligt den ritning du har.
 
cem77 skrev:
Här kan du läsa mer om vad som krävs för att få tillstånd:

[länk]

Sikt åt båda hållen 3 meter in från vägen och möjlighet att vända inne på tomten. Kan du klara det och i övrigt inte försämra trafiksäkerheten är du en bra bit på vägen. Ta alla punkterna där och motivera att din utfart uppfyller dessa så blir det nog svårt att neka din utfart.

Om det nu är dålig sikt vid nuvarande utfart, hur kan det då vara bättre vid din föreslagna punkt? Är det höga häckar eller annat som skymmer vid nuvarande?.
Den nuvarande används inte som utfart, även om jag får göra det.
Det är så skymd sikt att jag väljer att köra i en cirkel i kvarteret innanför.
Grannens tomt sticker ut och skymmer sikten vid nuvarande utfart, samt att den ligger i en svag kurva.
Min nya kommer flyttas ca 50m från denna kurva och med friare sikt åt bägge håll.

thomasx skrev:
Frågan är ju hur långt åt båda hållen det ska vara sikt 3 m in från vägen.
Den nuvarande anslutningen som nämns och är markerad används inte alls som utfart, så den är inte jämförbar ur trafiksäkerhetssynpunkt, däremot grannarnas utfarter, ett par av dessa syns på kartan.
Finns nog inget fast mått, det är väl beroende av hastighet och situation.
Själv kommer jag ha ca 50m på ena hållet och minst 100m på andra hållet.
Kan tycka att det är bra nog i ett samhälle där hastigheten är satt till 40km/h.

peternicklas skrev:
Säger de inget om att det är prickad mark som du vill lägga infarten på?
Vårt hus förre ägare hade samma problem. de vill anlägga en parkeringsplats sidan om en väg men fick nej. OK, vägen var då riksväg 2, vilket kanske förklarar saken. Dock så var det en parkeringplats i direkt anslutning till vägen och fri sikt på flera hundra meter i båda riktningarna. Jag ansökte sedan om att få en utfart mot samma väg från ett nytt garage. Jag hade tur för vägen skulle övergå i kommunalt ägande. Fick mitt bygglov. 6 månader senare så fick jag reda på att kommunen inte fick äga vägen då den korsar en järnväg, lite tur hjälper till. Du bör få lov att flytta infarten enligt den ritning du har.

Jag har inte kommit så långt som till prickad mark.
Men eftersom det handlar om markarbete så tror jag inte man behöver "bygglov" i den bemärkelsen?!

Jag menar, en plattsättning på 60m2 är ju inget man söker bygglov för?
Sen borde man ju få ha bilen var man vill väl inne på tomten?

Jag hoppas också på lite tur framöver....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.