Hej.
Har funderingar på om det går att göra som rubriken säger!
Någon som har erfarenhet av detta?
Skulle vilja putsa utsidan med kalkbruk,men vet inte vad som gäller angående fukt osv, när man har puts på utsidan och vanlig isolering+asfaltsboard på insidan!
 
Det borde funka eftersom du har halmen utanför mineralullen. (Det hade inte gått om det var det omvända.)

Men varför vill du göra det? Det blir enklare att fortsätta med reglar och priset gissar jag blir det samma. Eftersom du har tätskikt där inne får du heller inte fördelen av halmbalhusens diffusionsöppna väggar.
 
RobertP skrev:
Hittade denna sida,men han tar inte upp nått om fukt beteende.
[länk]
Det här var en kul mening i artikeln:
In the two years it took me to completely finish the project, several families of mice began cohabitating with me and I occasionally hear them rustling through the straw
:)

Och så bodde den här killen i New Mexico. Samma breddgrad som South Carolina.
Ingen vinter att tala om alltså. Och fukt är nog inget större problem där.
 
Just nu är det 6 grader här på västkusten. I Albuquerque (inget man skriver utan att tänka sig om...) är det 2 grader och om några dagar skall de ned i -3 grader. Om sommaren tror jag de har det hett som i en bakugn.

Alltså har de ett klart behov av isolering.
 
Mössen känns som ett eventuellt problem! Kostnads mässigt tror jag inte det skulle hamna på samma kostnad!
Halmen skulle nog inte kosta många kronor, och kalk putsen skulle väl kosta under 1000 lappen för en sida på huset.
http://www.malarkalk.se/sv/category/15/Lufthardande-kalkbruk
Skulle nog också bygga "själv bärande" vägg (nebraska metoden)
 
RobertP skrev:
Mössen känns som ett eventuellt problem! Kostnads mässigt tror jag inte det skulle hamna på samma kostnad!
Halmen skulle nog inte kosta många kronor, och kalk putsen skulle väl kosta under 1000 lappen för en sida på huset.
[länk]
Skulle nog också bygga "själv bärande" vägg (nebraska metoden)
Du måste ha små väggar om du klarar dig under 1000 kronor :) :)
 
Helt novis på detta, men enligt hemsidan så ligger åtgången på ca 2kg/kvm. Och säckarna ligger på 25kg.
Förstår ju att det kommer gå åt mer på en halmvägg, men en säck borde väl räcka till 8-10kvm.
 
Från det ena till det andra:

Hur små halmbalar finns det att köpa här i landet?
Jag hjälpte mina grannar att få upp ett par halm balar på stalloftet häromdagen.
De lär ha vägt 350 kg/st och var ca 0,8 x 1,0 x 3,0 meter stora.

Om man skall isolera med halm får de väl vara ganska smala.
Annars måste man bygga ut takutsprången på alla ledder också.

Vill minnas att jag har läst att halmbalsbyggare har haft svårt att få fram balar i rätt storlek.
Pressarna kanske inte är gjorda för så små balar.

Killen i Albuquerque (bra jobbat haavard!) hade nog rätt stora takutsprång.
Det har man ju ofta på sydliga breddgrader för att skydda sig emot den gassande solen.


Ber om ursäkt att jag inte skriver något positivt.
Jag är lite mer mainstream, men tycker ändå det är kul att bolla ovanliga idéer.
 
Är nog så att det är sällsynt med små balar nu för tiden. Men har en grann bonde som fortfarande pressar små balar.
Dom är väl ca 35x50x100cm. Mitt takutsprång räcker till en balvägg, men frågan är om det behövs ett stort utsprång till en halmbals vägg?!
 
RobertP skrev:
Helt novis på detta, men enligt hemsidan så ligger åtgången på ca 2kg/kvm. Och säckarna ligger på 25kg.
Förstår ju att det kommer gå åt mer på en halmvägg, men en säck borde väl räcka till 8-10kvm.
2kg/kvm/mm står det! Eftersom putsen är ungefär 5 cm tjock blir åtgången 100 kg/kvm vägg... (920 kr/kvm)
 
RobertP skrev:
Mössen känns som ett eventuellt problem! Kostnads mässigt tror jag inte det skulle hamna på samma kostnad!
Halmen skulle nog inte kosta många kronor, och kalk putsen skulle väl kosta under 1000 lappen för en sida på huset.
[länk]
Skulle nog också bygga "själv bärande" vägg (nebraska metoden)
Mössen kan nog bli ett problem eftersom du staplar balarna mot en vägg och då blir det nog fickor här och var. Bygger du ett "äkta" halmbalshus med puts på båda sidor blir det inte plats för en mus någonstans.

Du har ju redan en stomme som bär huset så ditt hus blir inget Nebraska-hus. (Mitt är/blir.)
Du kan nog räkna med att halmen kommer kosta ungefär 150 kr/kvm vägg så det blir inte så dyrt, men du måste ju också förlänga taksprång och bygga större platta.
 
Min erfarenhet är att det är svårt att få tag på småbalar - även om det går. (Risken är att när man hittar någon som har både halm och press så regnar det så halmen blir förstörd.)
Vad jag gjorde med balarna jag har i golvet, och som jag skall göra med hela huset om jag skall bygga flera gånger, var att köpa storbalar och få hem en bonde med press och sen pressade vi om balarna på min gårdsplan.
Eftersom det finns storbalar överallt kan man alltid få tag på halm av bra kvalité från någon som hade turen att slippa regnet.
 
RobertP skrev:
Dom är väl ca 35x50x100cm. Mitt takutsprång räcker till en balvägg, men frågan är om det behövs ett stort utsprång till en halmbals vägg?!
Även om du har kalkputs tycker jag du bör ha minst 50 cm utanför väggen. Jag har 80 cm.
 
Läste visst inte tillräckligt noga ang, putsen! Vart ju en annan pris bild då! =(
Tack för alla tankar, måste nog fundera över det här noga innan man gör nåt!
Halm kanske skulle va ett bra alternativ om man skulle bygga ett hus från grunden istället.
Gillar att det är miljövänligt, och fascineras av sättet att bygga av halm och även "cob".
Men är kalkbruk dyrare i Sverige gemfört med andra länder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.