Hej!

Jag har begärt in offert på ett komplett vedpaket. Pannan är en Calmarpanna V33 + 2 st 750 acktankar + övriga komponenter.
Jag uppskattar priset för ovan till 50000-65000 beroende var man kollar på internet.
Troligen har VVS-firman bättre priser än vad jag som privatperson har.

Offerten är på 98000 vilket jag tycker är väldigt högt.
Hur mycket är det rimligt att betala för installation? Det är knappast mer än 2 dagars jobb.

Pannan ska stå i ett garage som förnärvarande är tomt och en färdigdragen kulvert finns dragen.

Jag kanske ska tillägga att den firma som får installera pannan även lämnar offert på installation av 6 st radiatorer. Den offerten känns rätt ok (18000 inkl material).

Har ni några tips? Finns det någon bättre/lika bra panna för mindre kostnad?

/Olof

 
Olof_n skrev:
Hej!

Jag har begärt in offert på ett komplett vedpaket. Pannan är en Calmarpanna V33 + 2 st 750 acktankar + övriga komponenter.
Jag uppskattar priset för ovan till 50000-65000 beroende var man kollar på internet.
Troligen har VVS-firman bättre priser än vad jag som privatperson har.

Offerten är på 98000 vilket jag tycker är väldigt högt.
Hur mycket är det rimligt att betala för installation? Det är knappast mer än 2 dagars jobb.

Pannan ska stå i ett garage som förnärvarande är tomt och en färdigdragen kulvert finns dragen.

Jag kanske ska tillägga att den firma som får installera pannan även lämnar offert på installation av 6 st radiatorer. Den offerten känns rätt ok (18000 inkl material).

Har ni några tips? Finns det någon bättre/lika bra panna för mindre kostnad?

/Olof
Jag tycker det låter mycket. Jag köpte pannan och sakerna jeg behövde och fick tag på en röris som gjorde arbetet och han betalade jag ungefär 8000 kr för instalationen. tog ca 12-15 timmar (kommer inte ihåg)
 
G
Betalade 92000 för calmar 33 o två tusenliters tankar + 300 lit tryck kärl + allt annat som kom till.2 man ca 3 dagar med uppstart av pannan.Dock ingick restiden varje dag (ca 10-12 mil enkel resa).Dom arbetade utav bara den,men det var en massa rör som skulle dras.
Andra offertnissar har hamnat på över 100000 loppor.
Pannan och tankpriset är inte mkt att diskutera.Skiljer så lite i kronor mellan bra pannor.
Dock så kan man om man vill köpa billigare pannor med sämre verkningsgrad eller varför inte en gjutjärnspanna för 14000:- som har en verkningsgrad på 70 %.
Dock känns det som att bita sig i tummen.Snåla bör du göra på något annat.Köp en Calmarpanna, och efter att du eldat några gången i V33 så kommer du att vara helnöjd.
visst finns det några till i lite lägre priser,dock så verkar alla pannor hamna i samma slutpris när installationen är klar.Skiljer inte många kronor:
 
Jag funderar nästa på att själv köpa pannan och försöka få något VVS:are att installera den.
Lite konstigt att VVS-firmorna lägger på så mycket extra på materialet.

Jag jämförde priset på VVS-material jag själv köpte i sommras till grund/avlopp med materialet VVS-firman fakturerade mig för inomhus jobbet och det skilde rejält.
VVS-firmans grejor var 1,5-3 gånger dyrare mot vad jag själv som privat person gav.
Jag handlade på ett av ställena som VVS-firmorna själv handlar och då har dom garanterat bra rabatter.

Jag ska avvakta några offerter till innan jag bestämmer mig. Blir nog i alla fall en Calmarpanna. Det är sant att man inte ska snåla på material i bygget.

/Olof
 
Jag känner en vvs kille och han har två pris listor.En när han får hålla med materialet och en om kunden har grejorna på plats..
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag känner en vvs kille och han har två pris listor.En när han får hålla med materialet och en om kunden har grejorna på plats..
Så gör folk inom alla branscher.. men vvs nissar verkar kunna ta väldigt mycket
mer än vad andra hantverkare gör..

En lokal firma ville ha 85´000:- för samma anläggning som jag köpte på rinkaby
för under 40´000:-

Och sååå lång tid tar det inte att koppla in en panna.. iaf inte så det var värt 45´000:-


/Daniel
 
Jag har inte mycket att tillägga, men vill bekräfta samma erfarenheter vad gäller rörfirmornas svinaktiga sätt att smyga in kostnader. Gissar att dom försöker undvika diskussioner om skyhöga timkostnader och redovisar på fakturan en normal timpenning. Istället fläskar dom på med överpriser på material. Det är klumpigt eftersom många inser det och dom skapar sig ett dåligt rykte.
Det sätt att verkligen få ner kostnaderna jag använt mig av, har varit att köpa begagnat. Jag sparade massa pengar på att köpa från skrotfirma, gick själv med rejäla skiftnycklar och stora rörtänger och tog loss kranar, klämkopplingar, T-rör, osv. Gav i princip samma kilopris för skrotet som dom kunde få vid vidaretransport till smältugnarna. Grövre dimensioner av järnrör kräver ibland gas för att få isär, men sen är det ofta lika bra som nytt. Vill man snåla ännu mer, går det att göra fynd i samband med rivning och renovering. Det kan ligga mängder med kopparrör, inklusive kopplingar, som bara skurits loss och kastats. Jag har plockat åt mig för framtidan behov ibland. Installerade t ex i sommarstugan en VV-beredare och tvättställ utan att köpa rör eller kopplingar alls, hade t o m färdiga lödda böjar som passade. En liten påse med nya "förlovningsringar" i olika storlekar kan förstås vara bra att renovera begagnade klämkopplingar med.
 
Varför offert öht?

Snart kopplas det in en vedpanna, tank, kulvert osv här, den firma jag valt lämnar ej offerter på arbetet, vilket jag tycker känns helt ok.
Vad de lämnar är så klart timkostnad + uppskattad arbetstid.

Priset på delarna har jag inte full koll på än, vad jag vet är att pannan är dyrare än om jag själv köpt den på t.ex Rinkaby.
Men jag accepterar detta och tror det ger en ett bättre samarbete om man köper delarna genom installatören.


De erfarenheter jag har av offertlämnande(garage-bygge, badrumsrenovering, skorsten) där det ingår både jobb o delar, är att det blir dyrt!
När jag sen istället valt att göra jobbet mer på egen hand, delvis assisterat av hantverkare, har jag gång på gång uppmärksammat all den tid det tar å frakta hem material.
Denna insikten är nog alla medvetna om, men man glömmer så lätt bort den emellanåt.

I detta fallet kan jag inte göra mycket av jobbet själv, kanske transportera lite grejer, så jag får lita på att jag valt "rätt" rör-firma.

Iom att jag ej begärt in några som helst offerter från några olika firmor, utan enbart gått på rekomendationer o eget tycke, så skall det bli spännande o se sluträkningen!


 
Vi tog in tre offerter. På tre olika pannor med lite olika utrustningsalternativ, så de är inte helt jämförbara.

1. Euronompanna med 2*750 liters acc med varmvattenberedare. Inklusive alla tillbehör utom eldragning, hårdlödda rör. 149 000:-

2. Baxi Bonus 30 med 2*500 liters acc med varmvattenberedare. Återanvändning av befintlig motorshunt. Presskopplingar. El tillkommer. 80 000:-

3. Effecta Woody (35 kW) med 2*750 liters accumulatortank med varmvattenberedare och förberett för solpaneler. Presskopplingar. El tillkommer. 98 000 :-

Vi valde nr 3 pga modernare panna (lambdastyrning). I övrigt var priserna jämförbara mellan Baxi och Effecta, om man anpassade paketen till innehållet (accstorlek och möjlighet till solpaneler). Upplevde inte priset som hutlöst, vill gärna ha garantin att kunna skylla på någon annan om det går snett ;-) samt att tiden att fixa själv inte riktigt fanns då vi har småbarn och mycket annat att stå i.
 
Hej!

Tack för alla svar. Jag tror nog också att det kan bli billigare om man låter hantverkaren jobba per timma som BobLewis skriver. EL och en del VVS har jag kört rörligt och det har varit bra.
Man får bara ha lite koll på hur många timmar som hantverkaren har jobbat.
Ett undantag är just delarna VVS-firmorna säljer. Där verkar det inte finnas något hejd på vilket påslag dom lägger på.
Jag har fått offerter ifrån 2 firmor och väntar på en 3:e.
Ena firman vill ha 98000:- och den andra 111000 (inkl 4 meter skorsten). Problemet är att leveranstiden är 5-7 veckor hos firma 1 och den andra firman inte hade tid förens i februari (vet inte varför dom inte sa det när jag pratade med dom första gången).
Den sista firman har i alla fall en panna i lager och det muntliga priser var 80000. Jag får dock vänta och se om priset är det samma när offerten dyker in.
Är det det så är valet givet.

/Olof
 
spännade det där med priser.. men när det va dags för mig tröttnade jag på allar rörisar som babblade om ditten och datten.. så jag köpte skälv skorsten, panna, acctankar. laddomat, cirkpumpar. syrventiler,expansionskärl, rör, kopplingar, å allt! Ställde grejorna där jag ville ha dem monterade skorstenen hängde upp alla rör i taket där dem skulle vara, kopplade i hop tankarna osv. och satte i hop alltsammans med B.press kopplingar sedan va det bara för röris att komma med sin apparat och pressa kopplingarna och skruva i vissa övergångar från pannan bla. till pressdelar.. detta gjorde han på ca 10tim totalt med restider (3besök) vid varje besök kontrolerade vi i hop vad för material han behövde nästa gång och hur det skulle kopplas så vi va övverens om hur det slutligen skulle bli.. detta är nog ett ovanligt sätt. och har man inte någon som känner någon, kan det nog bli problematiskt att få en röris att jobba under dessa förutsättningar.. men summan av det hela blev ca40.000 mindre än dem offerterna jag fått in.. och i dem ingick inte skorstenen vilket kostade mig ca 13.000 till vilket innebär att i slutändan betyder att det blev minst 50.000:- billigare än om en rörfirma hade gjort allt skälva.. dock krävdes det en hel del tid i pannrummet av mig + ett antal besök på "rörshoppen" och det va väl inte direkt kul att baxa in acctankar och tung panna i pannrummet! men enligt mig helt klart värt pengarna jag "tjänade"
 
Hej!

Jag har tillslut beställt allt material själv. Valde en Solo Innova istället eftersom leveranstiden var 7 veckor på Calmar pannan.
Solo Innovan var 5000:- dyrare än Calmarpannan. Allt som allt kostade sakerna 70000:-
(Panna + 2 750L ack tankar, Installations paket samt elpatron och Syr remperaturbegränsare)

Jag har fått ack-tankarna och pannan ska komma nästa vecka.

Nu saknas bara en skorsten samt en VVS-installatör :)

/Olof
 
Jag har en alldeles ny installation i källaren: Calmar v33+2 st 1000 liters tankar (solslinga +2st vv-slinga i en av tankarna)+nytt expansionskärl+syrventil. Allt som allt: 107000. Snusigt dyrt tycker jag. Rörisen förklarade sig med att kopparn dubblerats i pris det senase året. Det ska väl tilläggas att avståndet mellan panna och tank är ganska stort, så det blev mycket rör. Men ändå väldigt dyrt. Som tur är var han duktig och kopplade allt rätt. Det har fungerat utmärkt så när som lite inställningsproblem med pannan i början.

http://www.acc.umu.se/~krynch/temperature/temp.htm
 
jo rören och kopplingarna är inte helt gratis.. köpte rör och kopplingar för mellan 15-20.000:- (bytte även även alla rören i källaren) och har pannrummet utanför huset = många meter rör!
 
Olof_n om du nu köppt panna, accar, syr, för 70.000:- tror jag tyvärr inte du komer tjäna något direct,, du hade en offert på 98 utan prutning!? dem hade säkert gått ner lite om du legat på.. och du skall ta dit rörpulare och göra "resten" och stå med eget materiel!? rör kopplingar expansionskärl osv,.!? så om jag gissar kommer deras räkning inte att stoppa på 30.000:- (men det är ju bara en gissnig)
Har du bestämt dig för skorsten!? Gör som jag köp svensk kvalité Nvi2000 http://www.nvi.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.