anders07 skrev:
ÅVC i Bromma är riktigt bra, även den bakomTäby (vad den nu heter) om man har mycket grejer på släp... Jag har kört det mesta själv på släpvagn som jag hyr på OKQ8 eller Statoil. Brukar kosta 250 kr för 4 timmar eller ca. 400 kr för ett dygn.
Jag har använt "Junkbusters" också och de tar med sig en hel liten lastbil för 3-4000 kr lite beroende på vad det är för grejer... De släpar ihop allt också men då kan man behöva betala lite extra om det tar lång tid.
Hyra släp? HTTP://www.freetrailer.se, kostar inget utom en bokningsavgift på 25:- för ett dygn, hämta och lämna släpet på närmaste K-Rauta och några andra ställen. Påföljande dygn 199:-
 
ullberg skrev:
Den "bakom Täby" heter Hagby och även om Sörabs ÅVC:er ofta är välskötta är de numer ordentligt restriktiva med vem som slänger skräp där. Det gäller att man bor i rätt kommun och inte kommer i en reklamskyltad bil:

[länk]

Så det gäller att TS bor på rätt ställe, men då är mycket riktigt Hagby bra.

En person jag känner hjälpte sina föräldrar att rensa lite i deras trädgård, kopplade föräldrarnas släp bakom sin bil och åkte till just Hagby för att slänga. Han höll på att bli avvisad då bilen var registrerad på en person (honom) som inte bor i "rätt kommun". Efter ett tag kunde han ändå få dem att acceptera att han kanske ändå hjälpte sina föräldrar, men hade det inte varit för att släpet stått på en person i rätt område hade det aldrig gått.

Jag förstår att det är förknippat med stora kostnader att driva en ÅVC, men jag tror nog ändå kalkylen ser rätt bra ut ur ett samhällsperspektiv, det är någon som stirrar sig lite för blind på den specifika resultaträkningen.

/U
Borde varit pga företagsbil med reklam på sidorna. Finns många inklusive mig som kör leasingbilar, som inte är reggade på föraren i ngn av de anslutna kommunerna utan på ett finansbolag utanför området, har aldrig haft problem på Hagby pga detta.
 
ullberg
nope, en vit passat -09, inga loggor eller dyl, dock har den personen ett eget företag, men den bilen är privat, inte företagets, och så mycket lär de väl inte kolla upp... De var kanske på extra dåligt humör den dagen, som du ser i PDF:en - det är personalen som avgör om du får slänga eller inte ("ÅVC-personal har rätten attbedöma detta för varje unikt tillfälle. ") så det räcker ju att en person surnar till lite.
 
Vad Hagby egentligen är ute efter med dessa regler för företagsbilar är att inte alla bygg- och målerifirmor fyller containrar fritt utan får betala.

Dåligt humör på Hagby, har du varit där en lördag eller söndag förmiddag när alla som inte brukar köra släp trängs längs rampen? Det kan få vem som helst att tappa humöret. Har en bekant som fick sin fot överkörd där, strax innan samma släp demolerade hans bilsida ...
 
ullberg
TeroM skrev:
Vad Hagby egentligen är ute efter med dessa regler för företagsbilar är att inte alla bygg- och målerifirmor fyller containrar fritt utan får betala.

Dåligt humör på Hagby, har du varit där en lördag eller söndag förmiddag när alla som inte brukar köra släp trängs längs rampen? Det kan få vem som helst att tappa humöret. Har en bekant som fick sin fot överkörd där, strax innan samma släp demolerade hans bilsida ...
I all välmening, det känns som att du tar åt dig väldigt mycket, jag är inte sur på personalen på Hagby (dit du väl ändå inte hör enl. ovan), så du behöver inte försvara dem.

Ja, jag har varit där alla dagar i veckan, jag har sedan jag föddes haft möjlighet att slänga på Hagby (även om jag inte vet om anläggningen funnits så länge) om än på några olika adresser. Och jag förstår mycket väl varför man inte vill tillåta företag att gratis göra sig av med avfall (egentligen har jag lite svårt att se varför en privatperson inte får leja bort tjänsten "släng skräp" utan att det ska kosta, men det låter jag bero)

Det förvånar mig samtidigt att de inte har ett effektivare system, exempelvis bom och ett kort (till och med på vårt landställe, norra roslagen, har man skickat ut sådana kort, dock står bommarna alltid öppna och det ställs inga frågor). Då skulle man dessutom kunna reglera trafiken uppe på rampen som, precis som du säger, ofta är lätt kaotisk.

/U
 
ullberg skrev:
I all välmening, det känns som att du tar åt dig väldigt mycket, jag är inte sur på personalen på Hagby (dit du väl ändå inte hör enl. ovan), så du behöver inte försvara dem.

/U
Nejdå, det var bog bara allmänna reflektioner.
 
Jag tror jag får samla ihop krafset, låna syrrans bil, hyra släp och köra skyttel trafik.
 
ullberg
Japp, jag tror det är den bästa idén, åtminstone om man inte har väldigt bråttom. man lär sig iof ganska snabbt att få med sig rätt mycket i ett lass...
 
Sortera så mycket du kan redan hemma....att lassa kärran full med allt blandat är inte roligt när du väl ska lasta av....
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
När det gäller hyra av släp, kan jag tipsa om freetrailer.se. De "hyr" ut släp gratis. Du får låna släpet i ett dygn för en bokn. avgift på 25kr. Vill man ha det längre får man betala 199 kr per extra dygn. De lever på reklampengar från K-rauta osv. som står på släpen.

Jag har nyttja dem ofta, det fungerar bra. Enda nackdelen är att de har inga släp med gallerväggar som är bäst för skräpkörning. Men det fungerar rätt bra med deras täckta släp.
 
Enk Projektet skrev:
Sortera så mycket du kan redan hemma....att lassa kärran full med allt blandat är inte roligt när du väl ska lasta av....
Ett bra tips måste jag säga. Man blir varken populär bland personalen eller andra på återvinningen om man kör in med en överfylld osorterad kärra när det är många besökare.

Vet personer som t o m blivit nekade att köra in eftersom de kommit med överfylld osorterad släpvagn.

/Krister
 
Tack för alla tips!
Ska sortera, vet bara inte riktigt hur.. Får väl åka till sopstationen och kolla.
 
ullberg
Jag har länge funderat på att plasta in kartor över de ÅVC:er som jag besöker mest och lägga i lådan där jag har spännband till släpet. Jag minns ju aldrig i vilken ordning jag ska lägga in allt och orkar aldrig kolla upp det när jag väl sätter igång en röjningsvända.

(sen lär de ju omedelbart ändra placeringen av containrar när jag äntligen får arslet ur vagnen...)

EDIT: till TS - det brukar finnas översiktskartor på ÅVC:n hemsida, då får du både en lista på fraktionerna och i vilken ordning de kommer på rampen.
 
Mrs Strawberry skrev:
Tack för alla tips!
Ska sortera, vet bara inte riktigt hur.. Får väl åka till sopstationen och kolla.
Ta kort med mobilen på vad som får läggas var...ta även ett kort på öppettiderna.....
 
Krille4 skrev:
Vet personer som t o m blivit nekade att köra in eftersom de kommit med överfylld osorterad släpvagn.

/Krister

Det är just detta som inte är miljöfrämjande! Det som händer är ju att när dom blir nekad så hamnar skrotet i naturen istället.

Samma sak med regeln dom har med spillolja, man får inte lämna av mer än 10liter på åvc men vafan om jag byter olja i båda bilarna så måste jag åka två gånger med bilen för att lämna oljan. Vad händer då? Jo mindre nogräknade lär ju elda upp oljan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.