Hej,

Jag har planer på att lägga in golvvärme i ett hus från 1975 som har krypgrund och funder på vilken den bästa lösningen är, 90kvm. Jag har varit ganska säker på att använda spårade cellplast skivor men jag börjar nu tveka för att golvet blir ju lite högre. Alternativet som jag nu funderar på är att ta bort de befintliga spånskivorna och lägga dit nya spårade, men hur mycket jobb är det? Brukar det vara lätt att få loss spånskivorna? Står innerväggarna på spånskivorna så att man måste kapa bort skivorna?

Tacksam för goda råd,
Roger
 
Hej,
Laminat på 70kvm, klinkers på resten,
 
Jag har använt spårade cellplastskivor och jag är nöjd med resultatet. Det riktiga betyget kommer väl om en sådär 25 år då de visar sig om cellplasten har packat ihop sig eller om den är lika stum som en spånskiva.

Att riva upp ett befintliga spånskivegolv kan vara ganska jobbigt då man för det mesta limmar fast golvspånet i reglarna. Har du tur så har man slarvat i ditt hus och då behöver du "bara" skruva loss all spånskruv för att lyfta golvet. Dock så kan det ju någon gång i tiden ha limmats en matta direkt mot golvspånet och i så fall så lär skruvarna vara täckta av gammalt lim och det är ju inte världens roligaste att få bort alla gånger.

Om innerväggarna står på undergolvet eller inte är olika från hus till hus. Hos oss så står innerväggarna på separata reglar så vi hade inga problem att lyfta råsponten och dra matningen till golvvärmefördelaren i bjälklaget. Dock så har vi betongbjälklag så det det gör det ju betydligt mycket lättare att ställa väggarna på separata reglar jämfört med ett hus med träbjälklag. Ta bort några golvsocklar så kanske du kan se om undergolvet försvinner in under väggen eller inte.
 
Billigast och minst bygghöjd är ju att fräsa men en hel del jobb. Men det är ganska mycket jobba att riva bort befintligt golvspån också. särskilt om det är limmat. Istället för att lägga golvspån ovanpå det befintliga golvet kan du ev lägga glespanel, det är billigare. Dock inte helt säker på att det är ok för laminat, du får kolla med tillverkaren av golvet. För klinker måste du ha stabilare underlag. Enklast där är nog att lägga slangen direkt på spångolvet och klamra och flytspackla in den, bygger lite mera dock.
 
Det allra bästa vore att riva ut krypgrunden, skotta in singel, rejält med markisolering och sedan gjuta in en tunn väl armerad platta med slang i. Mycket jobb är det men i mitt tycke den absolut bästa lösningen. Krypgrund och golvvärmeslang i träbjälklag är svårt att få riktigt bra.
 
Vi har LK EPS16. Den är ju smidig eftersom man kan lägga klinker rakt på utan att ha golvgips mellan.
Den bygger bara 16mm totalt.
 
Hej,

Tack för alla svar, det verkar ändå som spårad cellplast är det bästa alternativet för mig. 16mm skivor vore perfekt men det kanske stöper på slinglängd 70m vid 50w/kvm. Jag har fått för mig att 50w/kvm kan vara lite lite också för ett hus i Sälen. Ska jobba vidare på cellplast alternativet.
 
Ska du ha klinker som ytskikt på LK EPS 16 ska undergolvet med 22mm spån, enligt LK, ha en böjstyvhet som motsvarar cc30 mellan bjälkarna. Det innebär väl att man först måste flytspackla med typ 12-15 mm fiberförstärkt spackel+ev armering?

http://www.lksystems.se/Global/LK_S.../På bärande golv med LK Spårskiva EPS 16.pdf

Annars finns den sk "gipsmetoden" vilken blir betydligt billigare, i alla fall där man ska ha parkett. Vid klinker måste man nog flytspackla ändå.
http://www.byggahus.se/forum/varme-...buren-golvvarme-mha-gipsmetoden-optiheat.html

http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/206712-gipsmetod-eller-lagga-i-frast-cellplast.html
 
Ska du lägga med cellplast kan du köpa ospårad och fräsa själv.
 
testar forumfunktionen
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.