ISP'ns router räcker inte till utan behöver kompletteras med en switch. Vi kör "bara" IP-TV, surf, NAS, en PC för Nexa och väderstation och andra ganska normala saker.

Jag kollar på Webhallen och det finns mängder av omanagerade switchar från en knapp hundring och uppåt.

Vad ska man välja? Kan man ta ett lågprismärke? Vi vill gärna ha en strömsnål eftersom den kommer att stå på 24/7.
 
...men ska man köpa en switch idag kanske man ska skaffa en med PoE? Kan vara bra att ha för kameror och annat.
 
Netgear GS105 är populärast på prisjakt och kostar typ 200:-. Visserligen enbart 100 Mbps men det räcker för dina behov. En produkt med rank 1 på prisjakt brukar ofta vara prisvärd.
 
fast tyvärr kostar det 5 gånger mer än en utan så....nä.
 
pelpet skrev:
Netgear GS105 är populärast på prisjakt och kostar typ 200:-. Visserligen enbart 100 Mbps men det räcker för dina behov. En produkt med rank 1 på prisjakt brukar ofta vara prisvärd.
Som jag länkat till ovan... Dessutom är den 1 Gbit.
 
OK, tack! Netgear, D-link, TP-link - är det som Volvo/Saab eller kan man se kvalitetsskillnader? Någon som satsar mer på energisnåla produkter?
 
En kollega sa att TP-link är som en Skoda när jag ställde Volvo/Saab-frågan... :)

Jag ska kolla på den!
 
jag har testat några TP-link för att dom kostat noll och intet på tex Webhallen. Någon accesspunkt och router. Det har funkat väldigt problemfritt faktiskt. Väldigt prisvärt känns det som.
 
Vad gäller strömförbrukning. En switch i den klassen drar typiskt 3 - 5w. Då angivet som max effekt som går åt då den körs för fullt på samtliga uttag.

I praktiken drar den avsevärt mindre, framförallt när det inte är någon traffik genom den. Vet dock inte hur mycket. men jag skulle gissa på att den drar kanske 2w (troligen mindre än så) i genomsnitt.

I så fall går det åt 1 - 2 kwh i månaden, säg 20 kwh om året, till ett pris på 1,50 /kwh (även det högt räknat).

Så om en viss switch kostar 30kr om året i drift, och en "lågenergi" varian kanske påstår sig dra 20% mindre så pratar vi om 3 - 5 kr i besparing. Känns inte som en parameter att välja efter.
 
Jag skulle satsa på kvalité och hålla mig borta i från budget switchar från d-link, netgear mfl, lägg några hundralappar extra och köp en i mellanklassen och köp en 8 portars, rätt vad det är så behöver du 2-3 uttag till.

Köpte själv 2 st d-link 4 portars gb switchar (de billigaste som gick att få tag i just) för ca 2 år sedan, jag har haft en del skumma prestanda problem och enheter som inte gått att hitta i nätverket de senaste året som jag har ringat in till just de två switcharna.
 
noone70 skrev:
Jag skulle satsa på kvalité och hålla mig borta i från budget switchar från d-link, netgear mfl, lägg några hundralappar extra och köp en i mellanklassen och köp en 8 portars, rätt vad det är så behöver du 2-3 uttag till.

Köpte själv 2 st d-link 4 portars gb switchar (de billigaste som gick att få tag i just) för ca 2 år sedan, jag har haft en del skumma prestanda problem och enheter som inte gått att hitta i nätverket de senaste året som jag har ringat in till just de två switcharna.
Har du tips på något märke i mellanklassen som är värt att titta på? Jag är också på jakt efter switch med ungefär samma behov som TS.
Själv känner man bara till de redan nämnda märkena som "vanliga", allt annat känns lite som "udda märken". (givetvis pga okunskap)
 
Min erfarenhet är att omanagerade switchar är en produkt som nästan aldrig orsakar problem. De bara går och går och går för det mesta. Går något sönder är det oftast strömaggregatet. Så du kan egentligen köpa vilket märke som helst.

Skillnaden är enorm mot konsumentroutrar. Sådana fungerar ofta väldigt dåligt och kräver konstanta omstarter.
 
Tycker att när det kommer till switchar så funkar tex Netgear, D-Link osv utmärkt till skillnad från deras routers.
Jag har några stycken som bara finns och fungerar sedan många år tillbaka. Däremot har jag valt strömsnåla varianter, inte för att spara några ören i elkostnad per år utan för att dom håller sig svalare => elektroniken håller längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.