Krockar man med någon med sin bil så finns tydliga regler och/eller kunskaper om att man ska skriva papper o blanda in försäkringsbolagen. Men vad händer om man har sönder någon annans egendom? Som exempel ifall man tappar en annan persons dyra kamera i marken, eller om man råkar spilla kaffe på en annans dyra dunjacka i trängseln, vad gäller då?

En annan fråga som är nära besläktad, om kommunen gräver upp gammal asfalt och inte gör provisoriska "snygga kanter" där man skarvat, vad gäller då ifall man kör sönder bilen i mörkret? Där jag bor idag finns en kant på ca 8-9cm, sylvass kant i lodrätt vinkel. Kommer kommunen undan genom att sätta upp en skylt "arbete pågår" ? Frågan handlar väl om i vilken grad kommunen är skyldig att lämna vägens kondition i under byggnad.
 
Vad är det du vill ha hjälp med? Jag tror nämligen att det är lite olika lagrum och praxis beroende på om du spiller kaffe eller dundrar in i en asfaltskant med bilen....
 
Är det en försäkrings skojjare som är i farten å vill veta vad han får ut mest slantar för :p
 
Eller någon som har mycket otur :)
 
Har du sönder någon annans egendom blir du ersättningskylldig. Det gäller överallt, går du t.ex in i en butik och du (eller ditt barn) har sönder något måste du betala (även om de flesta butiker förmodligen inte slulle kräva det av dig om du ber om ursäkt).
Det finns något som heter "normalt aktsam" tror jag, så om nån har ställt upp en två meter hög glasstaty mitt i en dörröppning kan du nog slippa, så om du spiller kaffe för att bussen tvärnitar så kan du säkert hänvisa till det.
Vad gäller guppen vet jag dock inte...
 
Alla allmäna vägar skall vara körbara om de inte stängts av.
Däremot kan det innebära 2km/h då vägarbete enligt lag innebär att du ska anpassa din hastighet.

Går bilen sönder där det inte fanns skyltar eller du körde väldigt långsamt (oftast när kanten är så hög att kjolen tar i) kan du kräva ersättning. Hör av dig till kommunen. Men det är aldrig en snabb process. Och det gäller att kunna hävda att vägen ej är körbar
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Vi hade ett fiberarbete i området där jag jobbar/bor. De hade grävt 10-12cm djupa diken tvärs över gångvägarna och lämnade diket öppet i flera dagar.
De hade markerat diket med att ställa 2 orange skyltar i gräskanten bredvid diket. Förstår en 7-åring det?

Jag ringde kommunen 4 gånger, de var måttligt intresserade.
När jag påtalade att jag nog var tvungen att ringa polisen då jag ansåg att det va riktigt farligt för mindre barn som cyklar rakt ner i ett dike så blev det fart på dem. Senare på dagen var det asfalterat å klart.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Hade en kollega som körde sönder fram o sidokjolar. Fick pengar men den gången var kommunen inte så snabb.
Jobbat med att gräva fiber och när det var som värst gick det åt 1h varje dag att fylla upp de nedkörda shakten. Vi asfalterade när vi hade tillräckligt för en heldag. Oftast var 7:e-10e dag
 
bjolo360 skrev:
Har du sönder någon annans egendom blir du ersättningskylldig.
Jag önskar att du hade rätt men det är inte min bild av hur lagstifningen ser ut. Vilka lagrum stödjer du dig på?
 
Näe vi har tidigare fått lära oss att tex om en släpvagn kommer på rull och skadar grannens bil så behöver det inte betyda att man är ersättningsskyldig. Förutsättningen är då att man gjort rimliga åtgärder för att detta inte ska ske, dvs att man inte varit oaktsam. Tokigt tycker jag, men så verkar det fungera.
 
Ja, jag har uppfattat det som att så länge man förstör något genom en olyckshändelse så krävs det oaktsamhet för att den som orsakar skadan ska bli betalningsskyldig.
 
Jag noterar att detta betyder att denna 80-talistmentalitet (det är någon annans fel!) vi diskuterat i en annan tråd redan nästlat sig in i lag och försäkringsregler......huwa!
 
nattugglan11 skrev:
Men vad händer om man har sönder någon annans egendom?
Noterar med viss förvåning att ännu ingen hänvisat till Skadeståndslagen (1972:207). Där stipuleras i 2 kap, 1 § "Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan. Lag (2001:732)"

Sen är det naturligtvis inte hela sanningen utan skadeståndsrätt är nog inte alltid självklart eller entydigt så att ge ett glasklart och heltäckande svar på TS fråga är nog inte möjligt. Det kortfattade svaret blir dock att om man avsiktligen eller på grund av vårdslöshet har sönder någon annans egendom ska man ersätta skadan.
 
Läser du lite mer ser du att lagen inte är tillämplig på TS frågeställning.

nattugglan11 skrev:
Men vad händer om man har sönder någon annans egendom? Som exempel ifall man tappar en annan persons dyra kamera i marken, eller om man råkar spilla kaffe på en annans dyra dunjacka i trängseln, vad gäller då?
 
injonil skrev:
Läser du lite mer ser du att lagen inte är tillämplig på TS frågeställning.
Ja om "tappar" eller "råkar" är att anse vara vårdslöst är nog svårt att tvärsäkert uttala sig om generellt. Jag kan nog mycket väl tänka mig att om man springer runt med en skvättande kaffemugg i trängsel, så skulle det anses vara ett vårdslöst agerande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.