Sitter och ritar och planerar vårt framtida hus. Tror jag har en plan som passar våra behov men eftersom jag inte har bott i hus tidigare så funderar jag på om det är något jag borde tänka på eller nåt jag missat.

De största förändringarna är att köket är inflyttat, (taket kommer fortfarande gå ut lika långt utanför köket för att få en större veranda under tak).
Vardagsrummet skjuter ut längre vilket gör att det på utsidan bildar ett hörn där det är tänkt en uteplats med markis.
Vänstersidan är spegelvänd för att dörren dit ska passa bättre med köket.
Det stora sovrummet och utrymmet utanför stora toaletten har fått inbyggda garderober.

båstad.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orginalritning

båstad mod.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår skiss

Det jag är orolig för är om det är dumt att ha ett sovrum vägg i vägg med köket.
Blir hallen för liten?
Blir utrymmet som ligger precis innanför hallen en dödyta som inte går att använda?
 
Är det ett kataloghus som du modifierat?

Jag tycker att du har för lite förvaring. Går det att klämma in en klädkammare till någonstans?

Då du tog bort en liten väggsnutt vid hallen så kommer alla kläder som hänger där att synas in i vardagsrummet. Tror att det är ett dåligt val.
 
Jag hade nog inte velat ha sovrumsdörren rakt ut i vardagsrummet heller.
 
Är det skjutdörrar till allrummet? Om inte kan det vara en bra idé att ha dubbla-skjutdörrar/dörrar dit in, så om ni har många gäster och/eller behov av mer yta någon gång så är det bara att öppna upp.
 
Att flytta lilla badrummet (iom spegelvändningen) borde öka byggkostnaden lite. i orginalutförandet så är ju kök och bad i anslutning till varandra, vilket underlättar rördragníng.

Sedan finns det väl risk för störande ljud från dusch/toa (eller andra mer privara ljud ;)) in till vardagsrummet
 
Jättebra synpunkter! Det blir att fundera lite till.

Orginalet är Myresjöhus Båstad (finns liknande hos flera tillverkare).
 
Jag ändrade lite snabbt:
båstad mod2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tyckte tvätt/groventren var lite liten i orginalet, det är lite större i min skiss men är det ändå lite litet?
 
Skjutdörrar är högljudda. Vi hade det i förra huset o det gick inte att smyga upp den...vilket är bra om ngn sover
 
jag skulle sätta wc-stolen i hörnet mot klädkammaren för att slippa se en toastol från vardagsrum när dörren är öppen..
 
En allmän fundering om det där allrummet mellan de tre mindre sovrummen.

Det är väl avsett som ett undomsrum för TV, dataspel, rollspel och allt vad ungdomarna kan komma att hitta på.
Alltså sällskapsrum för kompisarna.
Är det inte risk att det blir väldigt störande för det/de av barnen som vill ha lugn och ro för att vila, läsa eller göra läxor i sina rum?

Hur man skall lösa det vet jag naturligtvis inte.
 
Tycker att det är onödigt med 2 matplatser i ett och samma hus. Skulle vara billigare och platsbesparande om samma matbord kunde användas till vardag och till fest (med förlängning?). Men då måste den placeras närmast kök men inte mitt i.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.