Hej,

Min övervåning på mitt hus såg ut nästan exakt så här så här när vi köpte huset (två fönster på var sida istället för tre bara):
index.php?pic_id=90934.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag över halva utrymmet öppet upp i nock, och i resterande har jag satt ett oisolerat huntonit tak (pergoklick i taket ni vet ;))

Min fråga är, vad behöver jag tänka på i form a ventilation? Vi kommer att ha ett badrum där jag är med på att vi måste ha direkt ut, frsikluftsventilation. Men för det resterande?
Ovanför varje fönster är två ventiler, fyra fönster totalt på ovanvåningen, det är allt idag.


  1. Måste jag ventila ut mot kattvindarna? Om man bortser från ljud, bör det vara isolerat mellan stödvägg och kattvind (osb+gips)?
  2. Måste jag ventilera genom innertaket mellan boyta och vind så att säga? Det är oisolerat i innertaket idag, bör det vara det?
  3. Måste jag ovanför innertaket ha någon mer frisklufts ventil, typ uppe i nock?

Ytterst tacksam för era kloka inlägg då jag vet nada om ventilation :)

Mvh,

R
 
Tack för svar Fredrik! Skall absolut kika på den, den verkar väldig generell dock. Hoppades på att någon skulle kunna hjälpa mig med sakfrågorna :)

Mvh

R
 
Vad har du för ventilation på bottenplan?
I badrummet skall du ha frånluft i någon form och sedan friskluft in i dem övriga rummen.
 
I badrummet skall du inte ha ventilation direkt ut i det fria.
Badrummet skall ha frånluftsventilation som du ansluter till husets övriga frånluftsventilation. Har du uteluftsventiler i övriga rummen där uppe samt frånluft i bad så skall detta räcka. Du behöver också efter detta ominjustera hela ventilationssystemet i huset.
Ang utrymmet ovan tak i ena halvan borde det räcka med någon ventil så att luften får lite cirkulation.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
ravedog skrev:
Tack för svar Fredrik! Skall absolut kika på den, den verkar väldig generell dock. Hoppades på att någon skulle kunna hjälpa mig med sakfrågorna :)

Mvh

R
Hej

Den länken är riktigt bra att börja med så alla hänger med.

Misstänker att du har frånluftventilation i huset och kanske du har en frånluftvärmepump för uppvärming?

// Fredrik
 
Redigerat:
Hej ni,

Tack för bra svar, noterat ang badrum och det är det enda rum där uppe som jag kommer låta någon annan sköta helt :)
Vi har "återcikulerande luft" med en Nibe fighter 310 vid rodret på nedervåning, Jag har dragit upp vatten på ovanvåning och kört vanliga radiatorer under alla fönster. That's it.

Noterat att jag skall ha en ventil till den stängda vinds delen, behövs mer än en eller räcker det tror ni?
Vad sägs om kattvindarna, skall det ventileras till dem. Det är ju isolerat i kattvindarna men det är också isolerat mellan kattvind och rummen?

mvh,

R
 
Hej ni,

Hoppas alla överlevt jul och nyår!

Någon klok med tankar kring de två funderingarna ovan :)

Ventil till den stängda vinds delen är sagt, behövs mer än en eller räcker det tror ni?
Vad sägs om kattvindarna, skall det ventileras till dem. Det är ju isolerat i kattvindarna mot taket och också isolerat mellan kattvind och rummen, tänker mest på att luften där inne kommer att stå helt still.

Tack på förhand!

Mvh

R
 
Bump :)
 
1a. Kattvindarna ska ventileras med galler mot boutrymmet innanför.
1b. Stödväggen ska ej isoleras eftersom takkassetterna redan är isolerade (enl bild).
2a. Ingen särskild ventilation i innertaket upp till krypvinden behövs
2b. Innertaket får ej isoleras eftersom takkassetterna redan är isolerade (enl bild).
3. Inga tilluftsventiler på krypvinden

Viktigt att frånluftsventilationen fungerar på alla våningar så det blir lite lagom undertryck i huset.
Nibe 310P arbetar med frånluft där värmen återvinns då värmebehov finns och luften som skickas ut kallas avluft. Återcirkulerande luft är något annat som förekommer vid luftvärme och ni har vattenburet värmesystem med radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.